Esteratsastaja Anna-Julia Kontio on rutinoitunut matkustaja. Kilpailut kuljettavat Sveitsissä asuvaa ja treenaavaa Juulia ympäri Eurooppaa. Tänä viikonloppuna Helsinki International UB Horse Showssa hän oli menestynein suomalaisratsastaja ja nappasi sijoituksen Fardonilla niin lauantain Grand Prixssa kuin sunnuntain World Cupissakin.
Kilpailupäivä on ratsastajalle yhtä aikatauluttamista. Anna-Juulia Kontiolle kilpailupäivän suunnittelu on vuosien aikana tullut tutuksi. Kisapäivän Juuli suunnittelee sen mukaan, milloin luokka tai luokat ovat. Merkittävää on että hevonen ruokitaan, kävelytetään ja verrytellään oikeaan aikaan.
Vaikka arkirutiinit rikkoutuvat kisoissa, Juuli yrittää pitää ainakin hevosten normaaleista ruokailuajoista kiinni niin hyvin kuin mahdollista. Juulin hevoset saavat kilpailupäivänä aamuruuat noin 6.30. Ruokkimisen lisäksi hevosen hoitaja siivoaa karsinat ja kävelyttää hevosia mahdollisuuksien mukaan noin 10 minuuttia. Kävelytys onkin kilpailujen aikana erityisen tärkeää, koska kisapaikalla hevoset eivät pääse tarhaan moneen päivään.
- Kun hevoset eivät pääse tarhaan, niiden jumppa tulee pelkästään siitä, että niitä ratsastaa ja kävelyttää. Kisoissa pitää huolehtia siitä, että hevosia tuodaan tarpeeksi ulos karsinasta, jotta ne eivät turhaudu.
Hevosten päiväruokien aika on noin kello 12.00 ja iltaruuat hevoset saavat noin kello 18.00.
- Ruokinnat vaihtelevat kuitenkin sen mukaan, monelta luokka on. Yleensä hevoset saavat ruuan viimeistään kaksi tuntia ennen luokkaa.
Kävelytyksen lisäksi Juuli ratsastaa hevoset kisapäivänä noin 2-3 tuntia ennen rataa.
- Jos ei ole hoitajaa mukana, niin silloin on paljon stressaavampaa, kun pitää tehdä moni asia itse. Täällä HIHS:ssä on onneksi hoitaja mukana.
Aikataulujen lisäksi ratsastajan tulee suunnitella, mitä kilpailureissulle otetaan mukaan. Juuli on tullut HIHS:iin suoraan kilpailuista Oslosta, minkä vuoksi hevosauto on täynnä tavaraa.
- Meillä on mukana HIHS:ssä viisi hevosta. Meidän hevosautoon mahtuu yhteensä seitsemän hevosta, mutta esimerkiksi nyt yksi hevospaikka on täynnä tavaraa.
Juuli pakkaa kisatavarat yleensä päivää ennen lähtöä. Kokenut kisaaja ei mitään tarkistuslistaa tarvitse, koska vuosien saatossa Juulille on muodostunut rutiinit pakkaamiseen.
- Yleensä kisatavarat on valmiina hevosauton kaapissa, mutta tietysti tarkistan kaikkein tärkeimmät tavarat moneen kertaan.
Varavarusteita Juulilla ei ole tapana pakata mukaan, sillä hevosauto täyttyy mukavasti jo hevosten perusvarustuksesta. Jos jotain menee rikki niin, sitten lainataan.
- Parit varaohjat on mukana, mutta siinä se taitaa sitten olla.
Ratsastusvarusteiden lisäksi hevosauto täyttyy muista tarpeellisista tavaroista, kuten hevosen ruuasta.
- Tuon kisoihin oman heinän, jos se mitenkään on mahdollista, koska kisapaikkojen heinän laatu vaihtelee niin paljon. Tämä reissu on ollut niin pitkä, että olen käyttänyt vain kisapaikkojen heinää. Väkirehut otan tietysti aina mukaan.
Kisojen jälkeen, kaikki kisamatkalla mukana ollut tavara pitää käydä vielä läpi.
- Purkaminen kisojen jälkeen on melkein pahempaa, kuin pakkaaminen, koska kaikki tavarat pitää pestä. Laitan kisakamat aina pesun jälkeen valmiiksi taas seuraavia kisoja varten. Sitten lähteminen on taas helpompaa, kun kaikki tärkeä on mukana.