Hyppää pääsisältöön

Romanttiset elokuvat lämmittävät, jos on kylmä

Stock photo: Silhouettes 1, bjearwicke

Yllättävä väite on Journal of Consumer Research-julkaisun mukaan todistettu oikeaksi, sillä kuluttajat valitsevat palellessaan romanttista katsottavaa.

Tutkijat olivat ennen tutkimusta selvillä siitä, että lämpö ja romanttinen rakkaus liittyvät monissa kielissä metaforan tasolla yhteen. Heitä alkoi kiinnostaa, että onko rakkaudella ja lämmöllä myös konkreettinen yhteys.

Tutkimushenkilöille juotettiin kylmää ja lämmintä teetä ja huoneen lämpötilaa muuteltiin lämpimästä kylmään. Kylmyydestä kärsivät olivat yksiselitteisesti kiinnostuneempia romanttisista elokuvista.

Tutkijat löysivät havainnolle tukea myös laboratorion ulkopuolelta. Elokuvavuokraamojen tilastot osoittavat, että romanttiset elokuvat käyvät kaupaksi viileillä keleillä. Vilkaisu kotimaisten videovuokraamoiden TOP 10 listoille todistaa tutkimuksen pätevän myös Suomessa. Toiselle ja kolmannelle sijalle listalla kiilaavat romanttiset komediat.

Tutkijat totesivat, että fyysinen kylmyyden tunne laukaisee kiinnostuksen lämpimäksi koettuun romantiikkaan. Yllätys oli, että kun koehenkilöt tulivat tietoisiksi siitä että heillä on kylmä, kiinnostus romantiikkaan katosi.

Havainnoilla on käyttöä ainakin elokuvayhtiöille, joiden kannattaa julkaista romanttiset elokuvat talvisin.