Hintojen vertailu on netissä helppoa. Ei tarvitse kuin naputella halutun tuotteen nimi hintavertailupalveluun ja ruudulle pamahtaa kymmenien eri kauppojen tuotevalikoima sopivasti järjesteltynä.
Niissä vain on yksi merkittävä puute: verkkokauppojen hinnat elävät koko ajan, joten eilen tarkastettu halvin ostospaikka saattaa olla tänään jo paljon kalliimpi. Huomasin kyllä, kun shoppailukertojen välillä Amazon ilmoitti ostoskoriin jätettyjen kirjojen hinnan muuttuneen, mutta ajattelin sen olevan pikemmin poikkeus kuin säätö. Los Angeles Timesin toimittaja kiinnitti samaan huomiota jo 2007.
Havahduin asiaan oikein kunnolla vasta tänä vuonna löydettyäni hintavahti Camel Camel Camelin. Se on Amazon.comin ja parin muun verkkokaupan asiakkaille kätevä apuväline, joka ilmoittaa ostoslistalle lisättyjen tuotteiden halpenemisesta. Erinomaisen kiinnostavan siitä tekee se, että palvelu pitää kirjaa siihen syötettyjen tuotteiden hinnanvaihtelusta pitkältä ajalta.
Jo etusivulta huomaa, miten paljon ja mielivaltaisen oloisesti hinnat heittelehtivät. Tässä ei ole kyse laajamittaisista alennuskampanjoista, loppuunmyynneistä tai muista kivijalkakauppojen perinteisistä houkuttelutavoista. Amazon on verkkokaupan jättiläinen, jonka toiminta-ajatuksena on myydä niin käsittämättömän paljon tavaraa, että yksittäisen ostoksen voittomarginaali voi olla hyvinkin pieni.
Katsotaanpa lähemmin erästä PlayStation-peliä, jota olen himoinnut tammikuusta saakka ja jonka suositushinta on britti-Amazonissa 49,99 puntaa. Vuodenvaihteen jälkeen sen hinta on ollut kalleimmillaan 36,97 puntaa ja halvimmillaan 21,95 puntaa. Se on melkein 40% muutos.
Hintalappua on säädetty punnan tai kahden verran suuntaan jos toiseen harva se päivä. Joulukuun alkupuolelle osuva hintakuoppa on ymmärrettävä, koska silloin ihmiset ovat ostaneet joululahjoja. Vaan minkä ihmeen takia maaliskuussa hintahaitari oli melkein 10 puntaa? Kyse on tuskin yllättävistä toimitusvaikeuksista tai muista perinteisistä selityksistä.
Ei, kyllä Amazonin tarkoituksena on kokeilla, miten se pääsisi kurottamaan mahdollisimman syvälle kuluttajan kukkaroon. Yhtiö saattaa olla tyytyväinen pieniin marginaaleihin, mutta jos joku haluaa välttämättä maksaa enemmän, mikäs siinä.
On oikeastaan aika kummallista, että useampi verkkokauppa ei käytä hinnanpudotuksia markkinointikeinona. Tehokkain – tai turmiollisin, miten sen nyt ottaa – tuntemani tekniikka on käytössä Book Depositoryssä, joka lähettää sähköpostia, kun muistilistalle lisätyn kirjan hinta tippuu 10% tai enemmän.
Siinä yhdistyy kaksi pirullisen houkuttelevaa tekijää: ensinnäkin olen kertonut haluavani sen (sen sijaan että kauppias tarjoaisi minulle jotain muuta tuotetta, josta en ole välttämättä lainkaan kiinnostunut) ja toisekseen hinta on pudonnut merkittävästi. Olen moneen kertaan käynyt jaakobinpainia itseni kanssa tuollaisen tarjouksen kolahdettua sähköpostiin. Lisäkiusana on vielä se, ettei uutta hintaa kerrota sähköpostissa, vaan sen selvittääkseen pitää klikata itsensä verkkokauppaan saakka, jolloin taistelu on jo puoliksi hävitty.
Nyt pahin ostointo on helpottanut osaltaan Camel Camel Camelin ansiosta – tiedän, että jahtaamieni tuotteiden hinnat hyppivät eestaas varsin tiuhaan, joten jokaiseen alennukseen ei tarvitse tarttua.