Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Teksas + 15 000 digihipsteriä = SXSW

SXSW 2012

South By Southwest on tapahtuma, jossa 15 000 ihmistä kokoontuu Austiniin käyttämään internetiä. Näin sitä luonnehtii paikan päältä paikallista aikaa torstaiaamuna tavoitettu Mikko KoskinenScoopinion-yhtiön toimitusjohtaja. 

Scoopinion voitti viime vuonna Helsingin Sanomain Säätiön Uutisraivaaja-kilpailun. Se seuraa käyttäjien lukutottumuksia verkossa ja suosittelee juttuja, jotka voisivat kiinnostaa heitä. Koskinen ja kumppanit ovat matkustaneet Teksasiin, koska vastikään uudistetulle palvelulle halutaan julkisuutta, ja SXSW:ssä voi päästä puheisiin oikeiden ihmisten kanssa: toimittajien, yhteistyökumppanien ja uusien käyttäjien.

Samaa yrittävät tuhannet muutkin. Itse asiassa SXSW:stä on kasvanut niin iso tapahtuma, että osa alkuvuosina mukana olleista tuhahtelee sen kasvaneen liiaksi – tuttuihin ei meinaa enää millään törmätä sattumalta.

–Kaikesta on kohtuullisesti ylitarjontaa. Uusia appeja on ihan valtavasti, uusia ihmisiä on ihan valtavasti, kiinnostavia puhujia on ihan valtavasti, Koskinen sanoo. 

Sijainti, sijainti, sijainti – ja Twitter

SXSW, kuten se on tapana lyhentää, käsittää itse asiassa kolme limittäistä tapahtumaa: on teknologiaan keskittyvä SXSW Interactive, elokuville omistettu SXSW Film ja musiikkia varten SXSW Music. Aiemmin täällä viikolla SXSW Interactivessa jaettiin palkintoja parhaille tuotteille melkein 20 eri luokassa, mutta kysytäänpä ensin Koskiselta, mitkä uutuudet ovat kiinnittäneet hänen huomionsa. 

–Ei ole noussut selkeää "Wau, tämä valloittaa maailman seuraavan kuukauden aikana" -juttua, hän sanoo.

Pari kategoriaa on kuitenkin noussut esiin. Niistä ensimmäinen on käyttäjän sijaintitietoa tavalla tai toisella hyödyntävät verkostoitumispalvelut. Tähän kategoriaan kuuluvat tämän vuoden kenties hypetetyin iPhone-ohjelma Highlight, joka pyrkii yhdistämään käyttäjän ja lähistöllä majailevat puolitutut, samantapainen Android-ohjelma Banjo sekä ainakin tusina muutaThe Next Web ehti jo povata Highlightin edustavan seuraavaa askelta sosiaalisten verkostojen kehityksessä.

–Tapa, jolla olemassaolevia työkaluja käytetään täällä antaa viitteitä siitä, mihin ollaan menossa, Koskinen sanoo. 

Storify

Toinen kiinnostava ryhmä ovat Twitterin päälle rakennetut ohjelmat, kuten tweettejä ja muita linkkejä yhteen koostava Storify. Niille on käyttöä etenkin SXSW:n tapaisessa tapahtumassa, jossa sähköpostia ei käytä enää juuri kukaan.

–Suurin osa yhteydenotoista tapahtuu Twitterissä. Paneelikeskustelujen aikana Twitterissä käydään keskustelua aiheesta ja sitä kautta pysty solmimaan suhteita ihmisiin, joita ei muuten olisi huomannut etsiä, Scoopinionin Koskinen sanoo Austinista.

Olen käyttänyt Storifyä jonkin aikaa, ja se on todella kätevä vekotin katoavaisten Twitter-keskustelujen taltiointiin. Tuore esimerkkini on Bret Easton Ellisin yöllinen monologi Amerikan Psykon mahdollisesta jatko-osasta.

Bittifestareilla palkitut

Koska SXSW:ssä on hirmuisen paljon tapahtumia, myös palkintoja jaettiin runsaskätisesti. Täydellisen listan löytää festivaalin sivuilta, alla on esiteltynä muutamia kiinnostavia poimintoja:

  • Facebook-tietojen vuotamisen vaaroista varoitteleva Take This Lollipop sai kaksi palkintoa: kokeellisen kategorian ja best of show -maininnan
  • aktivismi-kategoriassa kruunattiin Slavery Footprint, jonka avulla näkee, montako hikipajatyöläistä elämäntapasi ylläpitäminen vaatii
  • grafiikan ykköseksi nostettiin selaimessa 3d-mallinnusta reaaliajassa pyörittelevä Lights-musiikkivideo
  • vekkulilta vaikuttaa Projeqt, jolla voi tehdä PowerPointia fiinimpiä esityksiä
  • Storify palkittiin sosiaalinen media -luokassa 
  • klassikkoryhmän voitti interaktiivinen Titanic-sivusto, joka on kyllä toteutettu hienosti, mutta panee myös miettimään, mitä kummaa klassikko mahtaa tarkoittaa tällaisessa yhteydessä

Yleisestä innostuksesta huolimatta Highlight ei pokannut yhtään varsinaista palkintoa. TechCrunchissa ehdittiin jo naljailla siitä, miten harva SXSW:ssä huomiota saaneista palveluista on kasvanut voittoa tuottavaksi yrityksiksi. Toisaalta palkintojen ja menestyksen välinen yhtälö on hatara, ellei olematon. Tänä vuonna Pinterest sai kunniamaininnan vuoden tärkeimpänä digitrendinä ja ainakin sen kohdalla voidaan sanoa, ettei suosio ole varmastikaan kiinni Austiniin kokoontuneiden mielipiteistä.

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Yksityiselläkin myyjällä on iso vastuu käytetyn auton vioista

    Apua korjauskuluihin saada auton myyjältä.

    Jos auto hajoaa ennen aikojaan, voi apua korjauskuluihin saada auton myyjältä. Kuluttajansuojalaki määrittelee autoliikkeen virhevastuun, mutta myös yksityiselle myyjälle voi syntyä vastuu korjauskuluista. Lähtökohta on, että auton moottorin pitää kestää auton elinkaaren ajan.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.