Kaverini Facebookiin linkkaamassa Nikke Knatterton -piirretyssä oli jotain omituista. Ellei muistini tyystin petä, sarjassa ei ollut näin paljon räjähdyksiä, psykedeelisiä värejä ja Tourette-potilaasta muistuttavaa kiroilua.
Asia selittyy sillä, että Knatterton-pätkä on käynyt läpi perinpohjaisen STP- eli SinäTuubaPaska-käsittelyn. Kyseisellä hakusanalla löytyy yhtä jos toista kummallista katsottavaa. Niin kummallista, että oli pakko etsiä STP-harrastaja, joka osaa kertoa, mistä siinä on kyse.
***
Skype-puheluun vastasi 22-vuotias savolaismies, joka ei suostu kertomaan nimeään. Käytämme siis kutsumanimeä Rasvakeitin, jolla hänet tunnetaan STP-maailmassa.
Hän on tehnyt STP-remiksejä vuodesta 2008, mikä tekee hänestä alan veteraanin. Tekijät ovat nuoria ja vaihtuvuus suurta.
– Kaikkein vanhin tekijä, MammaSomari, ei ole tainnut tehdä mitään vuoden 2010 jälkeen. Monet ovat jo ehtineet lähteä pois. Minä olen varmaan pitkäikäisin, hän sanoo.
Ensimmäiset videonsa hän kokosi Muumi-animaatioista. Hahmojen oikeudet omistava Moomin Characters Ltd tarkkailee YouTubea tiukasti, ja niinpä Rasvakeittimenkin videoita poistettiin niin monta kertaa, että lopulta hänen YouTube-tilinsä suljettiin.
Niin, STP-harrastajat eivät pyydä lupaa videoiden tekemiseen. En ole tekijänoikeusasiantuntija, joten tyydyn toteamaan kaksi asiaa: kyllä, STP-remiksaukset loukkaavat aivan taatusti tekijänoikeuksia; ja kyllä, moni remix ylittää aivan taatusti teoskynnyksen.
SinäTuubaPaskat eivät tietenkään syntyneet tyhjästä, vaan niitä ennen oli jo olemassa YTP eli YouTubePoop. Kaikkien aikojen ensimmäinen YTP ilmestyi vuonna 2004. I'd say he's hot on our tail -niminen Mario-video on nykymittapuulla varsin vaatimaton, vaikka yhdennäköisyyksiäkin on.
YouTubePoop ja SinäTuubaPaska eroavat toisistaan lähinnä lähdemateriaalin eli soossin (source) osalta.
– Sanoisin että YTP on ylägenre. Olen lopettanut etuliitteen käyttämisen. Ihmiset saavat itse miettiä, onko se sitä vai tätä, Rasvakeitin luonnehtii jakoa.
Suomalaiset tekijät innostuivat ensin Muumeista, jonka jälkeen oli Nikke Knatterton ja Nalle Puh -piirrettyjen vuoro. Pitkälti on kyse siitä, millaista soossia YouTubesta löytyy.
YTP:n vaikutus on ollut suuri. Videoita kutsutaan poopeiksi ja samat elementit toistuvat niissä usein. Vakiokikkoihin kuuluvat muun muassa
- sanamiksaus, jossa pilkotaan ja järjestellään alkuperäinen ääniraita uuteen uskoon, niin että lopputuloksena hahmot sanovat jotain aivan muuta
- reversing, jossa video käännetään pyörimään takaperin
- stutter, jossa videosta napsaistaan lyhyt pätkä ja toistetaan sitä monta kertaa peräkkäin
- visual rape, jossa tavoitteena on panna kuvamateriaali efekteillä aivan uuteen uskoon
- ear rape eli korvaraiskus, jossa äänenvoimakkuus nostetaan niin suureksi, että kaikki mittarit menevät punaiselle eikä äänestä saa särön takia juurikaan selvää
Osa efekteistä ei ole kaikkien tekijöiden tai katsojien suosiossa.
– Korvaraiskaus on sellainen, mitä itse tykkäsin käyttää ja mistä ihmiset mulle raivostuivat, Rasvakeitin kertoo.
Erikseen on vielä mainittava tennis. Tässä yhteydessä se tarkoittaa YTP-videon edestakaista pallottelua, jossa ensimmäinen osallistuja ensin tekee remix-videon ja lähettää sen toiselle pelaajalle, joka panee videon uuteen uskoon ja lähettää sen takaisin ensimmäiselle remiksaajalle uudelleenkäsittelyä varten.
***
On varsin selvää, että pooppeja tekemällä ei luoda pitkää uraa. Tekijänoikeusrikkomusten takia videot katoavat, samojen juttujen toistumisen luulisi käyvän pitkästyttäväksi varsin nopeasti ja juttujen yleinen skatofilinen luonne tarkoittaa, että muut kuin nuoret miehet saattavat pitää niitä suorastaan vastenmielisinä.
Pyysin Rasvakeitintä arvioimaan, millaiseen suuntaan STP-harrastus - jos sitä voi sellaiseksi kutsua - on Suomessa menossa.
– Tällä hetkellä näyttää, että alaspäin. Minäkin olin pari vuotta sitten ihan varma, että se kuolee, kun poopit alkoivat olla niin huonolaatuisia. Tekijöitä oli paljon, mutta laatu kehnoa - tekivät yhden ja kuolivat sitten pois.
– Mutta yhtäkkiä tuli uusi nousu. Nyt on vähän tekijöitä, mutta kaikilla on vuoden tai kahden kokemus ja he tekevät hyvälaatuisia pooppeja, hän jatkaa.
Voi siis olla, että SinäTuubaPaskan ominaispiirteet kuihtuvat tai katoavat, mutta videoremiksaaminen ei katoa internetistä koskaan. Siitä voidaan olla varmoja niin pitkään, kun maailmassa riittää nuoria ja lapsenmielisiä miehiä.