Pelaaminen ja pelit ovat yhteiskunnassa yhä suuremmassa asemassa. Hittipelien tuotot jättävät hittielokuvat kauas taakseen ja peliteollisuuden arvo on ohittanut elokuvateollisuuden. Otsikoissa peliteollisuutta on puitu laidasta laitaan aina Angry Birdsistä räiskintäpelien nuorten miesten mieliin mahdollisesti aiheuttamiin traumoihin. Luulisi, että vuodesta 2012 olisi tullut peliteollisuutta läheltä seuraavan päätoimittajan tilinpäätöksessä hurja. Toisin kuitenkin on.
- Tätä vuotta pidetään yleisesti poikkeuksellisen yllätyksettömänä pelirintamalla, arvioi Pelaaja-lehden päätoimittaja Miika Huttunen.
- Alkuvuodesta nähty Sonyn PS Vita-käsikonsoli ja loppuvuodesta ilmestynyt Nintendon Wii U -konsoli olivat ehkä uutta, mutta ennennäkemättömäksi kumpaakaan ei voi sanoa. Ikävässä valossa ennennäkemätöntä oli ehkä se, kuinka monta veteraanipelintekijää joutui sulkemaan ovensa tämän vuoden aikana. Niistä vanhimmat olivat toimineet alalla jo yli kaksikymmentä vuotta.
Syy pelialan yllätyksettömyyteen on konsolisukupolven saapuminen elinkaarensa päähän. Xbox 360 on ollut käytössä jo vuodesta 2005 ja PlayStation 3 vuodesta 2006. Uusia malleja vanhoista suosikeista odotetaan ensi vuonna.
- Kustantajat eivät uskalla ottaa riskejä nykykonesukupolven loppupuolella , vaan menevät tutuilla ja turvallisilla kaavoilla. Kaikessa on hieman uuden odotuksen tuntua, Huttunen summaa.
Sukupolvenvaihdos konsolipuolella on nostanut hieman kiinnostusta perinteiseen pc-pelaamiseen, joka on muuten ollut hiipumassa.
- Nykyisen konsolisukupolven viimeiset hetket ovat kestäneet poikkeuksellisen pitkään. Kiinnostus niihin ja niiden peleihin on laskenut ja silloin huomio yleensä kääntyy takaisin pc:n puolelle, jossa säpinää saadaan tehokkaamman raudan ansiosta, päätoimittaja Huttunen pohtii.
- Joukkorahoitus ja digitaalinen jakelu ovat myös vahvistaneet pc-puolta, sillä pc:lle voi julkaista pelejä ilman konsolivalmistajien vaatimia lisenssimaksuja.
Yleisesti ottaen peliteollisuus porskuttaa, sillä pelaajia on enemmän kuin koskaan. Pelikehitystä vaikeuttaa kuitenkin se, että niin on myös pelejä, sekä tapoja pelata niitä. Myös erilaisia tapoja maksaa peleistä on nyt enemmän kuin koskaan. Ala on siis erittäin pirstaloitunut.
Mobiilipelien läpimurtovuosi
Pc-pelaamisen suosion kasvun lisäksi vuoden 2012 tilinpäätöksessä on mainittava myös toinen keskeinen kehityslinja. Se on mobiilipelien suosion vakiintuminen.
- Tämä vuosi on lopullisesti vahvistanut mobiilialustojen merkityksen pelilaitteina, Huttunen sanoo.
- Vuodesta 2011 jatkunut nousu ei ollut pelkkä piikki tai sattumaa. Etenkin tablettien räjähdysmäinen yleistyminen älypuhelimien rinnalla on vaikuttanut asiaan. Siinä missä perheen nuorimmat tarvitsivat ennen oman käsikonsolin pelaamiseen, riittää siihen nyt esimerkiksi koko perheen iPad.
Uudenlaiset tavat maksaa peleistä ja rahoittaa niiden tekemistä ovat tuoneet monipuolisuutta peleihin. Joukkorahoitus muun muassa amerikkalaisen Kickstarter-palvelun kautta on antanut mahdollisuuden tehdä ja julkaista pelejä, joita suuret kustantajat eivät ikinä lähtisi rahoittamaan.
- Suuret kustantajat keskittyvät vain kalliisiin hittipeleihin tai kevyempiin mobiilipeleihin, joten monet pienemmät pelien lajityypit ja tosipelaajien monimutkaiset pelit uhkasivat kadota kokonaan. Vaikka niiden tekeminen maksaa vain murto-osan jostain suuresta hittipelistä, Huttunen sanoo.
- Ne eivät suuria kustantajia kiinnosta myöskään sen vuoksi, että potentiaalinen menestys on myös pienempää. Joukkorahoituksen kautta nekin saavat mahdollisuuden tulla julkaistuksi.
Esimerkki Kickstarterin kautta rahoitetusta pelistä on Double Fine Adventure, joka tavoitteli 400 000 dollaria, mutta keräsi pienillä summilla yli 3,3 miljoonaa dollaria. Nyt kortensa kekoon antaneet pelaajat odottavat seikkailupelin julkaisua eli vastinetta rahoilleen. Vaikka joukkorahoitus turvaa tällä hetkellä pelien monipuolisuutta, ratkeaa vasta myöhemmin, onko siitä pysyväksi rahoituskeinoksi.
- Tulevaisuuden suosio ratkeaa, kun ensimmäisen aallon joukkorahoitetut pelit ilmestyvät ja nähdään, kuinka tyytyväisiä niihin sijoittaneet pelaajat ovat.
Vuosi 2013 tuo uudet konsolit
Ensi vuosi herättää Pelaaja-lehden päätoimittajassa Miika Huttusessa muutenkin enemmän kysymyksiä kuin vastauksia. Muutoksessa olevaa alaa on erittäin vaikea ennustaa.
- Sekä Microsoft että Sony paljastavat ensi vuonna uudet konsolinsa. Niiden odotetaan tuovan uusia tuulia ja uutta puhtia perinteiseen pelibisnekseen.
- Tosin se, minkälaiseksi konsolibisnes tulevaisuudessa muuttuu, on vielä kysymysmerkki. Juuri tähän uusien konsoleiden odotetaan antavan vastauksia. Mobiilipuolella pelit jatkavat kasvuaan, mutta samalla tekemisen kustannukset nousevat, koska alustojen kasvavat tehot mahdollistavat yhä suuremmat ja näyttävämmät pelit, Huttunen summaa.
Miika Huttusen kuva: Lasse Erkola