Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Pilkka-arviot nostivat t-paidan Amazonin myydyimmäksi

Netin joukkovoima tuntuu useimmiten kanavoituvan neljällä vaihtoehtoisella tavalla: raivohulluus, vilpitön auttamisen halu, sarkastinen pilkanteko ja trollaaminen eli tarkoituksellinen huijaaminen.

Lisäksi on viides hybridimalli, jossa sarkastisen trollaamisen tavoitteena ei ole kohteen satuttaminen. Päinvastoin, siitä saattaa olla konkreettista apua. Ilmiö on nimeltään customer review comedy eli tuotearviohuumori.

Kuuluisin tapaus on Three Wolf Moon, 12 dollarin hintainen susiruma t-paita, joka alkoi jostain käsittämättömästä syystä kerätä viiden tähden arvioita Amazonissa.

Kaikki alkoi marraskuussa 2008, jolloin Brian Govern kirjoitti arvion, joka päättyi plussien ("siinä on susia") ja miinusten ("vain kolme sutta") listaamiseen. Syystä tai toisesta Governin arvio kutkutti internetin naurohermoja niin, että toukokuussa 2009 siitä tuli Amazonin myydyin vaate.

Myyntimenestys oli sivuseikka, sillä pääosassa olivat arviot. Kirjoittajat olivat selvästi kilpasilla keskenään ja yrittivät keksiä toinen toistaan älyttömämpiä juttuja. "Valitettavasti olin jo tatuoinut saman kuvan rintaani", "sain vahingossa paidan, jossa on kolme kuuta ja yksi susi", "vaihdoin kahden suden paidasta tähän ja elämäni kohentui 50%" ja niin edelleen.

Tällä hetkellä arvioita on melkein 2200 kappaletta. Siitä saisi koottua jo pienen kirjan, ja itse asiassa olen hämmästynyt, ettei kukaan ole vielä tehnyt niin.

 

Saman kohtelun on saanut moni muukin tuote. Kokonaisena myytävä tuore jänis (46 dollaria) on "hurmaavaa seuraa mutta huono sängyssä". Hevosnaamio (23 dollaria) on niin valloittava, että se "saattaa tuhota halusi jatkaa elämää pelkkänä ihmisenä". Kivestesti (103 dollaria) on kätevä jättää vaimolle työmatkojen ajaksi, jotta saa "omat kivekset mukaan reissuun".

Kaksi uusinta hittituotetta taitavat olla banaanileikkuri ja naisten kynä. Banaanileikkuri on sinänsä perinteinen tuotearviohuumorin kohde, että se on a) halpa (8 dollaria) ja b) jotakuinkin käyttökelvoton tai ainakin turhanpäiväinen, minkä takia arviot ovatkin ylistäviä: "Olen vuosikymmenten ajan yrittänyt keksiä täydellisen tavan banaanin pilkkomiseksi", "taistelen joka päivä välttääkseni katsekontaktia banaanin kanssa" ja – oma suosikkini – "kaikki banaanini kaartuvat toiseen suuntaan".

 

BIC:in valmistama naisten kynä on puolestaan poikkeuksen poikkeus. Arvioita lukiessa nimittäin tajuaa heti, että niiden kirjoittajat eivät toivo valmistajan hyötyvän rahallisesti. Kohtelu on ymmärrettävää, sillä mistä asti naiset ja miehet ovat muka tarvinneet erilaisia kyniä?

Ero on silti kiinnostava. Miksi kommentoijat eivät totea suoraan, että kyseessä on typerä tuote, jota kenenkään ei kannata ostaa? Miksi lähes kaikki näyttävät valitsevan tyylilajiksi liioittelevan sarkasmin? Onko kyseessä samaan aikaan sekä turhautumista valmistajan ääliömäisyyteen että netissä julkaistujen käyttäjäarvioiden epäluotettavuuteen?

En ole keksinyt kunnollista vastausta kysymykseen, vaikka olen pohtinut sitä pitkään ja hartaasti pukeutuneena Three Keyboard Cat Moon -paitaan. Ehkä minun pitäisi hankkia banaaninpidike tai yksisarvisen lihaa, jotta ajatukset selkiäisivät.

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Yksityiselläkin myyjällä on iso vastuu käytetyn auton vioista

    Apua korjauskuluihin saada auton myyjältä.

    Jos auto hajoaa ennen aikojaan, voi apua korjauskuluihin saada auton myyjältä. Kuluttajansuojalaki määrittelee autoliikkeen virhevastuun, mutta myös yksityiselle myyjälle voi syntyä vastuu korjauskuluista. Lähtökohta on, että auton moottorin pitää kestää auton elinkaaren ajan.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.