Kävin Helsingin Kampin kauppakeskuksessa ihmettelemässä nykyään varsin yleistä ilmiötä, joka ympäröi suuria peli- ja teknologiajulkaisuja: yömyyntiä. Idea yömyynnissä on simppeli: innokkaimmat fanit voivat hankkia kovasti odotetun tuotteen heti virallisen julkaisupäivän ensimmäisillä sekunneilla, heti puolenyön jälkeen. Maanantain ja tiistain välisenä yönä himoittiin toimintaroolipeli Diablo III:sta.
Himotuimmat teknologiatuotteet, varsinki iPadit, ovat herättäneet hysteriaa yömyynneillään. Yhdysvalloissa jonopaikoilla tehdään jo bisnestä. Mutta erityisesti yömyynnit omakseen on ottanut peliteollisuus. Suomessa öisin on jonotettu muun muassa Alan Wakea, Mass Effect 3:sta ja The Elder Scrolls V: Skyrimiä.
Pieni hämärä ei kourallista Diablo III-pelin faneja tuntunut maanantai-iltana häiritsevän, sillä tunnelma oli odottava, h-hetkeen oli aikaa vain vajaat kolme tuntia.
Muutama hassu tunti ei tosifaneille tuntunut enää miltään, sillä Activision-Blizzardin tuoreinta toimintaroolipeliä on pelaajien keskuudessa odotettu pitkään – yli kymmenen vuotta. Jo vuonna 2001 alkanut Diablo III:n kehitys on kärsinyt monista ongelmista, mutta pelitalo ei halunnut kiirehtiä prosessin kanssa. Blizzardin pomoihin lukeutuva Rob Pardo kommentoikin jo vuonna 2009, että mikäli he julkistavat pelin liian aikaisin, he epäonnistuvat lopputuloksessa.
Nyt peli on valmis ja vuosikausia pelin perään kuolanneita faneja löytyi Kampista toista sataa. Eräs nimettömänä pysyttelevä herra kertoi varanneensa pelisarjan kolmannen osan jo vuonna 2008, eli heti kun se oli pelikauppojen puolesta mahdollista. Miekkonen on jopa lopettanut työnsä, jotta seuraavat viikot voi kunnolla pyhittää pelaamiseen.
- Osasyy töiden lopettamiselle oli alkavat opiskelut, mutta kyllä Diablo III myös vaikutti. Muuten en olisi ehtinyt kunnolla tätä pelata. Itse asiassa olen jo sopinut tyttöystäväni kanssa, että minun ei tarvitse seuraavaan kahteen viikkoon osallistua edes tiskaukseen, miekkonen hörähti.
Eikä tämä fani ollut ainoa, joka on ottanut pelilomaa Diabloa varten. Esimerkiksi 21-vuotias Tuomas Kahri myöhästytti pelin vuoksi kesätöidensä alkamista viikolla, koska muuten työnteosta ei olisi tullut mitään.
- Nyt kun saan puolenyön jälkeen pelin käteen, niin tarkoitus on mennä heti kotiin ja pelata yhtä soittoa vähintään huomiseen puolille päivin, Kahri myhäilee.
Pelin aiheuttamien työpoissaolojen ja "pelilomien" taloudellisten vaikutusten lisäksi Diablo III:lla on arveltu olevan merkitystä jopa maailmantaloudelle.
Toisin kuin voisi luulla, yömyynnit eivät ole pelikaupoille tai maahantuojille mitään rahasampoja. Innokkaimmat fanit kun ostavat pelin joka tapauksessa. Kauppiaille tärkeämpää onkin saada pelille medianäkyvyyttä, hypeä ja sitä kautta uusia innostuneita sekä ostajia. Tämän vuoksi yömyyntejä järjestetään vain varmoille tapauksille.
- Käytännössä niitä järjestetään ainoastaan sellaisille julkaisuille, jotka tulevat Suomessa myymään 20 000 kappaletta tai enemmän, toteaa Diablo III:a maahantuovan 3HD:n markkinointipäällikkö Marko Pulkkinen.
Pelifaneja yömyynteihin ajaa tunnelma, yhteisöllisyys ja mahdolliset tuotepalkinnot. Kampissa jonottajille jaettiinkin t-paitoja, julisteita ja muovisia pirunsarvia. Lisäksi arvottiin lahjakortteja kauppoihin. Kampissa oli myös pukukisa, jonka osanotto jäi tosin hyvin pienimuotoiseksi, rooliasuihin pukeutuneita oli paikalla vain kolme. Voiton vei helsinkiläispariskunta, joka oli pukeutunut barbaareiksi – palkinnoksi he saivat 100 euron lahjakortin sekä pääsivät ensimmäisten joukossa tiskille.
Fanien näkökulmasta myös pelin saaminen ensimmäisenä on meriitti. Esimerkiksi Ruotsissa Diablo III:a jonotettiin huhupuheiden mukaan jo viikkoa ennen virallista julkaisua. Suomessa vastaavaa fanaattisuutta ei ole havaittavissa. 26-vuotias helsinkiläinen Rasmus Rautalin oli saapunut Kampin pelikaupan eteen työpäivänsä jälkeen iltapäivällä ja päässyt jonon piikkipaikalle. Puolenyön jälkeen odotus palkittiin Diablon keräilyversiolla, suunnitelmat yötä varten olivat miehellä myös selkeät.
- Aion pelata koko melkein yön energiajuoman ja kahvin voimalla, sitten nukun muutaman tunnin ja menen taas töihin, Rautali hymähtää.
Rapakon takana yömyynnit ovat isompia spektaakkeleita. Mikäli Diablo III:n Yhdysvalloissa järjestetyn pelinjulkaisutapahtuman videotallenne kiinnostaa, niin kannattaa katsastaa tämä ”vain” nelituntinen pätkä, jossa varmasti käy ilmi kaikki oleellinen pelin yömyynnistä.