Musiikin alkuperästä ei ole tarkkaa tietoa, mutta ainakin luuhuiluilla soiteltiin jo 40 000 vuotta sitten. Lienee todennäköistä, että ennen kuin tehtiin instrumentteja, musiikkia luotiin kaikennäköisillä vekottimilla: kepeillä, kivillä, omilla raajoilla.
Joten kenties ei pitäisi ihmetellä sitä, että nykyihminen haluaa vääntää melkein laitteen kuin laitteen soittimeksi. AV:in-blogin mukaan IBM:n tulostimia väärinkäytettiin luovasti jo vuonna 1966, jolloin niillä soitettiin She’ll Be Comin’ ‘Round the Mountain. Soivat teslakäämit ovat jo niin tuttuja, että niistä riittää pelkkä maininta.
YouTube on pullollaan videoita (kodin)koneista, joista on tehty instrumentteja. Super Marion tunnaria surisuttava askelmoottori on hellyyttävä, koska se on niin yksinkertainen – simppeli melodia soi nuotti kerrallaan. Musiikkihan on vain ääniaaltoja, kaikki liikkuvat esineet synnyttävät ääntä ja jos liikkeen nopeutta voi säätää, myös äänenkorkeutta voi säätää. Eipä siihen muuta tarvita.
Soittimiksi muunnettujen koneiden viehätys liittyy mielestäni siihen, että niitä ei ole varsinaisesti tarkoitettu soittimiksi. Videot havainnollistavat ilmiötä erinomaisesti, sillä aluksi vain näemme laitteet, mutta emme vielä tiedä, mitä ne tekevät. Kun lerppuasemien lukupäät sitten alkavat nytkyttää edestakaisin ja biisi pojahtaa soimaan, reaktiona on hämmennys: näyttää tutulta mutta kuulostaa vieraalta.
Itse asiassa soivat levyasemat ovat niin tuttu juttu, että sellaisen rakentamiseen ei vaadita enää edes kummoisia taitoja. (d)iskette (O)rgan ja Moppy ovat ohjelmia, jotka tekevät lerppuasemista MIDI-soittimen. Ei muuta kuin koskettimisto kiinni ja jammailemaan.
Tarvitaan siis kovempaa kamaa. James Houstonin Radiohead-cover Big Ideas (Don't Get Any) on orkestroitu Sinclair ZX Spectrumille, matriisitulostimelle, skannerille ja kovalevyille. Se kuulostaa kiinnostavalta jo yksin siksi, että kovalevyjen sirinä muistuttaa erehdyttävästi Thom Yorken laulua. Ei siis ole menty siitä, missä aita on matalin.
Myös Jeri Ellsworthin Commodore 64:stä rakentama basso on kiehtova vekotin. Se säilyttää hienosti sekä alkuperäisen laitteen ulkonäön (joskin C64-logoa piti lyhentää) ja äänen, sillä se käyttää SID-piiriä ikään kuin basson efektipedaalina.
Jännää sinänsä, että ei-instrumentteja tunnutaan käytettävän pääasiassa tutun musiikin soittamiseen. Olisiko sitten niin, että askelmoottorin ääni tuntuisi epämusikaaliselta, jos sillä esitettäisiin modernia säveltaidetta, eli siis tarvitaan helposti tunnistettava melodia muuttamaan meteli musiikiksi?
KUVA: Luke Jones (CC BY 2.0)