Jos olet ihmetellyt, miksi joku vallan kauhea YouTube-video on katsottu hirmuisen monta kertaa tai kuinka on mahdollista, että epämääräinen Facebook-sivu on kerännyt satojatuhansia faneja, selitys voi olla hyvinkin yksinkertainen.
Internet on nimittäin pullollaan yrittäjiä, jotka myyvät faneja, katsomiskertoja ja seuraajia. Eikä se ole välttämättä edes kallista, jos asiaa ajattelee investointia yrityksensä tulevaisuuteen – vai ostaako joku katsojia kissavideoilleen? Eräällä kauppiaalla 100 000 YouTube-toistoa maksaa 480 dollaria eli rapiat 360 euroa.
Ostettujen ystävien maailma on kiehtova. Myyjät yrittävät kovasti vakuutella olevansa rehellisiä ja ahkeria. Working Youtube Views mainostaa tarjoavansa laadukkaita YouTube-katsomiskertoja halvimmalla hinnalla, koska he "lähettävät katsomiskerrat itse" – ei, se ei kuulosta englanniksi juurikaan tolkullisemmalta. Ilmeisesti laadulla viitataan siihen, että videon klikkaa pyörimään ihminen eikä ohjelmanpätkä, sillä niitäkin on olemassa.
Toisen yrittäjän valikoimissa puolestaan on kolme erilaista tuotetta: standard, fast ja guaranteed views. Ilmeisesti markkinat ovat kehittyneet niin pitkälle, että pelkästään perusnäkkärillä ei pärjää, vaan pitää olla myös muita vaihtoehtoja.
Kaiken yllä leijuu ohut epäluottamuksen harso, mikä ei ole kovin yllättävää. Asiakkaiden kokemukset eivät nimittäin ole aina pelkästään positiivisia. Verkkomarkkinoinnin konsultointia myyvä South West eCommerce kokeili ostaa australialaisia ja brittiläisiä Facebook-faneja, mutta myyjä pystyi toimittamaan vain amerikkalaisia faneja. Välillä he jättivät Facebook-sivuille erikoisia kommentteja, kuten "terve" tai "olen surullinen".
Mahdollisuus ostaa Facebook-seuraajia kohdennetusti vaikutti kiinnostavalta. Muuan pulju tarjosi ruotsalaisia ruotsalaisia faneja, joten kysyin heiltä mahdollisuutta ostaa suomalaisiakin kannattajia. Sähköpostiin vastattiin muutamassa tunnissa: "Unfortunately we're unable to provide guaranteed Finnish fans at this stage."
Tässä muuten nähdään taas se, että epämääräisiä tuotteita internetissä myyvillä kauppiailla saattaa olla yllättävän hyvä asiakaspalvelu. Piraattituotteiden nettikauppaa tutkinut Chris Kanich selittää ilmiötä sillä, että myyjät ovat riippuvaisia luottokorttiyhtiöistä: jos sille kertyy valituksia, kauppias joutuu pian mustalle listalle, eikä voi enää vastaanottaa rahaa. Kannattaa siis olla jämptinä.
Mysteeriksi on jäänyt vielä se, kuka näitä palveluita oikein ostaa. Asiakkaiden jäljittäminen on hankalaa, mutta yhden ehdokkaan olen löytänyt. Kyseessä on YouTube-animaatio, jonka alussa mainitaan sekä sähköpostiosoite että nettisivujen osoite. Ne kuuluvat eri henkilöille, joten ilmeisesti joku on löytänyt suositun videon, lisännyt oman urlinsa sen alkuun, ladannut videon YouTubeen ja ostanut sille hieman katsojia, jotta saisi sivuilleen uusia kävijöitä. Lähetin sivuston ylläpitäjille sähköpostia, mutta olen hieman epäileväinen sen suhteen, saanko ikinä vastausta. Palaan asiaan, jos niin käy.
Onko menestyksen hankkiminen rahalla väärin? Yle.fistä vastaava asiakkuuspäällikkö Leevi Kokko bloggasi tammikuussa otsikolla Presidenttiehdokkaat faniostoksilla siitä, mikä oli Facebook-mainostamisen vaikutus presidenttiehdokkaiden FB-sivujen suosioon. On hankala erotella spontaanin jutustelun eli niin sanotun viraaliuuden (yäk) ja mainostamisen vaikutusta fanimääriin, mutta joka tapauksessa voinemme olla yhtä mieltä siitä, että mainostaminen on sinänsä soveliasta toimintaa.
Yhtä lailla itsestäänselvältä tuntuu, että mainostamisella ja fanien ostamisella on jokin ero. Kenties kyse on moraalista, sillä jälkimmäinen tuntuu huijaamiselta, vaikka se saattaakin olla luvallista. Mikä laki kieltäisi antamasta ihmisille rahaa siitä hyvästä, että he katsovat videoita internetissä? Sehän voisi olla jonkun mielestä oikein mukava työtehtävä.
Ihmiset alkavat vähitellen ymmärtää, että hakukoneiden tulokset eivät ole pelkkää kylmän objektiivista laskemista, vaan että niihin voidaan vaikuttaa. Kenties sama skeptisyys on syytä ulottaa myös Facebook-fanimääriin, YouTube-laskureihin ja Twitter-seuraajiin.
PS: Releen toimitus on oikeamielistä, joten emme yritä ostaa sinua Facebook-faniksemme. (Ei olisi kyllä rahaakaan.)