Kulutuselektroniikkaa ja mobiiliratkaisuja valmistavat yritykset tuntuvat olevan yksimielisiä ainakin yhdestä tulevaisuuden kehityslinjasta. Niin pelikonsoli- kuin televisiovalmistajatkin uskovat siihen, että ihmiset haluavat kuluttaa ja luoda tietoa ns. toiselta ruudulta samalla kun nauttivat vaikkapa tv-ohjelmista tai pelaavat pelejä.
Tästä käytetään yleisnimitystä second screen ja sitä hyödynnetään monella tapaa.
Konsolipelaamisen aikana käyttäjälle voidaan näyttää esimerkiksi kännykän tai tabletin ruudulla lisäinformaatiota. Televisiokatsoja voi puolestaan osallistaa itsensä tv-kokemukseen esimerkiksi lähettelemällä tv:n katselun aikana viestejä samaa ohjelmaa katsovien ihmisten kanssa tai jakaa mielipiteitään suoraan ohjelman tekijöille. Tarkoituksena on aina lisätä interaktiivisuutta ja sosiaalisuutta.
Markkina on jo olemassa
Second screen -ilmiöstä on olemassa tutkimustietoa television osalta. Esimerkiksi tutkimusyhtiö Nielsenin viimevuotisen Cross-Platform-raportin mukaan jo 40 prosenttia amerikkalaisista mobiililaitteen omistajista käyttää päivittäin älypuhelintaan tai tablet-tietokonettaan television katselun aikana. Samansuuntaisia tuloksia on saatu myös BI Intelligencen second screen -tutkimuksessa.
Mitä ihmiset sitten tekevät television katselun lomassa? Tablet-käyttäjät selaavat tv-ohjelmatietoja ja urheilutuloksia, kun taas älypuhelimen omistajat hengaavat sosiaalisessa mediassa, lukevat sähköposteja ja tekevät nettiostoksia.
Konsolikokemus leviää kodin ulkopuolelle
Laitevalmistajien julkaisuista päätellen second screenista on tulossa iso juttu. Isot pelialan kalat ovat jo uineet verkkoon. Sony panostaa "toiseen ruutuun" helmikuussa esitellyssä PlayStation 4:ssä. Pelaajat voivat jakaa videoita pelisessioistaan ja jopa streamaamaan pelaamistaan suoraan kavereilleen verkkoon.
Pelikokemusta halutaan selvästi laajentaa, ja siihen pääsee osalliseksi PlayStation 4:n lisäksi myös PS Vitalla, ja jopa älypuhelimilla ja tablet-tietokoneilla. Sony ei ole kertonut suunnitelmistaan vielä tarkasti, mutta eri laitteet saavat PlayStation App -sovelluksen, jolla voidaan muun muassa tarkastella pelin tiimellyksessä karttoja, seurata kaverin pelisessiota tai ostaa PS4-pelejä omaan konsoliin kodin ulkopuoleltakin. Pelikokemus siis laajenee vahvasti paitsi oman pelikokemuksen myös oman pelikoneen ja oman kodinkin ulkopuolelle.
Näkymä älylasin läpi
Kilpailijalla Microsoftilla on myös sormensa sopassa. Xbox 360:n käyttäjille on tarjolla Xbox SmartGlass -sovellus, joka ei ole yhtä laaja kokonaisuus kuin Sonylla on mielessä. Smartglass toimii Xbox 360:n kauko-ohjaimena ja helpottaa median jakamista pc:n, tabletin ja konsolin välillä. Jonkin verran on tarjolla myös pelikokemusta vahvistavia ominaisuuksia, mm. Halo 4:n kanssa, mutta lisäpanostusta second screeniin voidaan odottaa Microsoftin uuden konsolin myötä. Vielä siitä ei ole hiiskuttu mitään, mutta huhujen mukaan toukokuussa on tarkoitus raottaa arkkua.
Hieman toisenlaisella tavalla second screen -ilmiöön on ottanut osaa Nintendo. Sen Wii U -pelikonsolissa on kosketusnäyttö, johon tuodaan sisältöä television lisäksi. Esimerkiksi suositussa ZombieU-pelissä pikkunäytön avulla vilkaistaan matkassa olevia tavaroita repusta, tiirikoidaan lukkoja tai kurkitaan kartalle. Samalla toiminta jatkuu pääruudulla, joten epäkuollut saattaa samalla hyökätä iholle. Tämä kiristää tietenkin jännitysmomenttia uudelle asteluvulle.
Yhteisöllisyyttä tv-ohjelman ympärille
Televisiopuolella ratkaisut eivät ole yhtä selviä kuin pelimaailmassa, koska ihmiset katsovat ohjelmiaan erilaisilla ja eri-ikäisillä televisioilla. Niinpä tarjolla on monenlaisia ratkaisuja.
Yhdysvalloissa ollaan asioissa pisimmällä. Esimerkiksi tammikuussa CBS-televisiokanava julkaisi CBS Connect -iPad-sovelluksen, joka tarjoaa katsomastasi ohjelmasta lisäinformaatiota, kuten behind the scenes -kuvia, videoita, tarinoita ohjelmien tekijöiltä sekä kokoaa sarjaa kommentoivien huomiot Facebookista ja Twitteristä yhteen paikkaan. Avainsanat ovat siis lisäarvo ja yhteisöllisyys.
Yksittäisistä yrittäjistä rapakon takana on paljon huomiota saanut ilmainen Zeebox, joka toimii iOS:ssä, Androidissa ja tavallisessa selaimessa. Se käyttää ”zeetagseja”, joissa kerrotaan lisää tv-ohjelmissa mainituista asioista, oli kyseessä sitten sisällissota tai pop-maailman suuri tähti. Jonkinlainen televisiokokemukseen yhdistetty Wikipedia siis.
Televisiovalmistajatkin kehittävät omia ratkaisujaan. Esimerkiksi Samsung on luonut second screen -ratkaisun Peelin kanssa. Peel Smart Remote on käytettävissä myös Suomessa. Se ehdottaa makumieltymysten mukaan tv-ohjelmia ja toimii mm. kaukosäätimenä.
Suomessa ainkin Nelonen on koputellut kakkosruutumarkkinaa yhdessä DNA:n kanssa. Voice of Finlandin ympärille rakennettu Kotivalmentaja on Voice-formaatin omistajan, Talpa Median sovellus, jossa voi leikkiä kilpailijoiden valmentajaa ja voittaa DNA:n palkintoja.
Second screenin tulevaisuus on siis monitahoinen. Pelialan suunnitelmat tulevat tarkentumaan loppuvuotta kohti, kun uuden sukupolven konsolit julkaistaan myyntiin ja televisiopuolella tullaan kokeilemaan monenlaisia konsepteja ennen kuin sopiva ratkaisu löytyy. Kaikki ratkaisut kuitenkin vievät kohti yhtä maalia: telkkaria toljottavalle ihmiselle halutaan ystäviä ja aktiivisuutta.