Se oli vuonna 1994 minun ja isoveljeni hartain joululahjatoive. Voitte kuvitella, miltä 10-vuotiaasta tuntui, kun aattoiltana lahjakääreestä paljastui kauan odotettu EA Sportsin NHL Hockey. Riemulla ei ollut rajaa, kun vihdoin pääsi laukomaan virtuaalikiekkoa Teemu Selänteenä ja maalaamaan Wayne Gretzkynä.
NHL-kokemusta seurasivat pian koripallo- ja jalkapallopelit. Muistan yhä elävästi, kun pelasin ensimmäisiä kertoja elämässäni NBA Liveä 90-luvun puolivälissä. Peli tuntui 11-vuotiaasta ällistyttävältä. Pelaajat donkkasivat vaivattomasti ja moninaisilla tavoilla. Hakkasin NBA Live 95:sta lukemattomia tunteja.
Eivätkä tunnit ole vähentyneet vuosien varrella – pelit ovat vain päivittyneet vuosittain. Erityisesti jääkiekko- ja koripallopelejä on tullut tahkottua enemmän kuin kehtaan myöntää. Enkä ole yksittäistapaus. Urheilupelit herättävät suuria intohimoja.
Ystäväni totesi hiljattain vakavalla naamalla keskittävänsä kaiken tarmonsa NHL 13 -peliin, jotta pääsisi sen verkkopelin maailmanlistan sadan parhaan joukkoon. Satojen tuhansien verkkopelaajien joukossa temppu vaatii omistautumista. Fanittaminen kuuluu näihin peleihin yhtä olennaisesti kuin ”oikeaan” urheiluun.
Ei siis ihme, että urheilupelit myyvät joka vuosi poskettomia määriä, vaikka ne peleinä kehittyvät hyvin maltillisesti. Esimerkiksi uusi FIFA 13 -jalkapallopeli myi pelkästään julkaisuviikollaan neljä ja puoli miljoonaa kappaletta.
- Eivät uudistukset ole suurin syy miksi näitä ostetaan. Urheilupelien pelaajat ovat näiden lajien kovia faneja yleensä muutenkin. Silloin tärkeätä on joukkueiden kokoonpanojen ajantasaisuus ja eri ammattilaissarjojen lisenssit, Pelaaja-lehden päätoimittaja Miika Huttunen valaisee.
Huttunen myös muistuttaa, että niin kauan kuin urheilupelit myyvät hyvin, niitä tehdään. Toistaiseksi suunta on ollut nousujohteinen. Lippulaivana porskuttaa FIFA, jonka edellinen osa myi reilusti yli 10 miljoonaa kappaletta. Miljoonien myyntilukuihin ovat yltäneet myös NFL Madden ja NBA 2K –pelisarjat. Tämän vuoksi pelit toteutetaan vuosittain lähes identtisellä sapluunalla - pienin virityksin ja tuunauksin.
Hintatietoinen pelaaja hankkii pelinsä käytettynä, jos vain edellisen vuoden urheilupeli kelpaa. Käytetyt urheilupelit tulevat Pelihuone Enterin pelikauppias Antti Kosken mukaan hyllyihin yleensä hieman ennen uusimpien vuosipäivitysten julkaisupäiviä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että käytettyä peliä ostaessa verkkopeliominaisuutta ei saa ilmaiseksi. Siitä joutuu maksamaan yleensä noin 10 euron aktivointimaksun.
Kuvaus: Taisto Lapila, Leikkaus: Esa Assila