Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

Älypuhelimen voi korjata myös itse - omalla vastuulla

Kalliiden, mutta helposti hajalle menevien älypuhelinten korjaamisesta on syntynyt mukava bisnes erilaisille pienyrittäjille. Puhelimia korjataan niin ammatiksi kuin iltaisin kotosalla muiden töiden ohessa. Kun tekijöitä on monenlaisia, on hinnoissakin paljon liikkumavaraa, kuten Releen aikaisemmasta pienestä selvityksestä kävi ilmi.

Toisaalta korjaamisesta on syntynyt myös uusi harrastus monille. Tee-se-itse-miehet ovat alkaneet kerätä ja vaihtaa tietoja laitteiden korjaamisesta sekä tilaamaan osia verkosta.

Useat eri sivustot tarjoavat yksityiskohtaisia ohjeita siitä, miten mikäkin laite saadaan auki ja miten mikäkin osa vaihdetaan. Usein ne myyvät myös ohjeiden ohessa korjaussarjoja ja -työkaluja.

Pieni disclaimer kuitenkin tähän alkuun: Laitteen takuu mitä todennäköisemmin raukeaa, jos korjaushommiin ryhtyy itse. Teitä on varoitettu. 

Mites tämä hoituu?

Yksi tunnetuimpia purkamis- ja korjausohjeita tarjoava sivusto on ilmainen iFixit. iNimestään huolimatta se ei keskity pelkästään iPhoneihin, vaan opastaa toimenpiteet niin eri puhelimille, tableteille kuin pelikonsoleillekin. Ohjeita on mm. Nokian, HTC:n kuin Samsungin puhelimille. Esimerkiksi Samsungin Galaxy S 3 -puhelimeen voi ohjeiden avulla vaihtaa akun, etupaneelin ja kuoria. iPhone 5:een puolestaan vaikkapa kotipainikkeen.

Myös amerikkalainen varaosia myyvä DirectFix on julkaissut kattavan kokoelman ohjevideoita monenlaisten mobiililaitteiden korjaamiseen omakätisesti.

Yksittäisiä ohjeita jaetaan innokkaasti Youtubessa, mutta aina ei voi olla varma, onko julkaisija tiennyt mitä tekee. Videoihin perehtymällä huomaa kuitenkin vähitellen, keneen kannattaa luottaa ja keneen ei. Esimerkiksi Le55ons on julkaissut runsaasti erilaisten mobiililaitteiden korjaamista esitteleviä videoita, muun muassa Lumia 920:n korjaamiseksi:

JerryRigEverything puolestaan esittelee viimeisimmällä videollaan, miten vaihdetaan iPhone 5:n akku muutamassa minuutissa:

Osien summa

Mikäli innostuu oman laitteen korjaamisesta, kannattaa ensin etsiä ohjeet ongelman korjaamiseksi ja sen jälkeen ryhtyä metsästämään sopivia osia. Ohjenuoraksi kannattaa ottaa se, ettei halvin ole aina parasta. Kaikenkarvaisilta aasialaisvalmistajilta saa osia laitteeseen kuin laitteeseen, mutta laatu voi olla mitä tahansa. Varsinkin näytön ja sitä peittävän lasin kanssa kannattaa olla tarkkana.

Mistä osia sitten ostetaan? Usein turvaudutaan kansainväliseen eBayhin, josta ostaminen on PayPalin avulla vaivatonta. Tarjonta on myös laaja ja käyttäjien arviot myyjistä ovat hyvin esillä. Yhä enemmän osia myydään myös kotimaisessa Huuto.netissä, mutta hinta on usein korkeampi kuin ulkomailta tilatessa. Toisaalta toimitusaika on myös lyhyempi.

Pienempiä verkkokauppoja on paljon. Kotimaisista mainittakoon Parhaatkaupat.com, 24hshop.fi, KLC.fi, Luurinetti.com, Polkumyynti.com ja Jt-net.fi.

Kun seuraa harrastajien keskusteluja, niin ulkomaisista pienemmistä kaupoista mainitaan nimeltä muun muassa puolalainen MagBoss. Sivut ovat englanniksi ja summat euroissa. Toinen on kiinalainen elektroniikkaan erikoistunut verkkokauppa DealExtreme. PayPalin avulla maksettavat tuotteet toimitetaan ympäri maailmaa HongKongista.

Omia kokemuksia kehuttavista kaupoista kannattaa mainita tämän blogauksen kommenteissa.

Kerro kerro kuvastin, ken on kaikkein korjattavin

Ennen kuin alkaa touhuamaan, kannattaa kartoittaa miten vaikeasti kyseinen laite on rakennettu. Korjausohjeiden ohessa kerrotaan monesti miten vaikea toimenpide on vasta-alkajalle.

Esimerkiksi jos rakas tablet-tietokone tippuu lattialle, on hyvä tarkistaa vaikkapa iFixit-palvelun näkemys siitä, kannattaako korjaamiseen ryhtyä itse. Tablet Repairability Scoresista selviää yksinkertainen numeroarvo kullekin laitteelle: 10 on helpoin korjattava ja ykkönen hankalin. Täydet pisteet saa laite, joka on helppo avata, halpa korjata ja parhaimmillaan sen mukana tulee vielä jonkinlainen huoltokirjakin.

Esimerkiksi Amazonin Kindle Fire saa iFixitiltä 8 pistettä, koska siinä on yksinkertainen design ja se on helppo avata. Saman kouluarvosanan saa Samsungin Galaxy Tab 2 7.0, koska sen komponentit on helppo irrottaa, eikä näytön lasi ole kiinni lcd-paneelissa. Googlen Nexus 7 saa arvosanan 7 , koska paneeli on kiinni näyttölasissa.

Pahnan pohjimmaisia ovat Microsoft ja Apple. iPad 2, 3, 4 ja mini saavat iFixitiltä kaikki vain kakkosen, koska on hyvin todennäköistä, että näyttö hajoaa laitetta purettaessa. Minissä on vielä piilotettuja ruuveja purkamista hankaloittamassa. Heikoimman arvosanan kaikista kokeilluista tableteista saa Microsoftin Surface Pro. Laitteessa on käytetty tuhottomasti liimaa ja avaamisessa repeytyvät helposti rikki näytön kaapelit.

Omaa taitavuutta on vaikea arvioida, mutta varoittavaa sanaa kannattanee kuunnella tarkalla korvalla.

(Korjauskuva: iFixit)

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Yksityiselläkin myyjällä on iso vastuu käytetyn auton vioista

    Apua korjauskuluihin saada auton myyjältä.

    Jos auto hajoaa ennen aikojaan, voi apua korjauskuluihin saada auton myyjältä. Kuluttajansuojalaki määrittelee autoliikkeen virhevastuun, mutta myös yksityiselle myyjälle voi syntyä vastuu korjauskuluista. Lähtökohta on, että auton moottorin pitää kestää auton elinkaaren ajan.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.