Somalian sotaa Pohjolassa
Tukholman Rinkebyssä vietettiin Somalian itsenäisyyspäivää 1. heinäkuuta. Osalla juhlijoista oli Somalian lippu, valkoinen tähti sinisellä pohjalla, mutta osa heilutti mustia lippuja.

KUVA: Juhlijoita Somalian itsenäisyyspäivänä Rinkebyssä
Musta on terroristijärjestö al-Shabaabin väri. Nyt liput taistelivat Tukholmassa siitä, mikä on oikea väri, minkälainen Somalian pitäisi olla. Se oli mielestäni jotenkin huvittavaa, koska olimme kuitenkin kaikki sinikeltaisen Ruotsin lipun alla.
Lippujen sota kuvastaa sitä, miten kaukaisessa Afrikan sarvessa sijaitsevan Somalian eripuraisuus ja epäluuloisuus on tunkeutunut pohjoismaihin ja jakanut tällä asuvia ihmisiä kahteen leiriin.
Miksi tästä piti tehdä MOT-ohjelma? Totuus on, että al-Shabaabista keskustellaan todella paljon Pohjolan somalien keskuudessa. Ihmiset ovat peloissaan siitä, että äärijärjestö värvää riveihinsä nuoria miehiä.
Olen pari vuotta seurannut eri puolilla Pohjolaa, miten värväystä tapahtuu. Olen nähnyt omin silmin, että islamistit kohdistavat värväystoimintansa pääasiassa syrjäytyneisiin nuoriin, jotka ovat pudonneet yhteiskunnan ulkopuolelle. Ja heitä on valitettavan paljon, myös Suomessa.
Siksi ohjelmassa haastatellaan myös Riihimäen vankilassa istuvaa somalialaistaustaista Jamaa, joka tuli Suomeen pikkupoikana, eikä tunne olevansa sen enempää suomalainen kuin somalikaan. ”En ole mistään kotoisin”, Jama sanoo.
Tarkoitus ei ole väittää tai edes vihjailla, että Jama aikoo liittyä islamisteihin sen jälkeen kun hän on istunut tuomionsa. Mutta hänen kaltaisiaan vankeja on useita kymmeniä, ja joku voi tarttua tarjoukseen.
Islamistien terrori-iskuja ei ole Pohjolassa nähty, ainakaan vielä. Kukaan ei tiedä, miten tilanne lähivuosina kehittyy. Mutta jos jotain ikävää tapahtuu, sen ei pitäisi enää tulla kenellekään yllätyksenä.
49 kommenttia
Ma 27.09.2010 @ 19:54
Maahanmuutossa kytee todellinen yhteiskunnallinen vaaratekijä, mitä maahanmuuttoa suosineet tahot eivät ymmärrä tai halua ymmärtää.
Asian ydin on se, että afrikkalainen ei tunne itseään afrikkalaiseksi eikä liioin koskaan tunne itseään suomalaiseksi...hän on juureton, mikä mahdollistaa kaiken mahdollisen pahan syntymisen.
Tätä porukkaa tulee kokoajan lisää pohjoismaihin. Haluammeko tänne juurettomien silmittömän väkivallan pommiattentaatteineen ?
Ma 27.09.2010 @ 20:04
Maahanmuutossa kytee todellinen yhteiskunnallinen vaaratekijä, mitä maahanmuuttoa suosineet tahot eivät ymmärrä tai halua ymmärtää.
Asian ydin on se, että afrikkalainen ei tunne itseään afrikkalaiseksi eikä liioin koskaan tunne itseään suomalaiseksi...hän on juureton, mikä mahdollistaa kaiken mahdollisen pahan syntymisen.
Tätä porukkaa tulee kokoajan lisää pohjoismaihin. Haluammeko tänne juurettomien silmittömän väkivallan pommiattentaatteineen ?
Tota noin, ainoat juurettomat jotka ovat täällä harrastaneet pommiattentaatteja ja silmittömiä joukkomurhia ovat olleet nimeltään Petri Gerdt, Pekka-Eric Auvinen, Matti Saari ja Ibrahim Shkupolli. Vain yksi oli maahanmuuttaja eikä yksikään ollut somali.
Ma 27.09.2010 @ 20:18
Maahanmuutossa kytee todellinen yhteiskunnallinen vaaratekijä, mitä maahanmuuttoa suosineet tahot eivät ymmärrä tai halua ymmärtää.
Asian ydin on se, että afrikkalainen ei tunne itseään afrikkalaiseksi eikä liioin koskaan tunne itseään suomalaiseksi...hän on juureton, mikä mahdollistaa kaiken mahdollisen pahan syntymisen.
Tätä porukkaa tulee kokoajan lisää pohjoismaihin. Haluammeko tänne juurettomien silmittömän väkivallan pommiattentaatteineen ?
Taidat kuulua niihin, joihin jenkkien terrorismipropaganda uppoaa kuin kuuma veitsi voihin?
Sinänsä sääli, ettei edes MOTilla ole munaa osallistua terrorismin vastaisen sodan vääryyksiin, propagandaan ja 9/11-iskujen outouksiin.
Ma 27.09.2010 @ 20:25
Tuo mies tanskasta ei tiedä mistä puhuu,kun sanoo, että somali lapset jotka on syntyneet täällä eivät ole toisen polven maahanmuuttajia.
Olen itse asunut Kanadassa 18 vuotta ja minun lapseni siellä ovat toisen polven siirtolaisia. Kanadalaisittain maahanmuuttajia.
Me vaan ei erotuta muista niinkuin he. Olen valkoinen ja suurin osa Kanadalaisista ovat valkoisia. He suomessa ovat aina maahanmuuttajia ihon värinsä perusteella. Jos se ei miellytä, on pakko muuttaa takaisin Somaliaan.
Heitä pitää auttaa afrikassa, ei täälä pohjolassa.
Ma 27.09.2010 @ 20:26
Tässä näkee jälleen hyvin kuinka KIITTÄMÄTTÖMIÄ ja RÖYHKEITÄ nämä muslimaanit ovat.
Kun eivät pärjää koulussa, niin sitten kateuksissaan ryhdytään rikollisiin toimiin.
Koraani on pelkkä kopio ja väärennös Raamatusta. koraanin väitteille ei löydy historiallisia ja argeologisia todisteita.
Ma 27.09.2010 @ 20:32
Maahanmuutossa kytee todellinen yhteiskunnallinen vaaratekijä, mitä maahanmuuttoa suosineet tahot eivät ymmärrä tai halua ymmärtää.
Asian ydin on se, että afrikkalainen ei tunne itseään afrikkalaiseksi eikä liioin koskaan tunne itseään suomalaiseksi...hän on juureton, mikä mahdollistaa kaiken mahdollisen pahan syntymisen.
Tätä porukkaa tulee kokoajan lisää pohjoismaihin. Haluammeko tänne juurettomien silmittömän väkivallan pommiattentaatteineen ?
Taidat kuulua niihin, joihin jenkkien terrorismipropaganda uppoaa kuin kuuma veitsi voihin?
Sinänsä sääli, ettei edes MOTilla ole munaa osallistua terrorismin vastaisen sodan vääryyksiin, propagandaan ja 9/11-iskujen outouksiin.
Verrattuna siihen kuinka paljon suomalaiset tekevät väkivaltarikoksia ja ryöstöjä vuosittain ovat joidenkin somalien rikokset marginaalisia.
Ja 9/11 iskuihin voisi todeta että jenkit saivat maistaa omaa lääkettään. Niin voi käydä jos tunkeutuu väkivalloin muihin maihin. En tunne minkäänlaista myötätuntoa jenkkejä kohtaan.
Ma 27.09.2010 @ 20:37
No tästä nyt jäi vähän sellainen kuva että Afrikan sarvesta tulevat eivät ole mikään homogeeninen ryhmä joten kannattaa yksilöidä kuka kukin on.
Se miten homma hoidetaan kuuluu tietenkin päättäjille ja lainlaatijoille.
En nyt priorisoisi kansalaisuuden saamista tässä hässäkässä.
EU nimenomaan EI VELVOITA Suomea antamaan kansalaisuutta millään aikataululla kenellekkään, rahaahan meillä riittää toimeentulotukeen vaikka millä mitalla vaikka siihenkään EI OLE VELVOITETTA joten annetaan ny vaikka sitä.
Ma 27.09.2010 @ 21:11
Tota noin, ainoat juurettomat jotka ovat täällä harrastaneet pommiattentaatteja ja silmittömiä joukkomurhia ovat olleet nimeltään Petri Gerdt, Pekka-Eric Auvinen, Matti Saari ja Ibrahim Shkupolli. Vain yksi oli maahanmuuttaja eikä yksikään ollut somali.
Ja millä tavoin suomalaisen koulusurmaajan olemassaolo oikeuttaa maahanmuuttajien, esim. eritoten somalien selvästi kantaväestöä suuremman rikollisuuden ? Mitä varten se vika on aina jossakin muualla kuin siinä henkilössä itsessään ?
Ma 27.09.2010 @ 21:31
onkohan suomen päättäjät käsittäneet väärin kansainvälistymisen. Eikö se tarkoita,että otetaan työhaluisia ,eikä niitä,jotka vetelehtii kaduilla. Pitää ottaa maahanmuuttajia sen verran,että pystyy niistä huolehtimaankin.Terveydenhuolto,sos toimi , koulutus, poliisivoimat tökkii rahanpuutteeseen, mutta rahaa on kyllä hakea lentokonelasteittain lisää osittain vaarallistakin sakkia..Vanhenevien syytä kai se tämäkin on ,niinkuin kaikki muukin . Olen kuullut,että peruseläke suomalaiselle ent veronmaksajalle on noin 500 euroa kuussa,mutta maahanmuuttajan sos turva voi olla jopa noin 4000 euroa kuussa. Helsigissä on 10,5 % ulkomaalaisia ja lisäystä joka vuosi 7% 9 vuoden kuluttua se on täysin ulkomaalaisomistuksessa.ONNITTELUT.
Ma 27.09.2010 @ 22:15
onkohan suomen päättäjät käsittäneet väärin kansainvälistymisen. Eikö se tarkoita,että otetaan työhaluisia ,eikä niitä,jotka vetelehtii kaduilla. Pitää ottaa maahanmuuttajia sen verran,että pystyy niistä huolehtimaankin.Terveydenhuolto,sos toimi , koulutus, poliisivoimat tökkii rahanpuutteeseen, mutta rahaa on kyllä hakea lentokonelasteittain lisää osittain vaarallistakin sakkia..Vanhenevien syytä kai se tämäkin on ,niinkuin kaikki muukin . Olen kuullut,että peruseläke suomalaiselle ent veronmaksajalle on noin 500 euroa kuussa,mutta maahanmuuttajan sos turva voi olla jopa noin 4000 euroa kuussa. Helsigissä on 10,5 % ulkomaalaisia ja lisäystä joka vuosi 7% 9 vuoden kuluttua se on täysin ulkomaalaisomistuksessa.ONNITTELUT.
Haetaanko niitä, vai tulevatko itse? Huvikseenko ja meidän kiusalla? Edellä olevia useimpia kommentteja lukiessa herää kysymys: väheneekö maahanmuutto sillä, että syyllistetään maahanmuuttajia? Miksi Ruotsissa asuu puoli miljoonaa suomalaistaustaista, joista 300 000 maahanmuuttajaa? Osattiinko heidän osaamistaan hyödyntää - muuten kuin repimällä irti kaikki saatavissa oleva työteho? (Se oli sitä aikaa, kun töitä oli.) Minkähän takia kaikissa maahanmuuuttajia vastaanottavissa maissa tehdään samat virheet, ja käydään sama keskustelu, josta esimerkkiä yllä? Olisiko hedelmällisempää etsiä keinot, joilla Suomi voi maahanmuuttajien piilevää osaamista hyödyntää? Wali Hashi taitaa olla loistava esimerkki jälkimmäisestä. Kuka muu kuin maahanmuuttaja voi tehdä niin ihon alle menevän jutun tästä vaikeasta aiheesta kuin maahanmuuttaja itse? Upea juttu Wali! Jatka samaan malliin!
Keijo
Ma 27.09.2010 @ 22:21
Tässä juttu Jaman rikoksista joista hän istuu tuomiotaan:
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Verisist%C3%A4+ry%C3%B6st%C3%B6ist%C3%A4+yli+6+vuoden+tuomiot+kahdelle/1135225798436
Ma 27.09.2010 @ 22:26
Kiitoksia hienosti tehdystä ohjelmasta! Mielenkiintoinen ja järkyttävä aihe.
Ma 27.09.2010 @ 22:42
Jos al-Shabaab pitää rikolliset kurissa, voisi heidän riveistään palkata Suomeen mamupoliiseja soveltamaan sharia -lakia maahanmuuttajiin täällä.
Mitä ihmettä Suomen somali menee varastelemaan Somaliaan? Ja valitetaan, kun tulee siellä asianmukainen rangaistus.
Ma 27.09.2010 @ 22:57
Kiitokset erittäin mielenkiintoisesta jutusta! Olen aivan samaa mieltä siitä, että puhuminen toisen tai kolmannen sukupolven maahanmuuttajista on typerää ihmisten luokittelua. Ongelmien ratkominen karkottamalla on taas esimerkki siitä, miten ongelmia ei todellisuudessa ratkota.
Ma 27.09.2010 @ 22:59
Jos al-Shabaab pitää rikolliset kurissa, voisi heidän riveistään palkata Suomeen mamupoliiseja soveltamaan sharia -lakia maahanmuuttajiin täällä.
Mitä ihmettä Suomen somali menee varastelemaan Somaliaan? Ja valitetaan, kun tulee siellä asianmukainen rangaistus.
Ohjelmassa mainittu Ismael Khaliif ei ole "Suomen somali", joka olisi mennyt minnekään varastelemaan. Hän asuu Somaliassa, ja kätensä ja jalkansa amputoitiin mitä todennäköisimmin siksi, että hän kieltäytyi liittymästä terroristeihin.
On erittäin mielenkiintoista huomata, että Suomesta löytyy ihmisiä jotka kannattavat keskiaikaista islamilaisen lain tulkintaa. Suomen somalit ovat tässä asiassa paljon sivistyneempiä kuin nimimerkki 'Sääli on sairautta'.
Tässä blogissa julkaistaan kaikki asialliset kommentit, ja myös asiattomia, jos ne allekirjoitetaan omalla nimellä. Pyydän vilpittömästi: älkää pilatko tätä keskustelua ampumalla puskista.
Matti Virtanen
tuottaja, MOT
Ma 27.09.2010 @ 23:04
Aika tyhmää vedota siihen, että nyt kun on vankilassa niin se on rasismin syytä. Täytyy olla kyllä tyhmä. Jos 50 lasta syrjii, siis lapset ei ymmärrä ne ei ole älyllisesti kehittyneitä vielä, haloo!!???
Ma 27.09.2010 @ 23:06
Kiitoksia hienosti tehdystä ohjelmasta! Mielenkiintoinen ja järkyttävä aihe.
Samat sanat. Olen nähnyt joitain aiempiakin Wali Hashin tekemiä juttuja, mutta tämä oli niistä kyllä mielenkiintoisin.
Toimittaja teki nokkelan valinnan antaessaan joidenkin haastateltavien vapaasti posotella kivikautiset asenteensa.
Olen hyvin pahoillani kidutetun somalimiehen puolesta.
Ma 27.09.2010 @ 23:06
Kyllä useita suomalaisiakin on koulukiusattu monen asian syystä. Minust on tyhmää, että toikin poika voi vedota rasismiin joltai lapsuusajoilta, että se on ny vankilas. Menis itteensä myös.
Ma 27.09.2010 @ 23:45
Hieno dokumentti ja kiitokset toimittajalle. Hyvää työtä ja kerrankin hieman toisenlainen näkökulma.
Ti 28.09.2010 @ 00:45
Jos al-Shabaab pitää rikolliset kurissa, voisi heidän riveistään palkata Suomeen mamupoliiseja soveltamaan sharia -lakia maahanmuuttajiin täällä.
Mitä ihmettä Suomen somali menee varastelemaan Somaliaan? Ja valitetaan, kun tulee siellä asianmukainen rangaistus.
Ohjelmassa mainittu Ismael Khaliif ei ole "Suomen somali", joka olisi mennyt minnekään varastelemaan. Hän asuu Somaliassa, ja kätensä ja jalkansa amputoitiin mitä todennäköisimmin siksi, että hän kieltäytyi liittymästä terroristeihin.
Matti Virtanen
tuottaja, MOT
Kuten dokumentissa todettiin, oli henkilö jäänyt kiinni kännykän varastamisesta ja hänelle langetettiin tuomio nähdäkseni paikallisten lakien mukaan. Se, että tuomio oli varsin rankka suomalaisittain, ei muuta sitä tosiseikkaa, että paikallinen asukas tietää seuraamukset lakia rikkoessaan. Valinta oli siis tietoinen.
Dokumentissa myös todettiin tapauksia, joissa al-Shabaab oli yrittänyt värvätä väkeä, mutta ei ollut pätkinyt jalkoja tai käsiä kieltäytymisen takia, joten toimittajankaan on turha yrittää vetää johtopäätöksiä katsojien tai lukijoiden puolesta.
Se, onko al-Shabaab terroristijärjestö, riippunee siitä, keneltä sitä kysyy. Toisen terroristi kun yleensä on toisen vapaustaistelija.
Pahoittelen sitä, että toimittaja loukkaantui kärjistetystä alkuperäisestä kommentistani.
Ti 28.09.2010 @ 02:02
Olisiko mahdollista vastaisuudessa, että jos jutun tehnyt toimittaja ei osaa puhua hyvää suomea, niin joku toinen hoitaisi jutun puheosuudet?
Tuollaisenaan todella rasittavaa kuunneltavaa. Ei kai mikään sanomalehtikään antaisi kirjoitustaidottoman puhtaaksikirjoittaa artikkelia yhdyssana- ja muine kirjoitusvirheineen?
Ti 28.09.2010 @ 03:16
Hieno dokumentti ja kiitokset toimittajalle. Hyvää työtä ja kerrankin hieman toisenlainen näkökulma.
samaa mieltä!
kerrankin saivat itse äänensä julki. mahdollisuuden kertoa asiosta ja tilanteesta.
olisi tärkeää muistaa että olemme kaikki (vain) ihmisiä.
tämä ei pelkästään periaatteellista muka-suvaitsevaista teoriaa ("hymistelyä").
asunut somalialaisten naapurina.
asioista pystytty sopimaan, kuten muidenkin ihmisten kanssa.
tieto on se mitä tarvitsemme lisää. eikä sitä lisääntyvää paniikinlietsontaa. kun itsellä menee kehnosti niin aina löytyy "hyviä vihollisia"?!
leena
Ti 28.09.2010 @ 10:06
Ei taida reportterit tietää että pohjoismaiden sosiaali kustantaa somalian verityöt.
Tästä kannattaisi puhua enemmän.
Ti 28.09.2010 @ 10:55
Hieno ohjelma. Kiitos siitä. Ohjelma antoi minulle uutta tietoa ja mahdollisuuden etsiä lisää itse. Se jäi mitetityttämään, mitä käytännöllistä olisi kansalaisyhteiskunnan tasolla tehtävissä somalien ja muiden syrjäytymisvaarassa olevien maahanmuuttajien tilanteen parantamiseksi. Mitä me Matti ja Maija Meikäläiset voimme tehdä tai olemme jo ehkä tehneet. Tässä vihje seuraavaksi ohjelma-aiheeksi?
Erityisen hienoa oli, että toimittaja oli somali itsekin ja saattoi haastatella omalla kielellään. Nautin suuresti siitä, että sain kuulla tätä harvoin suomalaisissa ohjelmissa kuultua kieltä.
Siitä, että puhuu murtaen suomea, ei ole mitään haittaa. On hienoa, että antaa oman asiantuntemuksensa käyttöön välittämättä, siitä meneekö lausuminen tismalleen oikein.
Jatkoa odottaen.
Ti 28.09.2010 @ 14:47
Tässä ohjelmassa selvisi hyvin kuinka suurin osa somaleista syyttää muita ihmisiä epäonnistumisistaan. Integrointi on epäonnistunutta, kasvatus on epäonnistunutta, ei ollut isiä eikä veljiä ja kaikesta tästä johtuu ongelmat. Väärin! Jokainen voi parantaa tapansa ja tehdä oikein. Kannattaa katsoa peiliin! Myöskään Tanskassa pitkään asunut iäkkäämpi miessomali oli vastustanut poliisia passintarkastuksessa, kun ei ollut siirtynyt pyynnöistä huolimatta syrjään ja poliisit olivat vieneet miehen putkaan. Näin olisi käynyt kenelle tahansa ihonväristä huolimatta. Pohjoismaissa kannattaa noudattaa poliisin kehotuksia - niin ei joudu vaikeuksiin.
Ti 28.09.2010 @ 16:38
Kannattaa lukea tuo HS:n uutinen tämän väärinymmärretyn vangin tuomiosta http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Verisist%C3%A4+ry%C3%B6st%C3%B6ist%C3%A4+yli+6+vuoden+tuomiot+kahdelle/1135225798436
Yllättäen aika kova rikos takana, mutta vika on on valtaväestössä.
Ti 28.09.2010 @ 17:21
Olisiko mahdollista vastaisuudessa, että jos jutun tehnyt toimittaja ei osaa puhua hyvää suomea, niin joku toinen hoitaisi jutun puheosuudet?
Tuollaisenaan todella rasittavaa kuunneltavaa. Ei kai mikään sanomalehtikään antaisi kirjoitustaidottoman puhtaaksikirjoittaa artikkelia yhdyssana- ja muine kirjoitusvirheineen?
Katsoin juuri MOT ohjelman, Kiitos siitä. Kommentaattorin suomenkieli oli minusta juuri paikallaan. Ohjelma antoi paljon ajattelun aihetta siitä miksikähän nuret yleensäkään, ja nimenomaan maahanmuuttajanuoret eivät saa töitä. Olen kuullut tapaulsista, joissa pelkkä nimi on jo esteenä työhaastatteluun pääsemisesta hyvästä todistuksesta huolimatta. Joten tsemppiä vain kaikille nuorille!
Marketta
Ti 28.09.2010 @ 18:51
Kiitokset informatiivisesta ohjelmasta. Käsitykseni yleensä Somalian ja sen suunnan kulttuurista ei juuri muuttunut. Sain vahvistusta raakalaismaisen kansakunnan olemassa olosta. Vaikka olisi kuinka avomielisesti ohjelmaa katsonut, paljastui suoraan asenne muiden vääräuskoisuudesta ja ns. pahan voimasta. Tämä sheikki-imaami laukoi todella ristiriitaista hölynpölyä ensin rakkaudesta ja anteeksiannosta, sen jälkeen julisti, kuinka nuoret hylkäävät uskontonsa ja joutuvat vääräuskoisten piiriin. Tällä annettiin ymmärtää, että kaikki muut ovat niitä pahoja.
Kukaan ei sanonut "joo tuli hölmöiltyä, tehtyä väärin. Päätin muuttua ja rakentaa parempaa tulevaisuutta lapsilleni", vaan loputon jankkaus muiden syyllisyydestä vain jatkui ja jatkui. Tuo terroristien värväyskin on suoraan näemmä suomalaisten ja pohjoismaalaisten syytä. Meidän vikahan se on, että värväys onnistuu. Yksilöltä ei tarvitse mitään vastuunkantoa edellyttää. Yksilö on täysin vapautettu valinnoistaan. Neuvoa kysytään imaamilta, niin vastuu siirretään pois omilta harteilta.
Syvä huokaus.
Ti 28.09.2010 @ 19:01
Kannattaa lukea tuo HS:n uutinen tämän väärinymmärretyn vangin tuomiosta http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Verisist%C3%A4+ry%C3%B6st%C3%B6ist%C3%A4+yli+6+vuoden+tuomiot+kahdelle/1135225798436
Yllättäen aika kova rikos takana, mutta vika on on valtaväestössä.
Jos suodattaa vangin puheesta pois sen, että on 9 vuotiaana tullut Suomeen Somaliasta ja ajattelee vain persoonana, joka on joutunut huostaanotetuksi ja karannut laitoksesta useasti, niin tarina voisi olla suomalaisenkin tekemä. Tuossa tökki pahasti asenne, että "minulla ei ollut muuta mahdollisuutta". Ei mitään katumusta tai edes myönnytystä, että väärin tuli tehtyä. Tuleva karkoitus pelotti. Nyt, kun tietää rikoksen, sen törkeän asteen ja ettei ollut enää nuori poikanen niitä tehdessään, ei voi muuta kuin toivottaa hyvää menolentoa. Elämä opettaa.
Ti 28.09.2010 @ 19:14
"Tämä sheikki-imaami laukoi todella ristiriitaista hölynpölyä ensin rakkaudesta ja anteeksiannosta, sen jälkeen julisti, kuinka nuoret hylkäävät uskontonsa ja joutuvat vääräuskoisten piiriin. Tällä annettiin ymmärtää, että kaikki muut ovat niitä pahoja".
Vastaavaahan tekevät Suomessa mm. Jehovan todistajat; ovat valmiita katkaisemaan suhteensa jopa omiin perheenjäseniinsä mikäli heistä jostakusta tulee "vääräuskoinen".
"Kukaan ei sanonut "joo tuli hölmöiltyä, tehtyä väärin. Päätin muuttua ja rakentaa parempaa tulevaisuutta lapsilleni", vaan loputon jankkaus muiden syyllisyydestä vain jatkui ja jatkui."
Kotikutoiset rikolliset syyttävät ihan samalla tavalla aina muita, siinä ei ole mitään uutta. Tyypillähän oli ihan suomalainen mentaliteetti.
Ti 28.09.2010 @ 19:28
Ohjelmasta ei oikein ilmennyt, haluttiinko syyllistää kantaväestöä nuorten radikalisoitumisesta. Selväksi kävi, että huolissaan oltiin. Kovasti oltiin huolestuneita, siinäkö kaikki. Tanskassa oltiin käyty tapaamassa kirjailijaa, jonka mielestä toisen polven maahanmuuttajaa ei saa kutsua toisen polven maahanmuuttajaksi. Miksi tosiasiaa ei saisi sanoa. Onhan niitä toisen polven yrittäjiäkin tai muuta sellaista. Tanskassa ei oltu käyty Nordre Fasansvejn moskeijassa, mitä syytetään radikalisoitumisen pesäksi. Viimeksi 9.syyskuussa Somalian terrori-iskussa oli mukana Tanskassa vuosia asunut somalimies. Sen sijaan haastateltiin tätä kirjailijaa, joka mielestä selvästi somaleita vain kohdellaan huonosti. Ilmeisesti silloin on oikeus käyttäytyä väkivaltaisesti. Tämä vankilassa oleva Suomen somali taas oli liiaksi esillä, koska känen radikalisoitumisestaan uskonnollisessa mielessä ei ollut mitään näyttöä. Minulle jäi kuva, että vastuu kaikesta pahasta laitetaan aina kantaväestölle. Minkääntasoista analyysiä ei edes yritetty. Tanska olisi ollut oivallinen paikka haastatella myös poliitikkoja. Kansankäräjien oikeusvaliokunnan puheenjohtaja Peter Skaarup on sanonut tästä somalien matkustelusta Somaliaan "vi kan ikke leve med den trafik" eli emme voi elää tämän matkustelun kanssa. Siitä on tehtävä loppu.
Ti 28.09.2010 @ 20:02
En kyllä nähnyt mitään kiittämätöntä ja röyhkeää tässä ohjelmassa.
Jos ihmiset eivät arvosta asioista ääneen puhumista niin omapahan on ongelmansa.
Jokaisella on oma näkökulmansa siitä kumpi on väärennös KORAANI vai RAAMATTU.
KORAANIN ns.väitteille löytyy selitys itse KORAANISTA.KORAANIA luetesssa on ihmisen käytettävä
aivojaan ja katsottava maailman kaikeutta ja nykyaikaa.
Mielestäni ihminen ei voi arvostella mitään ilman että on perehtynyt asiaan.
- Harkitse sanojasi tarkemmin ja vähän kunnioitusta.
T: Muslimi
Ti 28.09.2010 @ 21:12
Päällimmäisenä somalien haastatteluista (yhtä poikkeusta lukuunottamatta) nousee vastuunvälttely. Pohjoismainen yhteiskunta, suomalainen viranomainen, väärät uskonnot... yms. helppo on syyttää entiteettiä, jolla ei ole nimeä ja puhelinnumeroa.
Kukaan ei pakota pahoinpitelemään, tappamaan ja juopumaan, ei täällä. Jos jotankin heille tulisi opettaa, niin oman vastuunkantoa.
Ja jos minut viranomainen pysäyttää minut lentokentällä (niinkuin käynyt on) niin ei tulisi mieleenkään harjoittaa passiivista vastarintaa, saati sitten polttaa julkista omaisuutta.
Ti 28.09.2010 @ 23:20
Kiitos taitavasti tehdystä reportaasista, joka avasi upeasti paitsi somalialaisten hyvin erityyppisiä ongelmia Pohjolassa ja al-Shahaabin hallitsemilla alueilla myös laajemmin siirtolaisuuden problematiikkaa. Näihin hämmästyttävän rehellisesti kerrottuihin tarinoihin pystyi todella samastumaan. Lisäksi haastateltavien kirjo oli kiitettävän laaja, mikä tuotti paljon erilaisia näkökulmia asiaan. Erityisesti arvostan rohkeutta ottaa mukaan vankilassa istuvan Jaman tarina, vaikka tekijät varmasti tiesivät sen provosoivan osaa katsojista.
Lopuksi: Säpon tutkijan haastattelu oli vuoden julkisuusteko. Viimeistään tämän jälkeen journalistien ja kansanedustajien on Suomessa aloitettava määrätietoisesti painostaa Supoa samanlaiseen julkisuuden ja avoimuuden kulttuuriin kuin mitä Säpo noudattaa.
Ke 29.09.2010 @ 01:04
Kiitos taitavasti tehdystä reportaasista, joka avasi upeasti paitsi somalialaisten hyvin erityyppisiä ongelmia Pohjolassa ja al-Shahaabin hallitsemilla alueilla myös laajemmin siirtolaisuuden problematiikkaa. Näihin hämmästyttävän rehellisesti kerrottuihin tarinoihin pystyi todella samastumaan. Lisäksi haastateltavien kirjo oli kiitettävän laaja, mikä tuotti paljon erilaisia näkökulmia asiaan. Erityisesti arvostan rohkeutta ottaa mukaan vankilassa istuvan Jaman tarina, vaikka tekijät varmasti tiesivät sen provosoivan osaa katsojista.
Lopuksi: Säpon tutkijan haastattelu oli vuoden julkisuusteko. Viimeistään tämän jälkeen journalistien ja kansanedustajien on Suomessa aloitettava määrätietoisesti painostaa Supoa samanlaiseen julkisuuden ja avoimuuden kulttuuriin kuin mitä Säpo noudattaa.
Täytyypä tulla sanomaan, että olen samaa mieltä oikeastaan kaikesta tässä kommentissa, etenkin mitä tulee Säpoon ja Supoon.
Kummallista asennetta muuten täällä, kun vedetään hernettä nenään siitä, että ohjelmassa yritetään analysoida maahanmuuttajataustaisten nuorten ongelmia yhteiskunnallisella tasolla. Minusta olisi ainakin tylsää katsella ohjelmaa, jossa olisi vain törttöilijöitä myöntelemässä, että viime kädessä voin syyttää vain itseäni jne. Jos rikollisista puhutaan, niin kaikkihan sen tietää, että näin on! Ilmeisesti nämä kommentoijat eivät muuta haluaisi kuin että somalit nöyristelevät ja syyttelevät itseään.
Ke 29.09.2010 @ 11:31
Kiitos todella mielenkiintoisesta ohjelmasta! Lisää tällaista, kiitos.
Ke 29.09.2010 @ 11:41
En kyllä nähnyt mitään kiittämätöntä ja röyhkeää tässä ohjelmassa.
Jos ihmiset eivät arvosta asioista ääneen puhumista niin omapahan on ongelmansa.
Jokaisella on oma näkökulmansa siitä kumpi on väärennös KORAANI vai RAAMATTU.
KORAANIN ns.väitteille löytyy selitys itse KORAANISTA.KORAANIA luetesssa on ihmisen käytettävä
aivojaan ja katsottava maailman kaikeutta ja nykyaikaa.
Mielestäni ihminen ei voi arvostella mitään ilman että on perehtynyt asiaan.
- Harkitse sanojasi tarkemmin ja vähän kunnioitusta.T: Muslimi
Oletko sinä muslimireppana koskan käynyt MUSEOISSA ??!! Käy British Museumissa Lontoossa, Roomassa, Vatikaanissa, Kreikassa ja Jerusalemissa, niin löydät massiivisen määrän HISTORIALLISIA ja ARGEOLOGISIA eli TIETEELLISIÄ TODISTEITA Raamtun tueksi!! Koraani on pelkkä väärennös ja säälittävä kopio Raamatusta. Henkilöt ovat samat, mutta jutut väärennetty.
Raamatun kirjoittivat SILMINNÄKIJÄT jotka maksoivat todistuksestaan hengellään.
Mitä tämä teidän pedofiili-profeetta teki ?? Murhasi mm. omat sukulaisensa.
To 30.09.2010 @ 05:46
En voi sanoa muuta kuin FINNAIR palvelee kun ongelmat ovat liian isoja. Vihdoinkin Suomalaiset herää mitä seuraa kun ongelmia siirretään tänne. Miksi muut afrikan maat ei halua heitä? Voisiko itsessä olla vikaa? Miksi pitää raahata joitakin promillen osia maailmasta tänne?Mitä tehdään niille muille jotka jäi laivasta?
Kukaan ei tietysti ole rasisti (julkisesti), mutta jos omistat vaikka omakotitalon jossa yksiö omalla sisään käynnillä ja laitat sen vuokralle,kenelle vuokraat sen? Pihaan ajaa romaani, somali, ja Suomalainen. kelle oikeesti vuokraat sen?? Auts, tuliko sinustakin "rasisti" noin yllättäen?
To 30.09.2010 @ 20:33
Kiitos toimittajille eritäin mielenkiintoista raportista .
Oli myös kiva lukea/ nähdä monta suomallas katsojien tekstiä , jotka olivat minun kanssa samaa mieltä.
Tämä kertoo minun mielestä , sitä että ihmiset ovat erilaisia toisen sanoen suomessakin on sekä hyviä ja ymmärtäväisiä ,että ennakkoluuloisia/ asiattomasti käyttäytyviä suomalaisia.
Itse suomalaissomalina voin sanoa, että on ikävä nähdä miten huonosti suomensomali asiat edistyvät , ja pelkään pahasti jos Tillanen jatkuu vielä täällä tavalla seuraavaan kymmenen vuoden aikana voi jopa käydä niin kuin moni suomalainen pelkkä.
Mutta täytyy muista, että tilanne on nyt akuutissa vaiheessa ja ett se vaatii pikaista korjausta. Tämä on siis suomalaispäättäjien kädessä ja se riippuu heistä missä tilantiessä he haluavat nähdä suomen somalien asioita kymmenen vuoden kuluttua.
Toivoin parasta Espoossa asuva Saidan Velille ja kaikkialla maailmalla syrjissä ja epäoikeuden mukaisuutta eläville lapsille. Tämä oli ikävää ja koskettavaa tarina.
WELL DONE WALI
Pe 01.10.2010 @ 10:44
Kummallista asennetta muuten täällä, kun vedetään hernettä nenään siitä, että ohjelmassa yritetään analysoida maahanmuuttajataustaisten nuorten ongelmia yhteiskunnallisella tasolla. Minusta olisi ainakin tylsää katsella ohjelmaa, jossa olisi vain törttöilijöitä myöntelemässä, että viime kädessä voin syyttää vain itseäni jne. Jos rikollisista puhutaan, niin kaikkihan sen tietää, että näin on! Ilmeisesti nämä kommentoijat eivät muuta haluaisi kuin että somalit nöyristelevät ja syyttelevät itseään.
Minusta olisi ollut virkistävää välillä kuulla rikolliselta somalilta muutakin yhteiskunnallista ja yksilöllistä analyysia, kuin vain muiden syyttelyä. Lähtökohtaisesti en pidä sellaista keskustelua rakentavana, jossa vain syytellään toisia, mutta ei anneta itse pohdittuja vaihtoehtoja ratkaisuun. Se vaiva pitää nähdä, että edes kertoisi pohtivansa ratkaisua. Emme me suomalaiset voi tietää, mikä olisi paras ratkaisu estää somalialaisten rikollisuus, jos he itse eivät tule selvästi esille ongelmien kanssa ja tämä lähtökohtaisesti syyttelemättä ketään. Esimerkiksi kertomalla kasvatusperiaatteista somalialaisperheessä ja miten ne voisivat kohdata suomalaisen kasvatuksen. Missä on yhteneväisiä kohtia, missä tarvitaan sovittelua mm. paikallisen lainsäädännön noudattamaista. Se on selvää, ettei mikään sheikki-imaamin neuvo voi mennä Suomen lain yläpuolelle. Mutta onko se selvää somalialisille? Minusta ei.
Pe 01.10.2010 @ 12:36
Miksi suomessa vankilassa tuomiotaan istuva ihminen vain kierteli vastuutaan teoistaan? Oli enemmän vain huolissaan kohtalostaan ja karkoituksensa lainvoimaisuudesta? En valitettavasti nähnyt minkäänlaista katumusta tekemiinsä rikoksiin. Minusta oli suorastaan pöyristyttävää. Vastuun pakoilu ja muiden syyttäminen omista teoista, ja asian vähättely, on jotain todella typerää, ja ala-arvoista. Jokaisella ihmisellä on vastuu itsestään ja toimistaan! AINA!!! Apua saa aina jos sitä haluaa.
Onko nämä asiat mitä hän on tehnyt "pieniä juttuja":
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Verisist%C3%A4+ry%C3%B6st%C3%B6ist%C3%A4+yli+6+vuoden+tuomiot+kahdelle/1135225798436
Sitten vielä ihmetellään miksi suomalaiset eivät pidä etenkään somalimaahanmuuttajista???!!! Olisiko jo aika katsoa peiliin!
Puolisoni on työperäinen maahanmuuttaja, ja olen kyllä nähnyt läheltä mitä vaikeuksia maahanmuuttajuus voi tuoda. Mutta lähtökohta vaan on että maassa maan tavalla!!! Jos tänne tullaan, on sopeuduttava yhteiskuntaan ja tehtävä töitä. Aluksi on varmasti vaikeaa kielellisesti, jos et ole työperäinen maahanmuuttaja, jolla on valmiiksi työpaikka, mutta valinta on AINA ihmisellä kuinka HALUAA sopeutua. Täällä turhaan annetaan sosiaalietuuksia vuosikaudet, joka ei todellakaan kannusta tiettyjä maahanmuuttajia työelämään. Mielestäni sosiaalietuuden maksaminen saisi kestää korkeintaan kaksi vuotta.
Olen maahanmuuttajarikollisten palautuksen kannattaja. Miksi yhteiskuntamme pitäisi kustantaa enemmän heidän tekemiensä rikosten seurauksia?? Ihan samalla tavalla ymmärrän sen, että jos itse asuisin muualla, tekisin rikoksen, joutuisin vankilaan ja sitten minut karkotettaisiin kotimaahani. TEKO--SEURAUS. Ihan yksinkertaista.
OLISKO JO AIKA HERÄTÄ TODELLISUUTEEN?????
Pe 01.10.2010 @ 22:08
Tässä näkee jälleen hyvin kuinka KIITTÄMÄTTÖMIÄ ja RÖYHKEITÄ nämä muslimaanit ovat.
Kun eivät pärjää koulussa, niin sitten kateuksissaan ryhdytään rikollisiin toimiin.
Koraani on pelkkä kopio ja väärennös Raamatusta. koraanin väitteille ei löydy historiallisia ja argeologisia todisteita.
Pe 01.10.2010 @ 22:15
Tässä näkee jälleen hyvin kuinka KIITTÄMÄTTÖMIÄ ja RÖYHKEITÄ nämä muslimaanit ovat.
Kun eivät pärjää koulussa, niin sitten kateuksissaan ryhdytään rikollisiin toimiin.
Koraani on pelkkä kopio ja väärennös Raamatusta. koraanin väitteille ei löydy historiallisia ja argeologisia todisteita.
Jama Dahir Nur kertoi mistä ryöstelyt ja pahoinpitelyt johtuivat. Sama ongelma on suomalaisten syrjäytyneillä lapsilla. Ja he ovat kristittyjä. Koraanissa niin kuin raamatussakin on paljon hyvää, eikä sinun kantasi asiaan luotsi kuin pahaa ilmapiiriä. Häpeäisit. Samanlaista hedelmätöntä viranomaiskohtelua suomalaiset nuoret kokevat jolloin he eivät saa rakentavaa parempaa elämänsuuntaa vaan ajautuvat syvemmin rikolliselle tielle. Katsoessani dokumenttia sain mielikuvan siitä, että Jama on läksynsä oppinut. Vaikutti viisaalta mieheltä. Toivottavasti hän pärjää Etiopiassa ja saa elämänsä kuntoon. Sinällään sääli, että tuollainen mies menetetään. Hän voisi olla hyvä nuorisotyöntekijä kun on itse käynyt kovan koulun ja hänkin osaltaan voisi auttaa Suomea nuorison pahoinvoinnin suhteen.
Pe 01.10.2010 @ 23:33
Tässä näkee jälleen hyvin kuinka KIITTÄMÄTTÖMIÄ ja RÖYHKEITÄ nämä muslimaanit ovat.
Kun eivät pärjää koulussa, niin sitten kateuksissaan ryhdytään rikollisiin toimiin.
Koraani on pelkkä kopio ja väärennös Raamatusta. koraanin väitteille ei löydy historiallisia ja argeologisia todisteita.
Islam on totuus, avaa silmäsi ja katso ympärillesi. Kunnia kuuluu Jumalalle kaikkitietävälle. Joko uskonkunnasta löytyy uskonnon nimissä ratsastavia rikollisia, heillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä uskonnon kanssa. Miksi yleistät ja mitkä ihmeen muslimimaat, tiedätkö älykkyys tassosi olevan matala? Rikollinene on viime kädessä itse vastuussa teoistaan, mutta kun yhteiskunta missä asutaan haluaa/ on ihmisten holhooja, niin luonnollisesti syytämme huonosta käytöksestä äitiä "kun ei meillä kotona koskaaan..."
Su 03.10.2010 @ 12:29
Ohjelmassa olisi voinut enemmän korostaa nuorten kokemaa ristiriitaa kodin ja koulun välillä, ristiriitaa, josta kööpenhaminalainen kirjailia mainitsi.
Ongelmaksihan nimitettiin osaltaan nimenomaan nuorten syrjäytyminen, joka tapahtuu kun ei pääse kiinnittymään oikein mihinkään kulttuuriin kunnolla.
Toisaalta syytettiin huonoa integrointi-järjestelmää, mutta toisaalta - ja mielestäni ristiriitaisesti - myös somaliperheet vannoivat oman kulttuurinsa ja uskontonsa pelastuksen nimeen.
En väitä, etteikö Suomessa ja Pohjoismaissa olisi paljon parannettavaa kotouttamiskäytänteissä ja politiikassa. Kuitenkin mielestäni kaikista tärkeintä olisi nimenomaan maahanmuuttajavanhempien osattava päästää oikealla tavalla irti, ja tukea lastensa kotoutumista lasten synnyin- ja kasvumaahan. Kotona pitäisi osoittaa, että asuinmaassa on hyviä, kunnioitettavia ja tavoiteltavia asioita. Kotona ei saisi pilkata eikä väheksyä asuinmaata, koska se on kuitenkin lasten koti- ja kasvumaa. Nuorten kokeman ja nuoria repivän kulttuurien ristiriidan purkamiseksi nimenomaan koti on avainasemassa: kotona voi opettaa oman uskontonsa arvoja, mutta muistaen, että lapset väistämättä saavat vaikutteita ja oppivat myös ympäröivästä yhteiskunnasta - eikä se välttämättä ole huono asia!
Vanhempien pitäisi myös jaksaa muistaa, että heidän lapsensa eivät ole näissä Pohjolan maissa samassa asemassa kuin he itse ovat: heidän lapsillaan on mahdollisuus tulla ihan eri tavalla täysipainoisiksi yhteiskunnan jäseniksi, mutta heidän lapsensa tarvitsevat siinä vanhempien tukea ja paljon yritteliäisyyttä.
Pointtini tässä on nyt ehkä kuitenkin se, että niin paljon kuin suomalaiset ovatkin rasisteja, ja niin paljon kuin Suomen kotouttamispolitiikassakin on parannettavaa - niin siitä huolimatta nimenomaan perheet ovat avainasemassa nuorten syrjäytymisen torjunnassa. Vanhempien pitää tukea nuorten kytköksiä ympäröivään yhteiskuntaan eikä repiä heitä voimalla pelkästään oman kulttuurin ja uskonnon suuntaan. Toki vanhempien kulttuuri ja uskonto on tärkeä osa myös lasten elämää, mutta tosiasia on, että tänne Pohjolaan muutettaessa vanhemmat luopuivat siitä, että heidän lapsistaan kasvaisi samanlaisia somaleja kuin heistä olisi kasvanut Somaliassa - tai jossain muualla. Siinä on varmasti sekä hyvät että huonot puolensa.
Vielä sen haluan sanoa, että ymmärrän myös sen, että maahanmuuttajaperheiden lasten täytyy tehdä kaksin-kolminverroin töitä päästäkseen samaan kuin muiden lasten. Mutta näin se maailma nyt tässä asiassa menee, heistä voisi tulla niitä uranuurtajia, joiden lasten ei sitten ehkä tarvitsisikaan niin paljoa puurtaa päästäkseen samaan.
Su 03.10.2010 @ 20:00
Ohjelmassa kaikkein riipivintä oli seuraava:
Imaami muitta mutkitta nimesi syyksi nuorten päätymiselle islamistien riveihin seuraavat syyt:
nuoret ovat länsimaistuneet liikaa ja unohtaneet oman kulttuurinsa sekä Eurooppa on
epäonnistunut integroinnissa.
Nämähän ovat pikkulapsen argumentteja. Syy ulkoistetaan muille.
Ja tällaista propagandaa YLE lähettää (minunkin) lupamaksajien kustannuksella.
Su 03.10.2010 @ 21:32
Bloggaajaa valikoivasti lainaten :
"
Lippujen sota kuvastaa sitä, miten kaukaisessa Afrikan sarvessa sijaitsevan Somalian eripuraisuus ja epäluuloisuus on tunkeutunut pohjoismaihin ja jakanut tällä asuvia ihmisiä kahteen leiriin.
...
”En ole mistään kotoisin”, Jama sanoo.
...
Islamistien terrori-iskuja ei ole Pohjolassa nähty, ainakaan vielä. Kukaan ei tiedä, miten tilanne lähivuosina kehittyy. Mutta jos jotain ikävää tapahtuu, sen ei pitäisi enää tulla kenellekään yllätyksenä.
"
Minun mielestäni terrori-iskuja ei myöskään tulla pohjoismaissa näkemään - ei ainakaan nykyaikaisia ylilyöntejä enempää (vrt. muut kotim. tapahtumat/onnettomuudet) . Tämä johtuu ja tulee aina riippumaan siitä seikasta että me pohjoismaalaiset emme ole katkeruutta lisääviä toimijoita.
...vai olemmeko? Mistä me olemme kotoisin? Mitä on olla suomalainen nykyaikana... Onko se lähimmäisestä välittämistä ja muiden huomioonottamista? Vai olemmeko me kansakuntana - kaikista väitteistä huolimatta melko koviin arvoihin luottavia? Harmaan kiven läpi vaikka väkisin. ... Kun olen lukenut kaikki vastaukset läpi minussa vain vahvistuu se käsitys että näin on. Ja miksipä ei olisi, sillä täytyyhän sen olla yleismaailmallinen tunne mikä syntyy siitä että ei pärjääkään, siis häpeä, kun turpiin tulee niin että tukka lähtee päästä, vaikka kuinka rimpuilet!
On hyvä jos joku osaa tänäpäivänä leirinsä ja puolensa valita ja elää sen mukaisesti koko sydämellään - kiitos.
