Rasvateorian nousu ja…
Olen yksi niistä, jotka oli saatu uskomaan 40 vuotta kestäneellä valistuksella, että voin ja läskin syöminen on vaarallista sydämelle. Tiesin muun muassa, että pahinta rasvaa on se kolesteroli, jota voipaketti on varmaan puolillaan. Se tukkii verisuonet ja aiheuttaa ennenaikaisen kuoleman.
Niinpä kesti aika kauan, ennen kuin jaksoin kiinnostua rasva- ja kolesteroliskeptikkojen väittämistä niin paljon, että ryhdyin lukemaan heidän kirjoituksiaan.
Ensimmäinen yllätys oli, että kolesteroli ei edes ole rasva, eikä sitä juurikaan ole voissa, kermassa eikä silavassa. Ja jos vaikka olisikin, ei veren kolesterolitasoa voi rasvaa syömällä merkittävästi heiluttaa.
Aloitin rasvaopintoni lukemalla kahden näkyvimmän rasvaopin kriitikon, ruotsalaisen tohtorin Uffe Ravnskovin sekä skotlantilaisen lääkärin Malcolm Kendrickin kirjat, ”Kolesterolimyytti” ja ”Ei sittenkään kolesteroli”.
Kirjat sisälsivät loppumattomana ilotulituksena esimerkkejä rasvatutkimuksen ristiriitaisuuksista, tulkintojen vedätyksistä sekä vastakkaisesta näytöstä, josta emme koskaan saa kuulla.
Niitä ei tietenkään voinut ottaa sellaisenaan todesta, ottaen huomioon kirjojen poleemisuuden ja tekijöiden mission. Mutta kun kaivoin esille heidän mainitsemiaan alkuperäisiä tutkimusraportteja, oli pakko hämmästyä: Ne miehethän ovat oikeassa, rasvateoria vuotaa kuin maitosihti!
Suurin yllätys oli seuraava: Skeptikkojen väite, että rasvaisen ruuan ja sepelvaltimotaudin yhteydestä ei ole lujaa tieteellistä todistetta, näyttää pitävän paikkansa.
Skeptikot voivat vyöryttää esiin kymmeniä tutkimuksia, joissa tämä on selkeästi todettu, mutta mahtava rasvaleiri ei kykene osoittamaan yhtäkään riidatonta tutkimusta, joka todistaisi tyydyttyneen, ns. kovan eläinrasvan lisäävän sepelvaltimotaudin ja sydänkuoleman riskiä.
Tämä kävi myös selkeästi ilmi, kun haastattelin Suomen rasvatutkimuksen ja -valistuksen grand old mania, professori Pekka Puskaa. Kysyin häneltä kahdesti, mitä hän pitää vahvimpana tutkimusnäyttönä rasvateorialle, mutta kummallakin kerralla hän väisti kysymyksen ja alkoi vedota asiantuntijoiden suureen yksimielisyyteen, tutkimuksista tehtyihin yhteenvetoihin ja eri lääkärijärjestöjen antamiin suosituksiin.
Konsensus, komiteayhteenvedot ja järjestösuositukset eivät ole tieteen käsitteitä, vaan ne kuuluvat politiikkaan. Oppi eläinrasvan haitallisuudesta ja kasvirasvojen terveellisyydestä onkin suuressa määrin terveyspolitiikan työkalu.
Kiistämätöntä on, että ylivoimaisesti suurin osa lääkäreistä ja lääketieteen tutkijoista seisoo lujasti virallisen rasvaopin takana. Sitäkin hämmentävämpää on havaita, että rasvateoria on täynnä aukkoja. Osa sen kaikkein pyhimmistä kirjoituksista, kuten esim. Ancel Keys’in ”Seitsemän maan tutkimus” nojaa kuitenkin suorastaan lapselliseen argumentaatioon.
Miten rasvateoria on voinut elää näin kauan rauhassa?
Siksi, että niin harvalla on mahdollisuus ottaa itse selvää alkuperäislähteistä ja muodostaa itselleen oma mielipide. Ilmeisesti suurin osa tavallisista kelpo lääkäreistäkin on onnellisen tietämätön rasvateorian tieteellisen pohjan heikkoudesta. He vain uskovat sen, mitä heille on lääkiksessä opetettu ja mitä käypähoitosuosituksessa neuvotaan. Heitä en halua moittia; näin odotetaan vastuullisen lääkärin toimivan.
Lääketieteessäkin on omat vahvat mielipidejohtajansa, ja ehkä juuri siellä. Lääketieteen tutkija, joka haastaa niin vahvasti tuetun opin kuin rasvateorian, ajautuu väistämättä marginaaliin ja tuhoaa uransa. Tutkimusrahan saaminen on vaikeaa, sillä tutkimusta rahoittavat kolesteroli- ja verenpainelääkkeitä valmistavat lääketehtaat.
P.S. Ohjelma on nähtävissä Yle Areenassa 20.9. saakka. Käsikirjoitus ja lisätietoa, mm. lähdeviitteet ohjelmassa mainittuihin tutkimuksiin löytyvät MOT:n ohjelmasivulta.
321 kommenttia
Ma 13.09.2010 @ 09:50
Kiitos kirjoituksesta! Tätä viestiä pitäisi saada rummutettua mahd paljon eteenpäin!
Kaikki suuret ikäluokat popsivat turhaan kolesterolilääkkeitä jne. Katsoo vaan omien vanhempienkin pillerimäärää niin ei voi kuin pyöritellä päätä. Ongelma on se, että vasta harvat tietävät ja uskovat totuuteen.
EI muuta kuin viidakkorumpu soimaan! :)
Ma 13.09.2010 @ 11:03
"Miten rasvateoria on voinut elää näin kauan rauhassa?"
Aika merkillinen kommentti. Lipidihypoteesi hyväksyttiin laajamittaisesti vasta 80-luvulla pitkällisen tutkimusrupeaman jälkeen. Kyseessä ei siis ole, toisin kuin 'kolesterolikriittiset' väittävät, jokin tuulesta temmattu juttu joka olisi jäänyt elämään omaa elämäänsä koska kukaan ei hoksannut sitä kritisoida. Asiasta käytiin pitkällinen vääntö.
Ancel Keys, kolesterolikriitikkojen suuri Saatana, kannatti välimerellistä ruokavaliota ja oliiviöljyn käyttöä. Hän eli satavuotiaaksi.
Suomessa sydäntautikuolemat rupesivat nousemaan sotien jälkeen. Samaan aikaan suomalaisten ruokavaliossa tapahtui hyvin suuri muutos, eli perunan, leivän ja kalan kulutus romahti ja lihan ja maitotuotteiden kulutus kasvoi voimakkaasti. Tämä tietysti voi olla silkkaa yhteensattumaa.
Ma 13.09.2010 @ 13:00
Toimittaja Martti Backman,
Kerrot aloittaneesi rasvaopinnot. Tekstisi perusteella suosittelen opintojen jatkamista. Perustat näköjään ohjelma-aiheesi ja sen koko sisällön parin skeptikon mielipiteille. Ja uskot niiden kumoavan vahvan tieteellisen näytön ja kansainvälisen tiedeyhteistön yksimielisyyden.
Vaikka kyseessä ei ole kansallinen asia, olet täysin sivuuttanut vahvan suomalaisen tutkimusnäytön, kuten Laseri-tutkimuksen ja Strip-tutkimuksen. (Linkit ohessa.)
Ehkä et ole niistä vielä kuullutkaan ja perehdyt niihin syventävissä opinnoissasi.
http://stripstudy.utu.fi/tutkimus.html¨
http://www.utu.fi/tutkimus/tutkimusuutisia/lihavuus.html
Toivottavasti jatkat ahkerasti opiskelua ja ohjelman jatko-osassa kerrot asiasta puolueettomasti.
Vinkiksi siitä, mitä maailmalla ajatellaan, ohessa linkki Yhdysvaltain uusiin ravitsemussuosituksiin:
http://www.cnpp.usda.gov/DGAs2010-DGACReport.htm
Skeptisesti voisin todeta, että olet markkinoinnin asialla tai uhri. Uffe Ravnskovin kassaan kilahtaa kirjamyyntinä monta ropoa ohjelmasi ansiosta.
Lisäopintoina voisit tutustua journalistin ohjeisiin:
Yleisön on voitava erottaa tosiasiat mielipiteistä ja sepitteellisestä aineistosta.
Ma 13.09.2010 @ 13:41
Toimittaja Martti Backman,
Kerrot aloittaneesi rasvaopinnot. Tekstisi perusteella suosittelen opintojen jatkamista. Perustat näköjään ohjelma-aiheesi ja sen koko sisällön parin skeptikon mielipiteille. Ja uskot niiden kumoavan vahvan tieteellisen näytön ja kansainvälisen tiedeyhteistön yksimielisyyden.
Vaikka kyseessä ei ole kansallinen asia, olet täysin sivuuttanut vahvan suomalaisen tutkimusnäytön, kuten Laseri-tutkimuksen ja Strip-tutkimuksen. (Linkit ohessa.
Rasvaoppineiden uljaimmat voimat on valjastettu nyt bloggaamaan Backman alas puusta. Tämäkin sankarimme tietää ohjelman sisällön jo ennen ohjelman lähettämistä! Tätä minä sanoisin jo lahjakkuudeksi!
Ma 13.09.2010 @ 13:45
Nöyrä kiitos toimittaja Martti Backmannille kun olette jaksaneet perehtyä tähän kiehtovaan aiheeseen. Toivottavasti tämä blogikirjoituksenne ja MOT-ohjelmanne rasvaosuus avaa myös monien muiden suomalaisten silmät. Hei, keisarillahan ei ole vaatteita...
Parhain terveisin,
christer sundqvist
FT, biologi
Ma 13.09.2010 @ 13:54
Toimittaja Martti Backman,
Kerrot aloittaneesi rasvaopinnot. Tekstisi perusteella suosittelen opintojen jatkamista. Perustat näköjään ohjelma-aiheesi ja sen koko sisällön parin skeptikon mielipiteille. Ja uskot niiden kumoavan vahvan tieteellisen näytön ja kansainvälisen tiedeyhteistön yksimielisyyden.
Vaikka kyseessä ei ole kansallinen asia, olet täysin sivuuttanut vahvan suomalaisen tutkimusnäytön, kuten Laseri-tutkimuksen ja Strip-tutkimuksen. (Linkit ohessa.)
Ehkä et ole niistä vielä kuullutkaan ja perehdyt niihin syventävissä opinnoissasi.
http://stripstudy.utu.fi/tutkimus.html¨
http://stripstudy.utu.fi/rahoittajat.html
HMMM. Oliskohan margariinitehtailla joitain intressejä rahoittaa tätä STRIP-projektia?
Tulokset?
STRIP projektissa ei eroa interventiolasten ja verrokkien välillä
* HDL:LDL-suhteessa
Vähähydraattinen ruokavalio parantaa kolesterolia, eli HDL nousee, triglyseridiarvot laskevat samoin kuin pienipartikkelisten LDL:ien määrä:
http://www.dukehealth.org/health_library/news/9412
Tässä vielä jonkun Harvardin yliopiston tutkimusanalyysi "kovan" rasvan vaikutuksista sydän -ja verisuonitauteihin:
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/ajcn.2009.27725v1?papetoc
Ma 13.09.2010 @ 14:44
”…mahtava rasvaleiri ei kykene osoittamaan yhtäkään riidatonta tutkimusta, joka todistaisi tyydyttyneen, ns. kovan eläinrasvan lisäävän sepelvaltimotaudin ja sydänkuoleman riskiä.” Ei ole myöskään yhtään ”riidatonta fossiilia”, joka todistaisi evoluutioteorian, eikä yksittäistä havaintoa, joka osoittaisi alkuräjähdyksen tapahtuneen. Mutkikkaat asiat ovat mutkikkaita, ja tieteellinen näyttö on kerättävä eri lähteistä. Ravitsemus on vaikea tutkittava, koska tieto vapaana elävien ihmisten todellisesta ravinnosta on väistämättä epätäsmällistä, varsinkin pitkien ajanjaksojen kuluessa.
Valtimonkovettumistauti (ateroskleroosi, ”valtimotauti”) syntyy yleensä monien tekijöiden vaikutuksesta. Veressä kiertävät erilaiset rasvahiukkaset, lipoproteiinit, joita usein kutsutaan yksinkertaistaen kolesteroliksi, ovat niistä perustavimmat. Sen osoittavat ääri-ilmiöt. Väestöissä, joissa kolesterolipitoisuus on pieni, ei esiinny valtimotautia. Toisaalta lapsi, jolla on vaikea perinnöllinen kolesterolihäiriö, sairastuu ja kuolee tautiin ilman mitään lisätekijöitä. Myös ainakin 15 eri eläinmallia todistaa, että pelkästään kolesteroliin vaikuttamalla syntyy valtimotauti.
Käytännössä tilanne on harvoin näin yksioikoinen: tauti syntyy monen tekijän vaikutuksesta. Kolesterolin lisäksi haittatekijöitä ovat tupakointi, kohonnut verenpaine ja diabetes. Muitakin tunnettuja riskitekijöitä on, ja kaikkia emme vielä edes tunne.
Ravinto vaikuttaa monella tavalla. Kova rasva lisää haitallisen kolesterolin pitoisuutta, pehmeä rasva vähentää sitä. Kalan sisältämällä rasvalla on erityiset suotuisat vaikutuksensa. Vihannekset, hedelmät ja täysjyväviljatuotteet auttavat pysymään normaalipainossa sekä sisältävät vitamiineja ja antioksidantteja. Suola on haitallista, koska se nostaa verenpainetta.
Maailmassa arvioidaan julkaistun 15 miljoonaa lääketieteellistä artikkelia. Poimimalla rusinoita pullasta rasvakriitikot kyllä löytävät ”loppumattomana ilotulituksena esimerkkejä rasvatutkimuksen ristiriitaisuuksista”. Päivittäin (ainakin melkein) on kuitenkin syötävä, ja vauraassa nykymaailmassa tämä merkitsee valintoja esimerkiksi pehmeän ja kovan rasvan välillä mutta myös monissa muissa asioissa. Näissä asiantuntijasuositukset pyrkivät auttamaan parhaisiin valintoihin.
Ma 13.09.2010 @ 15:31
Onneksi nykyään ei tarvitse poimia rusinoita pullista, koska myös järjestelmällisiä katsauksia aiheesta on julkaistu.
"Maailman arvostetuimpiin tutkijoihin lukeutuvat Frank Hu ja Ronald Krauss kolleegoineen ovat julkaisseet The American Journal of Clinical Nutrition -tiedelehdessä meta-analyysin eli eräänlaisen yhteenvedon 21 laadukkaasta tutkimuksesta, joissa on seurattu “kovan” eli tyydyttyneen rasvan sekä sydän- ja verisuonitautien yhteyttä. Yhteenvedon aineistossa oli mukana lähes 350 000 henkilöä ja 23 vuoden seuranta-aika.
Tämän erittäin laajan aineiston perusteella tyydyttyneen rasvan käytöllä ei ole ollut minkäänlaista yhteyttä sydän- ja verisuonitautien kehittymiseen. Eniten ja vähiten tyydyttynyttä rasvaa syöneet henkilöt sairastuivat näihin tauteihin yhtä usein. Henkilöiden ikä ja sukupuoli eivät vaikuttaneet tulokseen.
Hu ja Krauss kirjoittavatkin samassa lehdessä, että sydän- ja verisuonitautien torjunnassa pitäisi ruokavalion osalta painottaa käsiteltyjen hiilihydraattien syönnin vähentämistä ja ylipainon ehkäisyä.
Tutkimustulos vahvistaa myös viime vuonna julkaistun laajan tiedekatsauksen tuloksen. Katsauksessa kanadalainen tutkijaryhmä kävi järjestelmällisesti läpi kaikki väestönseurantatutkimukset ja satunnaistetut ruokavaliokokeet, joissa tutkittiin eri ruokien ja sepelvaltimotaudin yhteyttä. Kriteerit täyttäneitä tutkimuksia löytyi vuodesta 1950 lähtien yhteensä 189 kappaletta. Tutkijoiden mukaan tieteellinen näyttö tyydyttyneen rasvan yhteydestä sepelvaltimotautiin ei ole riittävää."
Lähteet:
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/ajcn.2009.27725v1
http://archinte.ama-assn.org/cgi/content/short/169/7/659
http://ravitsemusjaterveys.wordpress.com/2010/02/04/kova-rasva-ei-ole-yhteydessa-sydan-ja-verisuonitauteihin/
Ma 13.09.2010 @ 15:55
”
Valtimonkovettumistauti (ateroskleroosi, ”valtimotauti”) syntyy yleensä monien tekijöiden vaikutuksesta. Veressä kiertävät erilaiset rasvahiukkaset, lipoproteiinit, joita usein kutsutaan yksinkertaistaen kolesteroliksi, ovat niistä perustavimmat. Sen osoittavat ääri-ilmiöt. Väestöissä, joissa kolesterolipitoisuus on pieni, ei esiinny valtimotautia. Toisaalta lapsi, jolla on vaikea perinnöllinen kolesterolihäiriö, sairastuu ja kuolee tautiin ilman mitään lisätekijöitä. Myös ainakin 15 eri eläinmallia todistaa, että pelkästään kolesteroliin vaikuttamalla syntyy valtimotauti.Käytännössä tilanne on harvoin näin yksioikoinen: tauti syntyy monen tekijän vaikutuksesta. Kolesterolin lisäksi haittatekijöitä ovat tupakointi, kohonnut verenpaine ja diabetes. Muitakin tunnettuja riskitekijöitä on, ja kaikkia emme vielä edes tunne.
Ravinto vaikuttaa monella tavalla. Kova rasva lisää haitallisen kolesterolin pitoisuutta, pehmeä rasva vähentää sitä. Kalan sisältämällä rasvalla on erityiset suotuisat vaikutuksensa. Vihannekset, hedelmät ja täysjyväviljatuotteet auttavat pysymään normaalipainossa sekä sisältävät vitamiineja ja antioksidantteja. Suola on haitallista, koska se nostaa verenpainetta.
Kuten toteat, kolesteroli on vain yksi SVT:n riskitekijä, joita on muun muassa myös kaljuus. Lisäksi käytännössä sydänpotilaiden kolesterolitasot vaihtelevat suuresti, eikä niillä näytä olevan kunnon korrelaatiota itse taudin kanssa. On myös väestöjä, jotka käyttävät ravinnokseen erittäin suuria määriä eläinperäistä rasvaa ilman SVT-ongelmia (esim. inuiitit). Famiaalinen hyperkolesterolemia taas on sairaus, jota kannattaakin hoitaa statiinein. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että 50% väestöstä pitäisi laittaa statiinikuurille. Eläinkokeissa on usein käytetty kasvissyöjiä, joten ei ole ihme jos sairastuvat rasvansyönnistä. Suurin ongelma on kuitenkin se, että erittäin monien kokeiden lähtöasetelma on jotenkin pielessä ja lähtee siitä, että lipiditeoria pitää paikkansa.
Kova rasva ei itse asiassa nosta LDL-kolesterolin pitoisuutta. Jälleen näissä tutkimuksissa on lähdetty siitä, että lipiditeoria pitää paikkaansa, eikä huomata koehenkilöiden korkeaa hiilihydraattien saantia. Lisäksi kokonaiskolesteroli on onneton markkeri millekään, mutta edelleenkin sitä käytetään mittapuuna esimerkiksi kolesterolilääkityksen aloittamisessa. Vähintäänkin pitäisi mitata HDL ja LDL -suhde, sekä etenkin triglyseridipartikkeleiden koko.Triglyt näyttäisivät korreloivan SVT-tautien kanssa erityisen hyvin, mutta tämä on vähän hankala asia, koska niihin vaikuttaa etupäässä hiilihydraattipitoinen ruoka eikä rasvat.
Vihannekset on hyvä, hedelmät on hyvä kohtuudella syötynä (fruktoosi aiheuttaa rasvamaksaa) ja täysviljatuotteet taas lähinnä estävät ravinteiden ja vitamiinin imeytymistä ja joissakin tapauksissa raapivat suolistoa. Kuituja saa erittäin hyvin myös muista kasvikunnan tuotteista kuin tärkkelyspitoisesta viljasta.
Ma 13.09.2010 @ 16:20
Hyvä, että mediassakin aletaan heräämään tähän aiheeseen ja kertomaan hieman totuuksia tuulareille. Sama homma d-vitamiinin kanssa täällä Suomessa, siitä seuraavan ohjelman aihe?
Ma 13.09.2010 @ 17:19
Meillä, joilla ei-tupakoivia ei-ylipainoisia sukulaisia lakoaa 40-50-vuotiaina suorilta jaloiltaan sydäninfarktiin, keskeisin ravitsemustietoa koskeva kysymys on: Miten perinnöllinen alttius sydän- ja verisuonitauteihin on yhteydessä elintapoihin?
Meitä kaltaisiani ei auta tutkimus, joka on tehty normaaliväestöllä. Aina otoksissa on muutama riski-ihminenkin, mutta heitä on niin vähän etteivät heidän tuloksensa vaikuta keskiarvoon. Voihan olla niinkin, että jos ihmisellä ei ole tiettyä perinnöllistä alttiutta johonkin sairauteen, hän saa syödä, juoda ja tupakoida melkein mielin määrin. Resilienssi onkin tärkeä tutkimuskohde monella alalla nykyään: miksi jotkut ihmiset elävät satavuotiaiksi?
Meitä riskisukuihin syntyneitä ei helpota se tieto, että normaali ihminen saa syödä voita kilokaupalla. Ei se tarkoita, että me voisimme. Usko jonkinlaiseen valistuneeseen ravitsemustietoon vähentää stressitasoamme, kun kuvittelemme, että voimme tehdä edes jotakin oman terveytemme eteen (muutakin kuin popsia lääkkeitä, jotka nekään eivät kaikille toimi odotetunlaisesti).
Toivon siis enemmän tutkimusta riskiryhmillä kaikissa ihmisen terveyteen liittyvissä asioissa.
Ma 13.09.2010 @ 17:28
En ota kantaa itse rasvateoriaan, mutta tähän liittyen olen yrittänyt kysellä Christer Sundqvistilta ja muilta kolesteroliskeptikoilta, mistä syystä he promoavat niin voimakkaasti eläinkunnan tuoteitta, vaikka paljon proteiinia sisältävän ruokavalion voi koostaa yhtä hyvin kasvikunnan tuotteistakin. Varsinaista vastausta en ole saanut, mutta kysymysten väistelyä ja henkilökohtaisia törkeyksiä kylläkin. Jos uskoisin salaliittoteorioihin, niin väittäisin, että eläinteollisuus on saattanut sponsoroida näitä opetuslapsilleen saarnaavia "skeptikoita".
Ma 13.09.2010 @ 18:00
Hauska kuulla, että MOT tutkii totuutta kolesterolin ja rasvan myyttisen maineen taustalla! Itse olen sitä mieltä, että vähärasvaisen ruokavalion sokeassa kannattamisessa päinvastaisten tutkimustulosten kasvavasta tulvasta huolimatta on kyse jostain aivan muusta kuin tieteestä. Luottamus vähärasvaisen ruoan pelastavaan voimaan on uusi uskonto, jota noudattamalla yritetään pitää kuolema loitolla. "Pehmeä rasva hyvä, kova rasva paha" on ravitsemususkonnon vallitseva dogmi.
Kansallista terveysvalistusta ei ole mielestäni hyväksyttävää rakentaa uskonnollisten uskomusten pohjalle, vaan sen on pohjauduttava tieteeseen ja uudistuttava sitä mukaa, kun ravitsemustutkimuksista saadaan uutta todistettua tietoa. Ravitsemustiede ja -suositukset kaipaavat riisuutumista myyteistä. Siinä tämäniltainen MOT saa mielihyvin kantaa kortensa kekoon!
http://www.abessono.org/Low-fat--uskonto.php
Ma 13.09.2010 @ 18:32
Kenties pitäisi vain hyväksyä kaikkien osapuolten se todennäköisesti paikkansa pitävä asia, että eri geenit yhdistettynä erilaisiin eliympäristöihin ja -tapoihin johtavat erilaisiin lopputuloksiin. Mahtaisikohan kohtuus olla se paras "ravitsemususkonto"? Nykyään painotetaan suosituksissakin ns. köyhien hiilihydraattien karsimista. Suomalaisille taas ei voi antaa suosituksia inuiittien elämään perustuen vaan virallisen suosituksen on perustuttava mieluiten geneettisesti ja elinympäristöllisesti samankaltaisella väestöllä tehtyihin tutkimuksiin tai hyvin suuriin ja pitkiin seurantoihinö. Näissä pitää tietenkin olla laadukkaan tieteen tapaan sekoittavat tekijät huomioituna. Huonoja tutkimuksia on maailma väärällään - niitä ei kannata kovin innokkaasti lukea. Kuten "Asiantuntemus kunniaan" kirjoitti, emme tiedä koko palapelistä vielä läheskään kaikkia osia. Hänen tekstiään kommentoineen anonyymin iloksi voin ilmoittaa, että ainakin minä ja lähikollegani perustamme statiinihoidon aloittamisen nimenomaan LDL:n ja HDL:n lukemiin.
Osalla ihmisistä ruokavalio varmasti vaikuttaa vähemmän veren lipoproteiinipitoisuuksiin. Osalla taas enemmän. Tietääkseni korkeasta kolesterolista ei kuitenkaan ole osoitettu olevan suoranaista hyötyä, joten kunkin kannattanee tehdä sitten yksilöllisesti harkittuja korjausliikkeitä tarpeen vaatiessa. Syömällä kohtuullisesti vähän kaikkea tuskin menee kovin pahasti mönkään. Tarvitseeko ruokaankaan suhtautua puoleen tai toiseen ihan näin fanaattisesti? Väestötasolla toivoisi edes pieniä muutoksia terveempiä elämäntapoja kohti. Vaikka "hötöhiilareita" vähentämällä ja liikuntaa lisäämällä.
Ma 13.09.2010 @ 18:35
Hauska kuulla, että MOT tutkii totuutta kolesterolin ja rasvan myyttisen maineen taustalla! Itse olen sitä mieltä, että vähärasvaisen ruokavalion sokeassa kannattamisessa päinvastaisten tutkimustulosten kasvavasta tulvasta huolimatta on kyse jostain aivan muusta kuin tieteestä. Luottamus vähärasvaisen ruoan pelastavaan voimaan on uusi uskonto, jota noudattamalla yritetään pitää kuolema loitolla. "Pehmeä rasva hyvä, kova rasva paha" on ravitsemususkonnon vallitseva dogmi.
Kansallista terveysvalistusta ei ole mielestäni hyväksyttävää rakentaa uskonnollisten uskomusten pohjalle, vaan sen on pohjauduttava tieteeseen ja uudistuttava sitä mukaa, kun ravitsemustutkimuksista saadaan uutta todistettua tietoa. Ravitsemustiede ja -suositukset kaipaavat riisuutumista myyteistä. Siinä tämäniltainen MOT saa mielihyvin kantaa kortensa kekoon!
http://www.abessono.org/Low-fat--uskonto.php
Ma 13.09.2010 @ 18:39
Hauska kuulla, että MOT tutkii totuutta kolesterolin ja rasvan myyttisen maineen taustalla! Itse olen sitä mieltä, että vähärasvaisen ruokavalion sokeassa kannattamisessa päinvastaisten tutkimustulosten kasvavasta tulvasta huolimatta on kyse jostain aivan muusta kuin tieteestä. Luottamus vähärasvaisen ruoan pelastavaan voimaan on uusi uskonto, jota noudattamalla yritetään pitää kuolema loitolla. "Pehmeä rasva hyvä, kova rasva paha" on ravitsemususkonnon vallitseva dogmi.
Kansallista terveysvalistusta ei ole mielestäni hyväksyttävää rakentaa uskonnollisten uskomusten pohjalle, vaan sen on pohjauduttava tieteeseen ja uudistuttava sitä mukaa, kun ravitsemustutkimuksista saadaan uutta todistettua tietoa. Ravitsemustiede ja -suositukset kaipaavat riisuutumista myyteistä. Siinä tämäniltainen MOT saa mielihyvin kantaa kortensa kekoon!
http://www.abessono.org/Low-fat--uskonto.php
Uudessa Kuvalehdessä paheksuttiin, että margariinin valmistuksessa oli käytetty kissaa raaka-aineena. Sen jälkeen olen kaihtanut eläinrasvamargariinia.
Ma 13.09.2010 @ 18:40
Olen itse myös "opiskellut" ruokaoppia ja ihmisen anatomiaa viime vuosina. Tulin samaan tulokseen ko ohjelman toimittaja, että meitä lyöty retkuun vuosia.
Itselleni tuli painoa ja sairauksia, mm. diabetes. Aloiton muutama vuosi sitten runsasrasvaisen vähähiilihydraattisen ruokavalion.
Painoni on pudonnut yli 30 kiloa. Olen saanut jättää kaikkia lääkkeet pois ja olo on kuin nuorella miehellä vaikka ikää on jo 61 mittarissa.
Ennen oli väsyttävä olo. Tämän tästä flunssa jne.
Nyt en ole sairastanut flunssaakaan kahteen vuoteen.
Enkä kyllä ottanut sikapiikkiäkään.
Matkustelen paljon myös ulkomailla eli olisi mahdollisuudet tartunnoille.
Toivottavati ihmiset oppisivat ottamaan vastuun omasta elämästä.
Ei valmisruokia, puhdasta lihaa ja kalaa luonnosta, ei jalosteita.
Raaka-maitoon tehtyjä ulkomaalaisia juustoja ja täyttä maitoa suoraan tilalta jne.
Ma 13.09.2010 @ 18:40
http://www.studio55.fi/hyvaolo/artikkeli.shtml/1172397
http://www.iltalehti.fi/terveys/200708216457526_tr.shtml
Näitä esimerkkejä kyllä on!
Ma 13.09.2010 @ 18:44
Kolesterolia ja rasvoja on syytetty rankalla kädellä - turhaan. Riitttää kun katsoo Ranskalaisia ja Sveitsiläisiä, ja heidän kolesteroleja sekä rasvan osuutta ruokavaliossa (varsinkin tyydyyttynyt/maitorasva). Heidän kolesteroli on samalla ja jopa korkeamma tasolla kuin suomessa. Sydän- ja verisuonitaudit 4 kertaa pienemmät kuin Suomessa. Epäloogisuuttako ?
Yhtä harva tietää että LDL-kolesterolin haitallisimmat osat ovat sdLDL-hiukkasia (pien LDL hiukkasia), joita syntyy hiilihydraattien tankkauksella ja jotka hapettuvat oxLDL(plakki) ja sokeroituvat jopa 8-kertaa suurempien LDL hiukkasiin verrattuna. Sen voi todentaa myös tutkimalla tehotuotettuja eläimiä, esim. "viljapossuja".
Kuitenkin Maitorasva ja eläinrasva on parjattu ja syöjiä syyllistetty. Vähärasvainen ruoka on saanut ihmiset ahmimaan Suomessa ja esim. USA:ssa hiilihydraatteja runsaasti. Tästä seurauksena valtava diabetes-2 epidemia. Ja vartalolihavuus. Allergian ja astman lisäys. Ihottumien kasvu etc...
Hienoa että tulee vihdoin ohjelma joka avaa tämän keskustelun ja löytyy toimittajia jotka seuraavat vain faktoja. Tällaisia toimittajia ei juuri ole enään jäljellä.
Ma 13.09.2010 @ 19:06
Väestöissä, joissa kolesterolipitoisuus on pieni, ei esiinny valtimotautia. Toisaalta lapsi, jolla on vaikea perinnöllinen kolesterolihäiriö, sairastuu ja kuolee tautiin ilman mitään lisätekijöitä.
Ravinto vaikuttaa monella tavalla. Kova rasva lisää haitallisen kolesterolin pitoisuutta, pehmeä rasva vähentää sitä. Kalan sisältämällä rasvalla on erityiset suotuisat vaikutuksensa.
Minkä ikäisiksi näissä pienen kolesterolitason väestössä sitten eletään? Alkuasukasheimoissa suurin osa väestöstä kuolee infektiotauteihin, jolloin myös sydän- ja verisuonitautien osuus kuolleisuudesta jää suhteessa pienemmäksi. Kuolemia kun on yksi nokkaa kohden. Sitäpaitsi tulee olla varovainen, kun tuollaisen väestön epidemiologista dataa soveltaa suomalaisiin. Moni muukin asia poikkeaa kuin vain kolesteroli!
Familiaaliseksi hyperkolesterolemiaksi ristitty perinnöllinen mutaatio on itseasiassa LDL-reseptorin tai ApoB100:n mutaatio. Lancetin mukaan (1) ApoB / ApoA1- suhde ennustaa sydäntautikuolleisuutta kaikkia kolesteroliin perustuvia riskiarvioita paremmin. Tämän vuoksi Naturessakin (2) ehdotettiin tänä vuonna, että termistä "dyslipidemia" tulisi siirtyä käyttämään termiä "dyslipoproteinemia". Kolesteroli taas näyttäisi olevan jonkunlainen savumerkki, joka tietyissä tapauksissa ennustaa kohtalaisesti sydän- ja verisuonitautiriskiä. Onhan sekin jo vanhaa tietoa, että CRP pitoisuuskin korreloi kolesterolia paremmin SVT-tautiriskin arvioinnissa. Jos siis jokin tekijä A korreloi tekijää B paremmin vastetapahtumaan X, B ei voi olla syytekijä, vaan se on todennäköisemmin A tai jokin muu!
Kova rasva kyllä nostaa LDL-kolesterolin pitoisuutta, mutta onko tällä väliä, jos kova rasva ei nosta sydäntautikuolemien riskiä! Mehän olemme kiinnostuneita lopputuloksesta, emmekä korvikemuuttuja LDL:stä.
Kalarasvat ovat hyödyllisiä, sitä kolesteroliskeptikot eikä kukaan muukaan ole kiistänyt.
- (1) Lancet 2008 - Lipids, lipoproteins, and apolipoproteins as risk markers of myocardial infarction in 52 countries (the INTERHEART study): a case-control study.
- (2) Nature 2010 - Diagnosis and treatment of apolipoprotein B dyslipoproteinemias
Ma 13.09.2010 @ 19:07
Väestöissä, joissa kolesterolipitoisuus on pieni, ei esiinny valtimotautia. Toisaalta lapsi, jolla on vaikea perinnöllinen kolesterolihäiriö, sairastuu ja kuolee tautiin ilman mitään lisätekijöitä.
Ravinto vaikuttaa monella tavalla. Kova rasva lisää haitallisen kolesterolin pitoisuutta, pehmeä rasva vähentää sitä. Kalan sisältämällä rasvalla on erityiset suotuisat vaikutuksensa.
Minkä ikäisiksi näissä pienen kolesterolitason väestössä sitten eletään? Alkuasukasheimoissa suurin osa väestöstä kuolee infektiotauteihin, jolloin myös sydän- ja verisuonitautien osuus kuolleisuudesta jää suhteessa pienemmäksi. Kuolemia kun on yksi nokkaa kohden. Sitäpaitsi tulee olla varovainen, kun tuollaisen väestön epidemiologista dataa soveltaa suomalaisiin. Moni muukin asia poikkeaa kuin vain kolesteroli!
Familiaaliseksi hyperkolesterolemiaksi ristitty perinnöllinen mutaatio on itseasiassa LDL-reseptorin tai ApoB100:n mutaatio. Lancetin mukaan (1) ApoB / ApoA1- suhde ennustaa sydäntautikuolleisuutta kaikkia kolesteroliin perustuvia riskiarvioita paremmin. Tämän vuoksi Naturessakin (2) ehdotettiin tänä vuonna, että termistä "dyslipidemia" tulisi siirtyä käyttämään termiä "dyslipoproteinemia". Kolesteroli taas näyttäisi olevan jonkunlainen savumerkki, joka tietyissä tapauksissa ennustaa kohtalaisesti sydän- ja verisuonitautiriskiä. Onhan sekin jo vanhaa tietoa, että CRP pitoisuuskin korreloi kolesterolia paremmin SVT-tautiriskin arvioinnissa. Jos siis jokin tekijä A korreloi tekijää B paremmin vastetapahtumaan X, B ei voi olla syytekijä, vaan se on todennäköisemmin A tai jokin muu!
Kova rasva kyllä nostaa LDL-kolesterolin pitoisuutta, mutta onko tällä väliä, jos kova rasva ei nosta sydäntautikuolemien riskiä! Mehän olemme kiinnostuneita lopputuloksesta, emmekä korvikemuuttuja LDL:stä.
Kalarasvat ovat hyödyllisiä, sitä kolesteroliskeptikot eikä kukaan muukaan ole kiistänyt.
- (1) Lancet 2008 - Lipids, lipoproteins, and apolipoproteins as risk markers of myocardial infarction in 52 countries (the INTERHEART study): a case-control study.
- (2) Nature 2010 - Diagnosis and treatment of apolipoprotein B dyslipoproteinemias
Ma 13.09.2010 @ 19:08
Väestöissä, joissa kolesterolipitoisuus on pieni, ei esiinny valtimotautia. Toisaalta lapsi, jolla on vaikea perinnöllinen kolesterolihäiriö, sairastuu ja kuolee tautiin ilman mitään lisätekijöitä.
Ravinto vaikuttaa monella tavalla. Kova rasva lisää haitallisen kolesterolin pitoisuutta, pehmeä rasva vähentää sitä. Kalan sisältämällä rasvalla on erityiset suotuisat vaikutuksensa.
Minkä ikäisiksi näissä pienen kolesterolitason väestössä sitten eletään? Alkuasukasheimoissa suurin osa väestöstä kuolee infektiotauteihin, jolloin myös sydän- ja verisuonitautien osuus kuolleisuudesta jää suhteessa pienemmäksi. Kuolemia kun on yksi nokkaa kohden. Sitäpaitsi tulee olla varovainen, kun tuollaisen väestön epidemiologista dataa soveltaa suomalaisiin. Moni muukin asia poikkeaa kuin vain kolesteroli!
Familiaaliseksi hyperkolesterolemiaksi ristitty perinnöllinen mutaatio on itseasiassa LDL-reseptorin tai ApoB100:n mutaatio. Lancetin mukaan (1) ApoB / ApoA1- suhde ennustaa sydäntautikuolleisuutta kaikkia kolesteroliin perustuvia riskiarvioita paremmin. Tämän vuoksi Naturessakin (2) ehdotettiin tänä vuonna, että termistä "dyslipidemia" tulisi siirtyä käyttämään termiä "dyslipoproteinemia". Kolesteroli taas näyttäisi olevan jonkunlainen savumerkki, joka tietyissä tapauksissa ennustaa kohtalaisesti sydän- ja verisuonitautiriskiä. Onhan sekin jo vanhaa tietoa, että CRP pitoisuuskin korreloi kolesterolia paremmin SVT-tautiriskin arvioinnissa. Jos siis jokin tekijä A korreloi tekijää B paremmin vastetapahtumaan X, B ei voi olla syytekijä, vaan se on todennäköisemmin A tai jokin muu!
Kova rasva kyllä nostaa LDL-kolesterolin pitoisuutta, mutta onko tällä väliä, jos kova rasva ei nosta sydäntautikuolemien riskiä! Mehän olemme kiinnostuneita lopputuloksesta, emmekä korvikemuuttuja LDL:stä.
Kalarasvat ovat hyödyllisiä, sitä kolesteroliskeptikot eikä kukaan muukaan ole kiistänyt.
- (1) Lancet 2008 - Lipids, lipoproteins, and apolipoproteins as risk markers of myocardial infarction in 52 countries (the INTERHEART study): a case-control study.
- (2) Nature 2010 - Diagnosis and treatment of apolipoprotein B dyslipoproteinemias
Ma 13.09.2010 @ 19:25
Vihdoinkin löytyy riittävän rohkea toimittaja avaamaan rivikansalaisten silmiä tälle vuosikymmeniä jatkuneelle järkyttävälle rasvahuijaukselle.
Eläinrasvoja vastaan suunnattu a i v o p e s u on ollut kirjaimellisesti nimensä veroinen.
Joka suunnalta järjestelmällisesti kymmeniä vuosia virrannut eläinrasvoilla pelottelu ja sitä seurannut laajamittainen siirtyminen kasvirasvoihin on aiheuttanut kaikille ikäryhmille kirjon aivotoiminnan häiriöitä, muistisairauksista keskittymisvaikeuksiin.
Aivot tarvitsevat paljon ja monipuolisesti eläinperäisiä rasvoja kehittyäkseen ja toimiakseen hyvin.
Ma 13.09.2010 @ 19:28
Ilmastonmuutoksen perumisen mentyä mönkään rakkaan Climate Gaten päästäessä ilmansa pihalle (olisiko asiallista kertoa nyt katsojille, ettei mitään raskauttavaa tosiasiassa löytynyt?) ja hehkulamppujen edelleen lämmittäessä Martin asuntoa myös kesähelteellä, saavat toimittajan omia mieltymyksiä tukevat tarkoitushakuiset tulkinnat luonnollisesti jatkoa.
Aion kuitenkin katsoa ohjelman voidakseni arvioida minkä asteista vahinkoa se mahdollisesti aiheuttaa pyrkimykselle edistää ihmisten hyvinvointia ja siten yhteisömme toimintakykyä. Osa ihmisistä kun janoaa näitä vastuullisista valinnoista vapauttavia vaihtoehtoisia totuuksia. Olisiko seuraavaksi vuorossa tupakoinnin väittäminen hyvää tekeväksi aktiviteetiksi?
Ma 13.09.2010 @ 20:22
Liekö takana suuri lääketeollisuus, joka haluaa yhä useamman sairaaksi popsimaan statiineja ja muita kolesterolilääkkeitä, joiden sivuvaikutuksia hoidettaisiin taas uusilla lääkkeillä. Kun kolesterolia ei saa ruuasta, tuottaa maksa kolesterolia yhä enemmän ja alennettujen kolesterolisuositusten vuoksi suurempi osa tulisi kolesterolilääkityksen piiriin. Uskomatonta! Voiko THL:ään enää luottaa!
Olen itse tullut lähes sairaaksi soija intoilusta ja punaisen lihan karttamisesta. Terveys koheni kun aloin juoda rasvaista maitoa ja lisäsin muutenkin eläinrasvan saantia ja jätin soijarouheen kokonaan pois. Taitaa terveysintoilun takaa löytyä sylttytehdas ja teollisuus; erityisesti lääketeollisuus, jotka nykyisenkaltaisista suosituksista hyötyvät.
Ma 13.09.2010 @ 20:25
Puskan tutkimukselta on vedetty matto alta jo ajat sitten. Jostain kumman syytä herra elää edelleen mennessä ajassa. Kolesteroli on elimistölle välttämätön aine ja jos ihmisen elimistö olisi luotu yksistään kasviperäisille ravinnolle, olisi meidän hampaat ja mahavärkki toisenlaiset.
Ihminen on saalistava eläinen, tästä kertoo selvästi vahvat kulmahampaat ja sekä silmät joiden näkökenttä on suoraan eteenpäin, joten miksi jokin eläinperäinen "saalis" olisi meille pahasta? Vertauksena, nauta tai hevonen, silmien näkökentät sivulla ja suuvärkit ilman raatelukalustoa.
Ma 13.09.2010 @ 20:30
Kiitoksia ohjelmasta, vihdoinkin ihmiselle aletaan kertomaan totuutta. Ikävä kyllä Suomen poliitikot eivät ole ihmisen asialla ja ota asiaa hoitaakseen.
Ma 13.09.2010 @ 20:46
Kiitoksia ohjelmasta, vihdoinkin ihmiselle aletaan kertomaan totuutta. Ikävä kyllä Suomen poliitikot eivät ole ihmisen asialla ja ota asiaa hoitaakseen.
Suuri kiitos MOT:n tekijöille, uskallatte poiketa virallista totuutta toitottavasta lammaslaumasta. Tämä on kunnollista journalismia, jota soisi näkevän enemmänkin.
Olen itse noudattanut vähähiilihydraattista ruokavaliota pari vuotta, ja terveysvaikutukset ovat selvät: paino on pudonnut 15 kg, suolisto-oireet kadonneet, veren rasva-arvot parantuneet... ja ennen kaikkea voin syödä kunnollista ruokaa ilman syyllisyyttä.
Puskan ja kumppaneiden taktiikkana on pelotella ihmiset ostamaan maksimivoitot tuottavaa teollista roskaa. Puskan porukka on myynyt itsensä elintarvike- ja lääketeollisuudelle, viimeisimpänä osoituksena H1N1 rokote. Tämä poliittisin perustein virkansa saanut roskasakki pitäisi erottaa ja asettaa vastuuseen systemaattisesta valehtelusta.
Ma 13.09.2010 @ 20:50
Pitäisikö nyt siis jokapäiviäisissä tottumuksissa itsekin siirtyä rasvattomasta jogurtista rasvaiseen, becelistä kovaan voihin, korkealihapitoisesta ja vähärasvaisesta kinkusta alhaisen lihapitoisuuden rasvaiseen meetwurstiin, usein nautittavasta keskirasvaisesta juustosta (17%) kovarasvaiseen juustoon (+40%)? Vai pitääkö jokaisen käydä nyt itse kokeilemassa miten tuo toimii? Mieti hyvä tomittaja kaikkia ohjelman nähneitä vanhuksia, joilla on kolesterolin kanssa ongelmia ja nyt muuttavat ruokavalionsa typerän ja epäeettisen ohjelman takia. Ei hyvä. Otatko sinä vastuun? Yhteiskunnassamme pitäisi puhua yleisesti hyvistä ruokatottumuksista. Ongelmamme on liiallinen hiilihydraattien syönti, einekset, sipsit, pikaruoka ja makeiset. Varsinkin nuorten ruokatottumukset vievät tähän suuntaan ja ovat suuri huoneaihe. Kiire ajaa tällaiseen. Hyvä esimerkki yleisistä huonoista ruokatottumuksista on Yhdysvallat. Valitettavasti me olemme menossa samaan suuntaan.
Kannattaisiko hieman pohtia enemmän mitä toimittaja toimittaa?
Ma 13.09.2010 @ 21:03
Hatunnosto aivan loistavasta ohjelmasta! Onhan tässä maassa vielä oikeita toimittajiakin.
Ma 13.09.2010 @ 21:05
Eikö huono kolestroli eli LDL ole vaarallinen vasta kun se hapettuu? Eli riittävästi antioksidantteja estää hapettumisen ja no problems. Eikun läskiä huuleen.
Sama juttu kaloriteorian kanssa. Asiantuntijat höpöttää aina että kalorit ratkaisee. Mitäs sitten kun (suuri) osa kaloreista varastoituu suoraan rasvasoluihin insuliinin vuoksi? Eli kokonaiskaloreista ei voida käyttää kuin osa energiaksi.
Suomessa nämä ns. asiantuntijat tuntuvat olevan yksioikoisen ajattelun vankeja.
Ma 13.09.2010 @ 21:05
Ihmettelen vain miten kauan voi joku Pekka Puska istua jossain korkeassa virassa ja jauhaa edelleen sitä samaa kun ei voi millään myöntää olleensa väärässa. Ja Suomi on niin pieni maa että kaveri on aina jossain joka suojelee. Tää on tätä...
Puska ei tiedä tätä yksinkertaista juttua. Eli. Kaikkihan tappaa jos sitä syö ja juo liikaa. Tietysti. Mutta rasva pitää olla hyvälaatusta. Niin myös kaikki ruoka mitä syö ja monipuolisesti. Kasviksia kaiken värisiä ja joka päivä. Sekaan hyvälaatuista valkuaista esim kananmunat joissa muutakin hyviä aineosia. Äläkä kypsennä, äläkä ainakaan käristä ruokaa. Siis aika yksinkertaista. Ja vielä yksi asia. Vältä teollisesti käsitellyistä ruoasta. Kaikki mihin ihminen ryhtyy niin pers.... leen menee...
Ma 13.09.2010 @ 21:05
Hienoa että viimeinkin saatiin ohjelma-aikaa tärkeälle asialle ja oikein huijari-Puskakin oli raahannut perseensä paikalle. Kyllä on ihme jätkä, se pitää tuosta valheesta varmaan hautaan asti kiinni - eipä sillä taida vaihtoehtojakaan olla enää. Hiemoa MOT - lisää näitä. Odotan innolla seuraavaa statiiniohjelmaa mikä on varmaan myös yksi suurimmista huijauksista mukaan lukien sikainfluenssapiikki ja täysjyväleipä. Sitäkin voisi hieman tutkia mitä se aiheuttaa monille ihmisille.
Ma 13.09.2010 @ 21:13
Eihän kukaan ole ottanut vastuuta vähärasvaisen ravitsemussuosituksen aiheuttamista terveysongelmista. Puska vaan syyttää kansaa, ettei se noudata suositusta.
Vähärasvainen ruokavalio virallisen ravintosuosituksen mukaan toteutettuna ei ole aiheuttanut kenellekään terveysongelmia.
Ma 13.09.2010 @ 21:15
Kiitoksia ohjelmasta, vihdoinkin ihmiselle aletaan kertomaan totuutta. Ikävä kyllä Suomen poliitikot eivät ole ihmisen asialla ja ota asiaa hoitaakseen.
Suuri kiitos MOT:n tekijöille, uskallatte poiketa virallista totuutta toitottavasta lammaslaumasta. Tämä on kunnollista journalismia, jota soisi näkevän enemmänkin.
Olen itse noudattanut vähähiilihydraattista ruokavaliota pari vuotta, ja terveysvaikutukset ovat selvät: paino on pudonnut 15 kg, suolisto-oireet kadonneet, veren rasva-arvot parantuneet... ja ennen kaikkea voin syödä kunnollista ruokaa ilman syyllisyyttä.
Puskan ja kumppaneiden taktiikkana on pelotella ihmiset ostamaan maksimivoitot tuottavaa teollista roskaa. Puskan porukka on myynyt itsensä elintarvike- ja lääketeollisuudelle, viimeisimpänä osoituksena H1N1 rokote. Tämä poliittisin perustein virkansa saanut roskasakki pitäisi erottaa ja asettaa vastuuseen systemaattisesta valehtelusta.
Ma 13.09.2010 @ 21:16
Vastaukset kysymyksiinne, olkaa niin hyvä:
Pitäisikö nyt siis jokapäiviäisissä tottumuksissa itsekin siirtyä...
... rasvattomasta jogurtista rasvaiseen
Kyllä, kunhan lisätyn sokerin määrä vastaavasti laskee.
becelistä kovaan voihin
Kyllä.
korkealihapitoisesta ja vähärasvaisesta kinkusta alhaisen lihapitoisuuden rasvaiseen meetwurstiin[/quote]
Meetwurstissa on kyllä lihapitoisuus lähellä 100 %, mutta ei vähärasvaisesta kinkusta haittaakaan ole, kunhan ei ole E-koodeilla ja vedellä kyllästettyä. Parasta lihaa olisi tuore, säilöntäaineeton, ja rasvainen liha,
usein nautittavasta keskirasvaisesta juustosta (17%) kovarasvaiseen juustoon (+40%)
Kyllä.
Ja kuten viestisi lopussa oikein kirjoitit, niin kaikki teolliset hiilihydraatit, mukaanlukien sokeri, ovat niin turhaa kuin olla ja voi. Ensin kuin voin määrä lisää ruokavaliossa, tulisi niistä päästä eroon.
Ma 13.09.2010 @ 21:19
Eihän kukaan ole ottanut vastuuta vähärasvaisen ravitsemussuosituksen aiheuttamista terveysongelmista. Puska vaan syyttää kansaa, ettei se noudata suositusta.
Vähärasvainen ruokavalio virallisen ravintosuosituksen mukaan toteutettuna ei ole aiheuttanut kenellekään terveysongelmia.
Todennäköisesti aiheuttaa ongelmia rasvaliukoisten vitamiinien puutoksena. Ja hei monet niistä ovat tärkeitä antioksidantteja! Ja LDL hapettuu, tulee tukoksia, ihmiset kuolevat.
Ma 13.09.2010 @ 21:20
Eihän kukaan ole ottanut vastuuta vähärasvaisen ravitsemussuosituksen aiheuttamista terveysongelmista. Puska vaan syyttää kansaa, ettei se noudata suositusta.
Vähärasvainen ruokavalio virallisen ravintosuosituksen mukaan toteutettuna ei ole aiheuttanut kenellekään terveysongelmia.
Valitettavasti suomessakin löytyy suuri joukko henkilöitä jotka kärsivät jatkuvista ongelmista juuri mainitsemasi asian vuoksi.
Ma 13.09.2010 @ 21:26
Pitäisikö nyt siis jokapäiviäisissä tottumuksissa itsekin siirtyä rasvattomasta jogurtista rasvaiseen, becelistä kovaan voihin, korkealihapitoisesta ja vähärasvaisesta kinkusta alhaisen lihapitoisuuden rasvaiseen meetwurstiin, usein nautittavasta keskirasvaisesta juustosta (17%) kovarasvaiseen juustoon (+40%)? Vai pitääkö jokaisen käydä nyt itse kokeilemassa miten tuo toimii? Mieti hyvä tomittaja kaikkia ohjelman nähneitä vanhuksia, joilla on kolesterolin kanssa ongelmia ja nyt muuttavat ruokavalionsa typerän ja epäeettisen ohjelman takia. Ei hyvä. Otatko sinä vastuun? Yhteiskunnassamme pitäisi puhua yleisesti hyvistä ruokatottumuksista. Ongelmamme on liiallinen hiilihydraattien syönti, einekset, sipsit, pikaruoka ja makeiset. Varsinkin nuorten ruokatottumukset vievät tähän suuntaan ja ovat suuri huoneaihe. Kiire ajaa tällaiseen. Hyvä esimerkki yleisistä huonoista ruokatottumuksista on Yhdysvallat. Valitettavasti me olemme menossa samaan suuntaan.
Kannattaisiko hieman pohtia enemmän mitä toimittaja toimittaa?
Eipä aikaakaan kun rasvajengi iskee takaisin. Eikö totuutta saisi tuoda julki, ettei rasvateoria perustu edes tieteelliseen näyttöön vaan konsensukseen? Sisältö lienee pikemminkin se, ettei eläinrasvoja tarvitse suinkaan pelätä vaan niiden kuuluu olla osa ruokavaliota. Kun ihminen ei saa kolesterolia ruokavaliosta tarpeeksi, alkaa maksa tuottaa sitä enemmän ja enemmän ja sen jälkeen päästäänkin jo kolesterolilääkityksen piiriin. Ohjelmassahan ei kielletty korkean kolesterolin yhteyttä verisuonisairauksiin vaan esitettiin eläinperäisten rasvojen päinvastoin alentavan kolesterolia.
Ma 13.09.2010 @ 21:33
Eihän kukaan ole ottanut vastuuta vähärasvaisen ravitsemussuosituksen aiheuttamista terveysongelmista. Puska vaan syyttää kansaa, ettei se noudata suositusta.
Vähärasvainen ruokavalio virallisen ravintosuosituksen mukaan toteutettuna ei ole aiheuttanut kenellekään terveysongelmia.
Valitettavasti suomessakin löytyy suuri joukko henkilöitä jotka kärsivät jatkuvista ongelmista juuri mainitsemasi asian vuoksi.
Ei kärsi. Jos olet eri mieltä esittänet lähdeviitteet.
Ma 13.09.2010 @ 21:38
Hyvä että ruokakeskusteluun tuli uusi avaus. Ovathan kansan ylipaino ja diabetes räjähtäneet nousuun viimeisten vuosikymmenten aikana.
Ohjelmassa olisi voitu enemmän puhua hiilihydraateista. Ehkä sille tulee uusi ohjelma, koska rasva ja hiilihydraatit ovat keskeisiä vastapooleja.
Omakohtainen kokemukseni on sama kuin kokkolalaisen lääkärin: Kolestroliarvot, alunperinkin melko hyvät, paranivat hämmästyttävän paljon puolen vuoden ravintomuutoksen jälkeen (voi, kerma, kananmuna, vihannekset, marjat), paino laski, närästys hävisi ja miehen diabetes on pysynyt kontrollissa ilman insuliinia. Olkaa itse oma laboratorionne!
Hämmästyttävää on, että iäkkään sukulaiseni kunto on parantunut huomattavasti, kun hän, ikänsä kaikkia ruokasuosituksia noudattanut monisairas, alkoi saada voita, kermaa ja kananmunaa ruuassaan.
Ma 13.09.2010 @ 21:40
Vähärasvainen ruokavalio virallisen ravintosuosituksen mukaan toteutettuna ei ole aiheuttanut kenellekään terveysongelmia.
Kyllä vaan. Suomalainen diabeteksen ehkäisytutkimus (DPS) osoitti, että ravitsemussuosituksia noudattamalla sairastuu kakkostyypin diabetekseen, joskin hieman muita hitaammin. Sydän- ja verisuonitauteihin sairastuu samaan tahtiin kuin muutkin.
Ma 13.09.2010 @ 21:41
Eihän kukaan ole ottanut vastuuta vähärasvaisen ravitsemussuosituksen aiheuttamista terveysongelmista. Puska vaan syyttää kansaa, ettei se noudata suositusta.
Vähärasvainen ruokavalio virallisen ravintosuosituksen mukaan toteutettuna ei ole aiheuttanut kenellekään terveysongelmia.
Valitettavasti suomessakin löytyy suuri joukko henkilöitä jotka kärsivät jatkuvista ongelmista juuri mainitsemasi asian vuoksi.
Ei kärsi. Jos olet eri mieltä esittänet lähdeviitteet.
http://www.tohtori.fi/?page=8121124&id=3055093#
Esimerkiksi. Virallinen Puskan ravintosuositus on täyttä potaskaa isolle osalle suomalaisista.
Ma 13.09.2010 @ 21:41
...Skeptisesti voisin todeta, että olet markkinoinnin asialla tai uhri. Uffe Ravnskovin kassaan kilahtaa kirjamyyntinä monta ropoa ohjelmasi ansiosta.
Lisäopintoina voisit tutustua journalistin ohjeisiin:
Yleisön on voitava erottaa tosiasiat mielipiteistä ja sepitteellisestä aineistosta.
Kirjan voi lainata myös ilmaiseksi KIRJASTOSTA, ei tarvitse kartuttaa kirjailijan kassaa.
Ma 13.09.2010 @ 21:41
Kiitos tästä, Martti! Harvoin tällaista tulee telkkarista, että myös opposition terveystutkijat pääsevät ääneen.
Ma 13.09.2010 @ 21:41
Hyvä kirjoitus ja vielä parempi oli itse MOT-ohjelma tänään. Itse olen hämmästellyt - tilastotiedettäkin sivuaineena opiskelleena - kuinka tökerösti rasvatutkimuksissa vedetään johtopäätelmiä näennäisistä korrelaatioista. Pelkkien yksinkertaisten kahden muuttujan välisistä korrelaatioista ei koskaan saisi vetää liian pitkälle meneviä johtopäätelmiä. Näennäisesti korreloivien muuttujien selittävänä tekijänähän saattaa olla jokin kolmas tekijä. Esimerkkinä vaikkapa rasvaisen ruoan ja sydäninfarktien välinen korrelaatio. Sen sijaan että sydäninfarktin syynä on rasva, voi olla niin että taustalla on jokin kolmas muuttuja, esim. yhteiskunnallisista epäkohdista aiheutuva stressi, joka sitten korreloi sekä ruokatottumusten että sydäninfarktiriskin kanssa.
Tilastollisesti voidaan osoittaa että niinä kesinä jolloin syödään paljon jäätelöä, ihmisiä hukkuu paljon. Rasvatutkijoiden mielestä lienee siis toteennäytetty että jäätelön syönti lisää hukkumisriskiä!
Ma 13.09.2010 @ 21:46
Groteski piirre tässä keskustelussa on jo havaittavissa, vhh-kansa otti ohjelman omakseen vaikka osa esitetyistä vertauksista ei erityisesti tue vhh-ruokavalion käyttöä. Esimerkiksi sveitsiläiset käyttävät paljon sokereita ja japanilaiset saavat runsaasti hiilihydraatteja mm. riisistä.
Toimittajalta oli myös jäänyt havaitsematta Kiinan viimevuosikymmenten kehitys, jossa SV-tautien esiintyminen on lisääntynyt liha- ja maitotaloustuotteiden voimakkaan kulutuksen kasvun tahdissa, kuten myös liikalihavuus.
