Pe 30.10.2009 @ 13:55Rita Trötschkes

Pitäisikö mainosten olla muka reiluja?

Mainoksen vale on ilmiselvä, kun teini-ikäiset tytöt mainostavat asioita, joita keski-ikäiset ostavat. Miksi ihmeessä mainoksen pitäisikään muistuttaa totuutta, sillä mehän ostamme mielikuvia, huomautetaan 25.10.2009 Tuomas Enbusken tv-ohjelmassa.

Ainahan poseerausasennot, lavastus, värit ja nopea leikkausrytmi paljastavat sen, että kyseessä on mainos. Minkälainen voisi olla epäkaupallinen mainos? Voima-lehden vastamainokset, jotka katsovat mainoksen taakse? Ehkä Benettonin mainoskuvat, jotka herättivät aikoinaan kummastusta?

Minusta iki-ihanimpia satuja ovat siivousvälinemainokset, joissa kiiltävä lattia kiiltää vielä lisää. Hauskimpia ovat vitsimuotoon veivatut spotit kuten kondomia markkinoiva mainos.

Vaarallisia mainoksia ovat terveysvaikutteiset lupaukset, joihin kuluttaja haksahtaa halutessaan parantaa terveyttään.

Pahennusta herätti taannoin Atria Freshin mainos, jossa keski-ikäinen nainen flirttailee nuoren klopin kanssa. Mainonnan eettinen neuvosto sai mainoksesta lausuntopyyntöjä, koska seksuaalisilla vihjailuilla ja tuoreella ruualla ei pitäisi olla mitään tekemistä keskenään.

Tutustuin toissa viikolla amerikkalaisen kolmikon työhön Tennispalatsin areenalla.

Yksi Adoben guruista esitteliunelmatytölle omistetulle parodiansa.  Rumasta tehdään kaunis. Kuvankäsittelyllä tehdään ihmeitä. Tässä lisäesimerkki Facebookista.

Tilaisuuden ideana oli esitellä softan monipuolisia ominaisuuksia, jotta jokainen voisi tehdä omia videoitaan. Video oli itsessään täyttä mainosta, joka mainosti videon softaa.

Vaan kuinka pitkälle mainonta voi mennä?

- Ympäristömme on täynnä mainontaa, mutta mainonnan moraalisuus on tabu, väittää entinen copywrither Asser Korhonen tv-ohjelmassa Epäkorrektia, Tuomas Enbuske!

Niinpä. Onhan jokainen työpaikkailmoituskin on mainos, joka kertoo siitä, että yrityksessä työskentelee vain ammattitaitoisia, vaativaan ja tehokkaaseen työhön tottuneita tekijöitä.

Mielenkiintoista, jos kaupalliset mainostajat todellakin miettisivät enemmän moraalisia arvojaan. Siinähän voisi käydä hullusti. Maailma muuttuisi radikaalisti toisenlaiseksi.

- Vihreät arvot olivat vielä 10 vuotta sitten niin ikäviä asioita, joista kukaan ei halunnut puhua, sanoo Enbusken haasteltava. Nyt ne ovat tätä päivää jokaiselle itseään kunnioittavalle yritykselle.

Vaan ehkä mainosten kritisoiminen tulee uudestaan muotiin. Kaikki vanhanaikainen palaa bumerangin tavoin uudestaan eteemme.

 

 

Ihan tervettä?

YLE Asiaohjelmien toimittaja Rita Trötschkes kirjoittaa ajatuksiaan maskin ja deskin takaa.

Motto: Astu aina vesilätäkköön kun siltä tuntuu.

 
Ritan blogilöydöt

Blogiarkisto

2008

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

heinäkuu

kesäkuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu