Hyppää pääsisältöön

Yle saa keväällä uuden ilmeen

Päivi Nummi-AhoKirjoittaja on Ylen markkinointijohtaja.

Maaliskuussa 2012 Yle on ilmeeltään uuden näköinen, erivärinen ja erilainen. Ja silti monilta osin se sama tuttu ja luotettava Yle.

Ilmeuudistus on iso muutos: logo muuttuu, värit vaihtuvat ja typografia uudistuu. Ylen graafinen ilme ei ole vain yhtiötunnus paperin yläkulmassa. Se on osa ruutuilmettä ja se näkyy netissä! Myös kanavien ilmeet ja YLE Uutisten ilme uudistetaan.

Ylen uusi logo toimii entistä voimakkaammin laatuleimana kaikessa mitä yhtiö tekee. Se on suunniteltu monikäyttöiseksi ja helposti yhdistettäväksi Ylen eri palveluihin. Suomalaiset huomaavat muutoksen erityisesti tv-ruutujen ja netin ilmeiden uudistumisena.

Mutta ennen kuin olemme maaliskuussa, on hyvä kertoa uudistuksen taustoista.

Yle-ilmeen uudistamisesta päätettiin vuonna 2009 – silloin puhuimme ilmeen kirkastamisesta. Kun strategiatyössä arvioimme yhtiön ja koko mediamaailman muutossuuntaa, päädyimmekin varsin isoon ilmemuutokseen: Ylen strategian mukaisesti myös ilmeuudistus ottaa harppauksen lähemmäksi suomalaisia. Tähän me pyrimme myös kanavien ja ohjelmistojen uudistamisessa.

Koko ilmetyö lähti liikkeelle Ylen arvoista – suomalaisuus, luotettavuus, riippumattomuus ja ihmisen arvostaminen. Yksi haaste on ollut se, kuinka ilmennämme arvojamme ja tavoitteitamme visuaalisesti.

Muutokseen siis liittyy paljon muutakin kuin ilme, ja tällä kaikella haluamme palvella suomalaisia entistä paremmin. Uuden ilmeen tulee toimia kaikissa laitteissa, joista me suomalaiset ohjelmia katselemme, kuuntelemme tai palveluja käytämme. Uuden ilmeen tulee auttaa suomalaisia löytämään Ylen tarjontaa.

Ylessä on paljon graafista osaamista. Siksi kutsuimme syyskuussa 2009 yhtiön omat graafikot ilmekisaan. Halusimme löytää työhön parhaat tekijät ja luoda hyvän tiimin. Valitsimme työhön viisi graafikkoa.

Työ eteni vaiheittain: graafikoiden noin 80 logovaihtoehdosta valittiin jatkoon kahdeksan, joita testattiin ulkopuolisilla tahoilla, asiakkailla sekä talossa noin 20 graafikkokollegalla. Ensimmäisestä testistä valittiin jatkoon neljä logoa, joita edelleen testattiin: miten logo sopii ruutuun, nettiin ja moniin muihin käyttötarkoituksiinsa. Näistä toimivimmaksi nousi yksi, joka täytti tavoitteet ja istui hyvin eri sovelluksiin. Sen kanssa työtä lähdettiin jatkamaan kohti kokonaista ilmeuudistusta.

Kerromme alkutalven aikana lisää Ylen tulevasta ilmeestä. Ja varsin pian saattekin kaikki arvioida, miten olemme tässä työssä onnistuneet...

Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua