Hyppää pääsisältöön

Näin Yle pyrkii ymmärtämään netin käyttäjiä - lataa artikkeli

Tuija Aalto

Kirjoittaja on Yle Internetin strategiapäälikkö.

Mediakulttuurin ilmiöt kuten sosiaalinen suosittelu, jakaminen ja yhteistyö verkossa näkyvät myös Ylen asiakkaiden mediakäytössä. Ylen verkkopalvelujen kehittämishaasteena on mahdollistaa erityisesti nuorempien netin käyttäjien arjessa yleistyviä motiiveja kuten jakaminen tai muiden auttaminen.

Ylen nettipalvelut mahdollistavat erinomaisesti sisältöjen lukemisen, katselun ja kuuntelun. Tarjoamme asiakkaillemme yleisön roolia, kun merkittävä osa heistä olisi jo valmiita olemaan paljon muutakin. Yle alittaa yleisön odotukset avoimuudessa ja asiakkaan kuuntelussa, vaikka se muita medioita korkeammat arvot näistä saakin. Samalla YLE Areena on Suomen kuudenneksi arvostetuin verkkobrändi ja Yle arvostetuin media alan verkkobrändi.

Yle haluaa olla avoimen tietoyhteiskunnan rakentaja ja luova sekä rohkea suunnannäyttäjä journalismissa ja kulttuurissa. Suomalaisista ei voida enää puhua yhtenä netin käyttäjäjoukkona. Ihmisten erilainen suhtautuminen verkkoon heijastuu myös siihen, mitä Yleltä odotetaan. Ero verkkoviestinnän edelläkävijöiden ja myöhäisten omaksujien odotusten välillä venähtää todella rajuksi ja asettaa riman korkealle palvelujen toteuttamisessa: kuinka tuottaa tyytyväisyyttä, elämyksiä ja iloisia yllätyksiä edelläkävijöille vieraannuttamatta nykytilanteeseen tyytyviä peruskäyttäjiä?

Yle Internet teetti syksyllä 2010 15/30 Research -tutkimusyhtiöllä tutkimuksen siitä, millaisia toimijoita asiakkaamme ovat verkossa, ymmärtääkseen, millaisia toimijoita he Ylen palvelujen avulla voisivat tulevaisuudessa olla. Suomalaiset verkossa -tutkimuksen tuloksena 15–74 vuotiaat suomalaiset jaettiin netinkäyttötyyliltään kuuteen toisistaan erottuvaan ryhmään: tyytyväisiin, funktionaalisiin, tiedonjanoisiin, sosiaalisiin, teknologisiin ja aktiivisiin.

Suomalaiset verkossa -tutkimusta selostava artikkelini on julkaistu juuri ilmestyneessä Päivi Almgrenin ja Päivi Jokitalon toimittamassa Kirjasto 2012 - Asiakkaan asialla -teoksessa. Kustantajan luvalla artikkeli on myös vapaasti ladattavissa verkossa (lataa PDF).

Netin käyttömotiivit Yle Internetin asiakasymmärryksen tukena

Artikkelissa mainitut linkit ja lähteet

Asiakkaan kuuntelemisesta ks. myös:

Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua