Hyppää pääsisältöön

4+6 kanavaa

4 kanavaa tv:ssä ja 6 radiossa voi kuulostaa paljolta, mutta paljon on YLEllä tarjontaakin.

Uutisten, ajankohtaisohjelmien, kulttuurin, urheilun ja lastenohjelmien mahduttaminen yhdelle tai kahdelle kanavalle kahdella kielellä olisi mahdotonta. YLEn tehtävä on tuottaa ohjelmaa kaikille suomalaisille.

YLEn ja yleisöjen välisen suhteen perusta on YLEn ohjelmien seuranta ja sisältöjen käyttö. Siksi YLE selvittää säännöllisesti mitä yleisö siltä haluaa. Katsojien ja kuuntelijoiden tyytyväisyys on ensiarvoisen tärkeää.

Käyttöä mitataan seuraavilla puolueettomilla tutkimuksilla:

• TV-mittari (Finnpanel)

• Kansallisen radiotutkimus KRT (Finnpanel)

• Suomalaisten internet-sivustojen kävijämittaus (TNS Metrix)

Tv-mittaritutkimukseen on satunnaisesti valittu 1100 taloutta siten, että ne edustavat tv-talouksia Suomessa. Tutkimukseen osallistuvat kaikki neljä vuotta täyttäneet perheenjäsenet, yhteensä noin 2300 henkilöä. Tutkimusperheiden televisioiden yhteyteen on asennettu mittarit, jotka rekisteröivät kaiken tv-katselun.

Kansallinen Radiotutkimus on YLEn ja kaupallisten radioiden yhteistutkimus, joka on vakiinnuttanut asemansa alan perustutkimuksena. Kuuntelua mitataan päiväkirjamenetelmällä. Osallistujat kirjaavat radionkuuntelunsa vetämällä viivan oikean kellonajan ja kanavan kohdalle. Vuoden aikana kerätään kuuntelutieto noin 18 000 päiväkirjasta.

TNS Metrix on TNS Gallupin kävijämittaus, joka kattaa Suomen suosituimmat verkkosivustot. Lukujen keruussa noudatetaan voimassa olevia kansainvälisiä kriteerejä ja suosituksia.

Tyytyväisyyttä YLEn tarjontaan selvitetään seuraavasti:

• YLEn tarjontaan kokonaisuutena

• välineittäin ja kanavittain

• ohjelmakohtaisesti ja internetsivustojen osalta.

Tutkimuksen näyte koostuu tuhannesta yli 15-vuotiaasta, jotka edustavat suomalaisia Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Tutkimus toteutetaan henkilökohtaisina haastatteluina vuosittain, ja sen toteutti viimeksi Taloustutkimus Oy.

Tyytyväisyyttä erityisesti radiokanaviin selvitetään erillisellä tutkimuksella, jota varten haastatellaan 2000 yli 15-vuotiasta suomalaista. Tutkimus tehdään kerran vuodessa.

Tulokset antavat tärkeää tietoa, kun kanavien profiileja ja ohjelmatarjontaa suunnitellaan.

Riittävätkö nykyiset ohjelmat? Haluatko ehdottaa ohjelmaideaa? Kommentoi ja keskustele.

Kommentit

Lue myös - yle.fi:stä poimittua