Hyppää pääsisältöön

Toimittaja, unohda juttukeikat - nyt kuratoidaan!

Toimittajan työnkuva muuttuu juuri nyt nopeammin kuin koskaan. Internet teki sen ensin, sitten internetissä toimiva avoin ja yhteinen media, josta sosiaalinen media -termiäkin käytetään. Jotta vauhti ei laantuisi, nyt puhutaan kuratoinnista.

YLE Internetin palvelupäällikkö Kari Haakana totesi jo aiemmin tällä palstalla, että "Päivän sana on kuratointi". Kuratointi on tietynlaista verkkosisällön keräilyä uudeksi sisältöyksiköksi, jolloin "järkevästi tehty keräily mahdollistaa yleisölle mahdollisuuden saada sisällöstä irti merkitystä" ja että "hyvä kuraattori myös luo uutta sisältöä, joiden avulla jo olemassa oleva sisältö saa uudenlaista valoa."

Sana on vaikea ja selittäminen vieläkin vaikeampaa, joten annan teille esimerkin. Kirjoitin taannoin YLE Uutisten verkkopalveluun Näkökulman, jossa avasin suomalaisen Anonymouksen toimintaa. Myöhemmin tein samasta aiheesta kuratoidun version. No? Mitä mieltä olet?

Kuratoinnin toinen tukijalka nojaa vahvasti kansalaisten tuottamaan sisältöön, aktiiviseen yleisöön siellä missä tapahtuu (Wall Streetin mielenosoitukset, arabikatu, suurtapahtumat). Toisaalta kuratoinnin perusajatus uskoo siihen olettamukseen, että muutkin kuin "minä-itse" osaavat tehdä hyvää journalismia (kilpailevan median nettijutut, oivaltava blogikirjoitus). Kuraattori luo näistä irrallisista palikoista uuden, uskottavan ja jäsennellyn kokonaisuuden, jota hän maustaa itse tuottamallaan sisällöllä, omilla tulkinnoilla. Malli on kuin yleisradioyhtiölle luotu.

Kuratointia voi tehdä useilla erilaisilla työkaluilla, jotka kaikki tarjoavat siihen hieman toisistaan poikkeavan lähestymiskulman. Storify.com ja Storyful.com ovat parasta herkkua silloin, kun kuratoidaan yhtä aihetta. Paper.li ja suomalainen Flockler ovat mainioita työkaluja, kun pitää paketoida nettisisältöjä laajemmalla otteella. Työkaluja on pitkä liuta, sosiaalisesta mediasta uutisoiva Mashable.com listasi kesällä neljä markkinoiden lupaavinta. Onneksi niille on yhteistä yksi asia - niitä on äärimmäisen helppo ja mukava käyttää.

Toimittaja, kun seuraavan kerran harkitset jutun tekemistä, kokeile, millaisen kuratoidun artikkelin voisit saada aikaiseksi siitä tietotulvasta, joka vyöryy päällesi Twitterissä, Facebookissa, keskustelupalstoilla, Google+ssa, Flickrissä, YouTubessa ja muualla meidän kaikkien yhteisessä mediassa. Mutta muista - älä vaan lähde juttukeikalle. Siellä on jo muita ihan tarpeeksi.

Twitter: @anttihirvonen

storify.com/anttihirvonen