Hyppää pääsisältöön

Teleportti taivaslaatikkoon

teleportti (teleport) Second Lifen sisäinen kuljetusjärjestelmä, joka perustuu siihen, että kaikilla paikoilla on oma SLurl, määritelty osoite jonne avattarensa voi siirtää (teleportata) - viuh vaan

taivaslaatikko (skybox) yleinen asumistapa ja keino lisätä pinta-alaa Second Lifessa on ripustaa ilmatilaan laatikoita, jotka ulkoa näyttävät yleensä umpinaisilta kuutioilta, mutta voivat sisäpuolelta näyttää lähes miltä vain

Kuusiosaisen machinimasarjan on tarkoitus esitellä mahdollisimman monipuolisesti suomalaisia toimijoita Second Lifessa. Sarjan työnimi on Pellavapäitä ja vihtahousuja… eiku… turri kouluttajana ja teleportti taivaslaatikkoon. Sarja toivottavasti sekä viihdyttää että osoittaa Second Lifen monipuolisuuden ja mahdollisuudet. Second Life kun on paljon muutakin kuin aikuisten virtuaalileikkiä – se tarjoaa virikkeellisen alustan kokemiseen, oppimiseen ja sosiaaliseen kanssakäymiseen. Koska kaikki sisältö on käyttäjien itsensä luomaa, Second Lifessa ei ole mitään valmista, monimuotoisuus on sen leimallisin piirre. Second Life on kuin jättimäinen, kansainvälinen hiekkalaatikko; noin 12 miljoonaa käyttäjää ovat kotoisin yli 50 maasta. Lisäksi se on mm. erinomainen väline fyysisesti tai sosiaalisesti rajoittuneille ihmisille kokea asioita jotka heille muutoin olisivat mahdottomia.

osat 1-2: opetus ja koulutus – opettajat ja oppilaat virtuaalissa

Suomalaisia löytyy eniten EduFinland-saaristolta, jossa on monien oppilaitosten edustustoja ja säännöllistä toimintaa, luentoja, kursseja, koulutustilaisuuksia, konsertteja. Teleportti taivaslaatikkoon esittelee suomalaisten oppilaitosten toimintaa sekä opettajien ja oppilaiden kokemuksia virtuaaliopiskelusta kahdessa ensimmäisessä osassaan. Esimerkiksi Sotungin etälukio on juuri rakennuttanut Second Lifeen huikean oppimisympäristön, jossa lukiokurssien lisäksi voi hoitaa myös oppilaanohjauskäyntejä. Helsingin suomenkielinen työväenopisto on pioneeri Second Lifen hyödyntämisessä ja järjestää yleisötilaisuuksia ja myös vapaamuotoisempia kekkereitä suomalaisille avattarille.

osat 3-4: SL:ssä toimivat ”edustustot” ja yritykset – what’s the point?

Second Life sopii myös yrityksille. Tunnetuin suomalainen yritys Second Lifessa on Nokia, jonka saarella on mahdollisuus vertailla rauhassa eri puhelinten ominaisuuksia. Osa yritystoiminnasta on vain Second Lifessa tapahtuvaa, esimerkiksi reaalimaailmassa toimivien yritysten kampanjoita, joita voi toteuttaa kuten MadPea Productions tekee, hauskasti, tutkimisen ja pelaamisen kautta. Sarjan 3. ja 4. osa kertovat siis yritystoiminnasta Second Lifessa. Mukaan on lupautunut myös yritttäjä, joka vasta harkitsee Second Life –kytköstä.

osa 5: personal business – priminrääkkääjät

Sarjan 5. osa kertoo suomalaisista priminrääkkääjistä, ts. virtuaalituotedesignereina Second Lifessa toimivista sisällönluojista. Tavaranpaljous Second Lifessa on loppumaton, siihen voi käydä tutustumassa vaikkapa Xstreetilla, joka on Second Life –kytköksinen markkinapaikka. Myös maailman sisällä kauppaa tehdään pikku puodeissa ja isoissa osotoskeskuksissa ja kilpailua tasataan erilaisilla ilmaislahjoilla ja tarjouksilla. Myös SL-blogeista on tullut tärkeä tiedotus- ja mainoskanava monille yrittäjille joista menestyneimmät tienaavat reaalimaailman elantonsakin (tai ainakin osan siitä) virtuaalituotteilla.

osa 6: Suomi-ilmiöt: paikat, ihmiset, alakulttuurit

Viimeisen, kuudennen osan idea on esitellä suomalaisten ikiomia paikkoja Second Lifessa ja kurkistaa myös hieman niihin moniin alakulttuureihin, joita virtuaalimaailman sisältä löytyy. Työnimessä vilahtava turri on yksi monista avatartyypeistä; englanniksi furry, ts. avatar on karvainen, yleensä kettua muistuttava hahmo. Jonkinlainen suomalaisten SL-vaikuttajien pikakavalkadi lienee lopetusjaksoon myös tulossa, vaikkapa sarjan päätösbileiden muodossa.

***

Oma alter ego –avattareni Minhilda Nordenskiold toimii sarjan kokoajana ja haastattelijana, mutta hänelle olen antamassa hiljaista roolia. Näkyä saa muttei niinkään kuulua, haluan että haastateltavilla on tilaa puhua. Minhilda ei ole lainkaan niin kulutuskriittinen kuin ohjaajansa reaalimaailmassa, joten hän vaihtanee virtuaalivaatteita lähes jokaiseen kohtaukseen… sponsorisopimus?

Ensimmäisten osien työstäminen on käynnistynyt ja osia tippuu Aikaleimaan sitä mukaa kun ne valmistuvat.

Kommentit