Hyppää pääsisältöön

Näkemyseroja mediasta ja median toimijoista

Media-alalla on tekijöiden ja yleisöjen ja muiden sidosryhmien keskuudessa suuria näkemyseroja toimijoiden rooleista. Liiketoimintamallit ja toimintatavat ovat murroksessa.

Tutkija Roope Mokka Demos Helsingistä sanoo, että yksi selvä näkemysero on siinä, minkälainen on aktiivinen kansalainen. Onko se ihminen, joka tietää asioista katsomalla ja lukemalla Ylen ja Hesarin uutisia, vai onko aktiivinen kansalainen se, joka toimii hankkimansa tiedon perusteella?

Muita media-alan näkemyseroja löytyy ansaintalogiikoista: (sisältöjen ilmaisuus vs. maksullisuus) sekä suhtautumisesta tekijänoikeuksiin (tekijänoikeuksien vapaa luovutus vs. tekijänoikeuksien suojeleminen suomalaisena sisältöbisneksenä). Myös laatukäsitys synnyttää näkemyseroja: korkea laatu vs. merkityksellisyys ihmiselle.

Demos Helsinki julkaisi 2006 raportin Yksilön ääni (pdf). Siinä pohdittiin, olisiko julkinen palvelu ensimmäisiä paikkoja, jossa ihmiset pääsisivät uudella tavalla osallistumaan.

- On silti outoa, että ihmisten oma aktiivisuus on aika vaikea ajatus joillekin niille, jotka tekevät ammatikseen journalismia, Mokka sanoo. 

Millaisia näkemyseroja, polarisaatioita olet itse tunnistanut media-alalla?

Katso myös Ylefi-tulevaisuustyön kirjoitustehtävä "Sinä ja netti 10 vuoden kuluttua" - vielä viikko aikaa osallistua: Tässä kalvosetissä ohjeet kirjoitusten lähettämiselle 26.9. mennessä. 

Katso myös