Hyppää pääsisältöön

Kaikki verkkomedia ei ole sosiaalista mediaa - mutta missä käyttömotiivien ero?

"Olen ollut aika pitkään yksityisellä puolella, ja heillä olisi uutisissa asiakkuusajattelussa ja yleisön ohjaussignaalien lukemisessa aika paljon YLE:ltä opittavaa."

Näin lataa YLEn Atte Jääskeläinen Qaiku-keskustelussa YLEn uutisten tulevaisuudesta Jääskeläinen pohti YLE Uutiset 50 vuotta-sarjassa aiemmin tällä viikolla ihmisten uutiskulutustottumuksia ja uutisten tuottamisen kaupallisen logiikan muutoksia.

"Jos verkkoyhteisön idean-, tiedon- ja mielipiteenmuodostuksesta halutaan suurta yleisöä koskettavaa journalismia kehittävä voima - muuta kuin satunnaisesti, toimitusten on tultava mukaan ja myös uskallettava ohjata toimintaa", hän arvioi samassa ketjussa.

Jääskeläinen peräänkuuluttaa ajatuksia, jotka erottelevat verkkomedian ja sosiaalisen median käyttömotiiveja analyyttisesti.

Kysymys on aiheellinen - juuri nyt tuntuu siltä, että kaikki tulevaisuuspuhe keskittyy verkon sosiaaliseen puoleen - mikä rooli jää "epä"sosiaaliselle verkkojulkaisulle tulevaisuudessa? Mikä rooli kehityspoluilla on "vanhalla kunnon" interaktiivisuudella, jossa vuorovaikutteisuus oli netin käyttäjän ja tietokannan välistä?