Ma 13.12.2010 @ 08:25Tuija Aalto

Artulle Facebook ja Twitter ovat reaaliaikaisia joukkoviestintävälineitä

Kahdeksan prosenttia suomalaisista seuraa jotain yhteisöpalvelua yleensä reaaliaikaisesti tai useasti päivässä. 16-24-vuotiaista näin tekee joka neljäs. (Tilastokeskus, Tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimus 2010). Millaista on elämä omien sosiaalisten verkostojen suodattaman reaaliaikaisen tiedon äärellä?

Yle.fi -toimituksen kehitystuottaja Arttu Silvast oli Radio Suomen Taustapeili -ohjelman vieraana kertomassa sosiaalisen median käytöstä. Lähetyksessä kurkistetaan Artun Facebook-sivun uutisvirtaan ja tehdään eroa Facebookin ja Twitterin väilllä.

Facebook on läntisessä maailmassa laajalle levinnyt verkkoyhteisöpalvelu, johon oli liittynyt heinäkuuhun mennessä puoli miljardia käyttäjää. Tänä syksynä se julkisti aikeensa yhdistää sähköpostilaatikkoonsa mobiilikäyttäjiensä kaikki viestintämuodot - sähköpostin, tekstiviestit ja pikaviestit, jolloin käyttäjällä olisi yksi sosiaalinen yhteyspalvelu.

Twitter on rajusti suosiotaan kasvattanut pikaviestipalvelu, jonka ovat ottaneet osaksi viestintästrategiaansa niin edelläkävijäyksilöt kuin -organisaatiot. Tuoreen amerikkalaistutkimuksen mukaan 8% USA:n netin käyttäjistä käyttää Twitteriä. Palvelun käyttö on muita väestöryhmiä korostuneempaa urbaaneissa nuorissa aikuisissa, erityisesti afroamerikkalaisten ja latinojen keskuudessa, kertoo Pew-tutkimusyhtiön tuore tutkimus.

Aikaleima

Millaista on nyt? Mitä nyt ajatellaan siitä, millaista tulevaisuudessa tulee olemaan? Miltä menneisyys näyttää tämän hetken valossa? YLEn tietotyöläiset ja vaihtuvat vieraskynäilijät havainnoivat nykyaikaa ja kirjoittavat näkemästään.
 

Blogiarkisto

2011

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

toukokuu

maaliskuu

helmikuu

2010

joulukuu

marraskuu

lokakuu

syyskuu

heinäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu

2009

marraskuu

lokakuu

syyskuu

elokuu

kesäkuu

toukokuu

huhtikuu

maaliskuu

helmikuu

tammikuu