Hyppää pääsisältöön

Alf Rehn: maine ei käänny valuutaksi

Hyvä maine on arvokas ja hyvämaineinen henkilö on yleensä vaikuttavampi toimissaan kuin huonomaineinen. Tähän asti moni on valmis olemaan samaa mieltä. Mutta jotkut menevät pidemmälle ja uskovat, että maine voi huomiotalouden aikana kääntyä suorastaan valuutan kaltaiseksi resurssiksi. "Whuffie" on tieteiskirjasta napattu termi, jolla tarkoitetaan taloudelliseksi hyödyksi kääntyvää sosiaalista pääomaa.

Taloustieteen professori Alf Rehn ei usko mainevaluuttaan. Hän näkee nyt teini-ikäänsä elävän, todellisen diginatiivisukupolven identiteettien kirjon niin pirstaloituneena, että siitä ei millään muodostu yhtä yhtenäistä mainetta, joka voisi toimia tällaisena valuuttana.

Kysyin Rehniltä eilen sosiaalisen median seminaaripäivän päätteeksi, voisiko tulevaisuudessa toteutua vaikkapa sellainen liikeidea kuin että vakuutusyhtiö perustaisi vakuutuksen hinnoittelun asiakkaan maineelle - verkostot pantaisi äänestämään, kuinka riskialtis asiakkaaksi pyrkivä henkilö on, ja hinta määräytyisi tämän laskennan perusteella. 

Aluksi kuitenkin pari sanaa tämän päivän sosiaalisen median tilanteesta ja siitä, pitäisikö esimerkiksi yritysjohtajan mennä nettiin.

Kommentit