Hyppää pääsisältöön

Vaikuttavasti verkossa - myös järjestön ja yhdistyksen nimissä?

Sosiaalisen median rooli vaikuttamisessa on kasvussa. Vaikka verkon avoimia ympäristöjä hyödyntämällä ei tarvitsekaan maksaa mediatilasta, kustannuksia syntyy työajan käytöstä.

Olin tänään Kehittyvä kolmas sektori -seminaarissa puhumassa siitä, miten virtuaalinen kolmas sektori voi kehittää toimintaansa tulevaisuudessa. Kerroin, että YLEssäkin on päätetty olla entistä vahvemmin läsnä verkossa niin entistä avoimempien palvelujen ja helpommin mukaan otettavien sisältöjen kuin yhä useampien nettiin jalkautuvien YLEn työntekijöiden voimin.

Järjestöjen ja yhdistysten tärkein investointi tulevaisuutta varten on kehittää jäsenistönsä ja aktiiviensa medialukutaitoa, ja vieläpä medialuku- ja kirjoitustaitoa.

Kannustin järjestöväkeä aloittamaan heti pitämällä työpajan, jossa avainhenkilöiden kesken sovitaan työnjaosta nettifoorumeille jalkautumisessa: kuka on aktiivisin missäkin ympäristössä ja mihin tyyliin järjestöä tuodaan esiin. Suosittelin, että kaikki perustavat viimeistään nyt itselleen järjestötoiminnassa käytettävän verkkoidentiteetin, panemalla käyttäjätunnukset järjestön omiin palveluihin ajan tasalle sekä tekemällä itselleen käyttäjätilit relevantteihin ulkoisiin palveluihin, joita voivat olla esim. Wikipedia, Google, YouTube, Facebook, Twitter, Qaiku, Qik, Delicious, Blogger ja WordPress.

Mikäli mahdollista, aktiiveille pitäisi tarjota mobiilin käytön mahdollistavat työkalut käyttöön: läppärit tai miniläppärit tai mediapuhelimet, joissa kiinteä kuukausimaksullinen datayhteys.

Qaikussa koottiin porukalla muistilistaa sosiaalisen median vaikuttajalle

  • Älä fuskaa. Jos aiot saada viestisi läpi jossain yhteisössä, tule oikeasti sen jäseneksi. Hit and run – iskuista jää paha maku.
  • Älä spämmää. Sosiaalinen media on paljon muutakin kuin kampanjointia tai suusta suuhun –markkinointia.
  • Älä vain puhu, kuuntele. Varaa aikaa erilaisiin yhteisöihin tutustumiselle.
  • Keskustele. Jotta voisit vaikuttaa, sinun pitää myös itse olla valmis vaikuttumaan.
  • Ole aito. Tunne oman osaamisesi rajat ja ilmaise ne avoimesti. Puhu omalla suullasi vain asioista, jotka itse tunnet ja linkitä lisätietoon.
  • Tee verkossa juttuja myös ilman tarkoitusperiä.

Mitä itse lisäisit listalle? Tule mukaan keskusteluketjuun Qaikussa tai kommentoi tähän blogiin.

Aalto Sosiaalinen Media Ja Kolmas Sektori

Info: Tässä oli aikaisemmin ulkoinen upotus. Se on valitettavasti nyt poistettu.