Hyppää pääsisältöön

Työkulttuuri muuttuu muuttamalla omaa toimintaa

Olin mukana tekemässä Ylen työkulttuurin muutosta ja kommunikoimassa muutosprosessissa luotuja työkulttuurin kulmakiviä 2006-2008.

Ylen työkulttuurin kulmakivet - huoneentaulu vuoelta 2007

Minusta tässä on edelleen kaikki ainekset, joista työn mielekkyys organisaatiossa ponnistaa: Henkilöstökertomus 2006 (PDF): Työkulttuurin kulmakivet ovat: Asiakas / Päämäärä / Vastuu / Kunnioitus / Riski / Oppi / Ilo.

Johtavana ajatuksena taustalla oli, että on muutettava toimintatapoja, koska hierarkkinen johtaminen ei toim. Ylin johto uskoi, että ihmiset johtavat itse itseään kunhan päätehtävä ja pelisäännöt ovat kaikille selvillä. 

Kuvion seitsemän pääkohtaa ovat (myötäpäivään) Asiakas, Päämäärä, Vastuu, Kunnioitus, Riski, Oppi ja Ilo.

ENTÄ MUUTA? (Asiakas)

  • Keskustele ja ymmärrä
  • Kunnioita asiakasta yksilönä
  • Yllätä

MIKÄ ON MUN DUUNI? (Päämäärä)

  • Panosta paukut päätehtävääsi
  • Tee se, mitä päätetään
  • Porukalla paremmin

HOIDETAAN HOMMAT (Vastuu)

  • Toimi johdonmukaisesti
  • Keskity asioihin, joihin voit vaikuttaa
  • Ota vastuu - älä syytä muita
  • Nosta kissa pöydälle

REILU MEININKI (Kunnioitus)

  • Ole oikeudenmukainen
  • Pidä muut ajantasalla – myös ikävistä asioista
  • Kuuntele
  • Kannusta ja kiitä

SAA MOKATA (Riski)

  • Uskalla
  • Ilman tietoisia riskejä ei ole voittoja
  • Epäonnistumisesta oppii

AINA NÄLKÄ (Oppi)

  • Anna tilaa oppimiselle
  • Hakeudu oudoille alueille
  • Yhdessä oppii enemmän
  • Viljele oppimaasi

TOSISSAAN, EI VAKAVISSAAN (Ilo)

  • Ilo tarttuu
  • Anna aikaa
  • Raada rennosti
  • YLEstä, perkele !

Työkulttuurin muutosta voidaan mitata henkilöstökyselyin, ja Ylehän kertoo näitä asioita uloskin vuosittain henkilöstökertomuksen muodossa.

Uskon, että tärkein työkulttuurin mittari on kuitenkin viime kädessä jokaisen oma kokemus; miltä minusta tuntuu tänään. Onko kiva tulla töihin? Ellei, jos joku mättää, mitä minä itse voin tehdä asialle, mitä itse voin tehdä toisin?

Kommentit