Hyppää pääsisältöön

Seppo Roth Alma Mediasta työstää journalistin sosiaalisen median ohjeita

Teenkö uutisen Facebookin viharyhmästä? Montako jäsentä viharyhmään tarvitaan, että se on uutisen arvoinen? Julkkiksen Facebook-päivityksessä on uutinen, onko se julkista tietoa? Luotanko Twitterin kautta tulleisiin päivityksiin Chilen tsunamista? Laitanko aihetta käsittelevän Twitter-feedin sivuillemme? Jos teen Twitter-feedin omalla nimelläni, onko se henkilökohtainen vai edustanko työnantajaani? Nämä ovat sellaisia kysymyksiä journalistin arjesta, johon uudet, 2005 ilmestyneet journalistin ohjeet eivät anna apua. Alma Mediassa sosiaalisen median ohjeistuksen teko on vasta alkanut, kertoo kehityspäällikkö Seppo Roth Aamulehdestä Sosiaalisen median seminaarisarjassa pitämässä esityksessään Toimittajan työtavat ja etiikka sosiaalisessa mediassa.

Seppo Roth - Toimittajan työtavat ja etiikka sosiaalisessa mediassa

Info: Tässä oli aikaisemmin ulkoinen upotus. Se on valitettavasti nyt poistettu.

Roth nostaa esiin mielenkiintoisen kysymyksen toimittajan tiedonhankinnan rajoista: "Tietomurrot huvin vuoksi tai tutkimusmielessä ovat hakkerietiikassa sallittuja kunhan ei aiheuta vahinkoa tai hae rikoshyötyä", Roth kirjoittaa - ehkäpä salasanojen arvailu siis voisi kuulua tutkivan journalistinkin tiedonhankinta-arsenaaliin? Missä kulkee teidän etiikkanne raja?

Kommentit