Hyppää pääsisältöön

Medialukutaidon elementit

Wikipedian mukaan medialukutaito on tieto- ja informaatioyhteiskunnan perustaito, joka on sidoksissa ennen kaikkea sähköisiin viestimiin kuten internet ja mobiiliyhteydet. Siihen kuuluu taito käyttää asianmukaisia laitteita ja niissä olevia käyttöjärjestelmiä ja ohjelmia. Lisäksi siihen kuuluu taito suodattaa ja arvioida vastaanotettua informaatiota.

Määritelmä kelpaa hyvin minulle. Käytännössä sanalla voi olla sen lausujasta riippuen erilaisia painotuksia.

Tutkija, suunnittelija Jarno Koponen tiivistää medialukutaidon kolmeen osaan.

* Minkälaisia teknologioita on olemassa ja miten niitä käytetään

* Sisällöt - kielellisestä osaamista, tietotaitoa; mitä pystyt ottamaan haltuun

* Kulttuurinen, sosiaalinen konteksti - mitä merkityksiä näillä sisällöillä ja teknologioilla  on elämässäsi

Itse taas katsoisin asiaa kuin rikosta - sosiaalista mediaa tapahtuu, jos on motiivi, tilaisuus ja keinot. Ne olivat kohdallaan tiistaina Isossa pajassa, kun juttelin Koposen kanssa hänen tutkimusprojektistaan.

Koponen tutkii, selvittää ja konseptoi Sitran tilauksesta, kuinka sosiaalista mediaa voitaisi käyttöä kunnissa viestinnässä. Minkälaisia konsepteja, käytäntöjä ja työvälineitä voisi synnyttää johtamisen ja työn tekemisen näkökulmasta. Millaisen palvelun avulla esimerkiksi kuntien työntekijät, jotka ovat eri yksiköissä, mutta tekevät mahdollisesti hyvinkin samanlaisia juttuja, voisivat verkossa jakaa kokemuksiaan?