Hyppää pääsisältöön

Markkinointiviestintä ei korvaa tekijän läsnäoloa verkossa

Timo Vuorensola puhuu asiaa Kohtaus-blogissa. Hän on kirjoittanut ällistyneen postauksen siitä, miten laimeasti Skavabölen pojat -elokuva näkyy sosiaalisen median palveluissa. Kommenttiketjussa muistutetaan, että kyllä sosiaalisen median markkinointikin maksaa - siihen käytettynä aikana. Vuorensola pysyy kannassaan: sosiaalisen median käyttäminen ei maksa euroakaan.

"Jos sitä hoitamaan haluaa erikseen palkata leffatiedottajan tai -markkinoijan, näin voi tehdä, mutta lopputulos ei millään rahalla, ajankäytöllä tai vaivalla tule olemaan sijoituksensa arvoinen. Kysymys on nimenomaan elokuvantekijöiden aktivoitumisesta omien elokuviensa markkinointiin, ja sosiaalisessa mediassa hauskana puolena on se, että siitä odotetaan välittömyyttä, rehellisyyttä ja suoruutta - toisin sanottuna niin, että elokuvantekijä on itse suoraan yhteydessä elokuvansa yleisöön. Ei markkinoinninsuunnittelija, mainostoimisto tai tiedottaja - niille on oma postinsa elokuvatuotannoissa, mutta sosiaalisesta mediasta heidän kannattaa pysyä kaukana."

Olen samaa mieltä. Kenenkään toisen puolesta ei voi järkevästi ja uskottavasti olla netissä. Viestinnän ammattilaisten rooliksi tulee sen vuoksi olla sosiaalisen median oppaita sisällöntuottajllle, johdattaa heitä kosketuksiin yleisöjensä kanssa, mutta heidän on tässä asiassa pysyttävä itse taustalla, tukena.

Ihan saman saisivat ymmärtää ne WSOY:n kirjailijat ja kaikki muutkin, jotka kitisevät julkisuudessa, että heitä ei markkinoida tarpeeksi.

Parasta markkinointia sisältötuotteelle on fanejaan kunnioittava innostunut tekijä.

Se, miten tämä uusi työnjako, markkinointivastuun siirtyminen pois jakelijalta ise tekijälle, saadaan näkymään erilaisissa tilauksissa ja kirjojen osalta esimerkiksi juuri kustannussopimuksissa, onkin sitten erikseen neuvoteltava ja sovittava asia.

PS: Viime viikolla pidetty Sosiaalisen median strategia -seminaari on katsottu Areenasta jo yli 700 kertaa!

Kommentit