Hyppää pääsisältöön

Journalismi ja sosiaalinen media kietoutuvat yhteen

YLEn Kemin toimitus, YLE Perämeri tuo itseään tykö Facebookissa monipuolisesti toimituksen omalla sivulla. YleX:n verkkoantennit ottavat vastaan signaaleja vielä laveammalti. Tuottaja Elisa Tynkkynen kertoo YLEn sosiaalisen median verkoston blogissa YleX -kanavan Facebook-kokemuksista.

Aluepäälliköt työpajassa

YLE pohtii tapoja toimia verkossa organisaation kaikilla tasoilla. Esimerkiksi tänään YLE Alueiden päälliköt olivat koolla Pasilassa pohtimassa tuoreita tapoja palvella verkkolukutaitoisimpia yleisöjänsä. Kuvassa ryhmätöitä raportoi sosiaalisen median aktiivina tänä syksynä aloittanut YLE Vision HR-päällikkö Sari Veikkolainen

Samaan aikaan kun mediatalot hiovat ja toimeenpanevat sosiaalisen median strategioitaan, median murros kiinnostaa myös journalismin tutkijoita. Tutkimus tietenkin tulee hitaan luonteensa mukaisesti kunnon viiveellä perässä. Outi Vainionkulma-Immonen tuskaili lukiessaan Esa Väliverrosen toimittamaa Journalismi murroksessa - teosta.

Tänään iltapäivällä journalismin ja sosiaalisen median yhteen kietoutumisesta keskusteltiin Helsingin yliopistolla Viestinnän tutkimuskeskuksen CRC:n Sosiaalisen ja perinteisen median rajalla -tutkimusraportin julkistamistilaisuudessa. Janne Matikaisen tekemän tutkimuksen havainto STT:n mukaan oli, että perinteisen median aineistoihin on verkossa luottamusta ja että sosiaalista mediaa käytetään enemmänkin keskinäiseen yhteydenpitoon kuin uutislähteenä. Yrittäjä, itsekin sosiaalista mediaa tutkinut Katri Lietsala kommentoi, että sosiaalinen media teki julkaisemisen mahdolliseksi niille, joilla on taidot ja halua tuottaa sisältöjä, mutta että perinteiset yleisötkin ovat verkossa olemassa.

Qaikussa Suvi Korhonen muisteli, että jotkut verkkoaktiivit olisivat jättäneet kyselyyn vastaamisen kesken, koska kysymyksenasettelut heidän näkökulmastaan katsottuna sisälsivät asenteellisuutta tai ärsyttäviä ennakko-oletuksia. Muiltakin tuli kritiikkiä tutkimuksen sosiaalisen median käsitteen laajuudesta.

Sosiaalinen media - tai yhteisöllinen media; viestintä digitaalisessa ja verkottuneessa ympäristössä - ansaitsee lisää tutkimusta ja sellaista epäilemättä on kotvan kuluttua tarjolla yllin kyllin. Sitä odotellessa - leikitään, viihdytään ja pidetään hauskaa!