Teen pohjatyötä YLEn radion tulevaisuus-pohdintaa varten laatimalla esityksen tulevaisuuden mediamarkkinasta ja radion kilpailutilanteesta ja pyrin kuvaamaan tulevaisuuden radionkäyttäjien odotuksia ja tarpeita. Kirjallisista lähteistä ja tutkimusaineistosta saatavilla olevan datan lisäksi haluaisin etsiä heikkoja tai voimakkaampia signaaleja edelläkävijöiden mediakäytön muutoksista.
Jos ehdit auttaa minua haarukoimaan muutosvoimia ja radion kilpailuympäristöä, vastaa oheisiin muutamiin kysymyksiin lyhyesti tai laajasti, miten vain haluat. Jos et halua vastata blogissa, saat mieluusti lähettää sähköpostia osoitteella tuija.aalto miukumauku yle.fi
Tässä joitain kysymyksiä, voit vastata myös niiden ulkopuolelta, js tulee mieleen muita aiheeseen liittyviä seikkoja
- 0.a. Nimimerkki tai nimi, jota voin käyttää kertoessani ajatuksiasi aiheesta
- 0.b. Demografis-elämäänvaiheellinen ja -tyylillinen tyypittely, jolla kuvaisit itseäsi kolmannessa persoonassa (vrt. minä itse voisin luokitella itseäni esim. "perheellinen akateemisesti koulutettu nelikymppinen nainen pk-seudulla, mediakäyttäjänä edelläkävijä, suhtautuu myönteisesti mediateknolgian innovaatioihin")
- 1. Kuvaile itseäsi vuonna 1989 audiomedian ml. radion käyttäjänä. Kuuntelitko ularadiota? Mitä kanavia? Missä tilanteissa, miksi? Ellet, siirry seraavaan
- 2. Kuvaile itseäsi vuonna 1999 audiomedian ml. radion käyttäjänä. Kuuntelitko ularadiota? Entä digiradiota (DAB)? Nettiradioita? Mitä kanavia? Missä tilanteissa, miksi tai mikset?
- 3. Kuvaile itseäsi audiomedian ml. radion käyttäjänä nyt vuonna 2009? Kuunteletko ularadiota? Kuunteletko nettiradiota? Tilaatko ja kuunteletko podcasteja? Kuunteletko musiikkia netin musiikkiyhteisöpalveluissa? Mitä kanavia / palveluja? Missä tilanteissa, miksi, mikset?
- 4. Kun ajattelet 20 ja 10 vuoden takaisia radion käyttömotiivejasi, onko käytössäsi nyt muita palveluja, jotka täyttävät sinulle radion tarpeen korvaten radion käytön? (Tyypillisiä syitä radion kuuntelulle YLEn kuuntelijatyytyväisyys-tutkimuksesta: Minulle sopivaa musiikkia / Pysyn ajan tasalla / Luotettavat uutiset / Hyvät kuuluttajat tai mukaansatempaavat juontajat jne.)
- 5. Kun kuvittelet tulevaisuutta 10 vuotta eteenpäin, vuoteen 2019, millaisia palveluita uskot tai toivot silloin olevan olemassa, jotka täyttävät niitä tarpeita, joita radio täytti aikaisimmin omalla kohdallasi?
- 6. Kysymys erityisesti kulttuurin, tieteen ja klassisen musiikin ystäville: Ajattele erityisesti kulttuurin ja tieteen puheohjelmia ja klassisen musiikin ohjelmia ja konserttilähetyksiä ja -taltioita. Mitä kilpailijoita näet horisontissa tai nykyään radiolle (vrt. monet eri radion käytön motiivit edellä)? Entä, radion kuuntelijana, onko sinulla odotuksia radion tarjoamien sisältöjen ja palvelujen kehittämisen suhteen? Konkreettisesti tietämiesi hyvien www-palvelujen osoitteetkin kiinnostavat
- 7. Kysymys erityisesti podcastaajille: Uskotko ns. yleisöjen, tai kaupallisten tai ammattimaisten mediatoimijoiden ulkopuolisten tahojen tuottamien audio-ohjelmien tarjonnan ja kysynnän lisääntyvän seuraavien 10 vuoden aikana? Mitkä tekijät vaikuttavat asiaan mielestäsi?
- 8. Avoin kysymys: Millainen uskot audiomediamaiseman olevan vuonna 2019 nykyiseen verrattuna? Tuleeko uusia toimijoita? Mistä, keistä? Häipyykö nykyisiä toimijoita? Miksi? Muuttuuko ihmisten mediakäyttö johonkin suuntaan? Miksi? (Tässä voit ajatella suomalaisia yleensä, kun edellä olen pyytänyt ajattelemaan omaa mediakäyttöäsi)